شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تاثیر آبیاری بارانی در خود کفایی تولید گندم

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 431102
عضو کمیسیون کشاورزی بیان کرد: استفاده از آبیاری تحت فشار مناسب برای تولید گندم اعم از آبیاری بارانی که سبب افزایش سطح زیر کشت خواهد شد.
به گزارش جهان، هدایت الله میر مراد زهی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص این موضوع که آیا به خودکفایی در تولید گندم رسیده‌ایم یا خیر؟ اظهار داشت: کمبود آب در منطقه سبب کاهش تولید در سال جاری شده است، حال از طریق آبیاری تحت فشار مناسب برای تولید گندم اعم از آبیاری بارانی که در افزایش سطح زیر گندم موثر است، باید استفاده شود.

وی افزود: از طرفی کاهش نرخ گندم نسبت به گران بودن نهاده‌های کشاورزی اعم از سم، بذر، کود و... مانع توسعه و کاهش انگیزه تولیدکنندگان است که در این راستا خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی با تلاش فراوان در بحث مکانیزیاسیون و تخفیفات لازم قیمت خوبی را به ارائه گذاشته است.

لازم به ذکر است، دولت محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت اقتصاد و دارایی همراهی لازم را با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشند که چرخه تولید یکی از محصولات استراتژیک کشور به سر مقصد نهایی که منجر به کاهش واردات داشته باشند.

میرمرادزهی در ادامه بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با روند بارندگی‌ها و خشکسالی‌های اخیر که سبب افزایش ذخیره کشت زمین، وضعیت خوبی برای افزایش تولید نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی در پایان تصریح کرد: مهمترین فاکتور برای رسیدن به خود کفایی اعم از باران و آب است که با فراهم آوردن و استفاده از آبیاری بارانی موجب افزایش راندمان تولید خواهیم شد و از طرفی انجام تحقیقات در واحد سطح گندم برای در امان بودن کشت از آفت‌ها و رسیدن به استقلال لازم است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *