جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تکذیب رابطه مالی بابک زنجانی با تاجیک‌ها

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۳
کد مطلب: 375808
در هفته‌ای که گذشت تکذیب بانک مرکزی تاجیکستان از وجود هرگونه رابطه این کشور با مسائل مالی بابک زنجانی، سفر احتمالی حسن روحانی به قزاقستان و آمادگی ایران برای انتقال نفت به ازبکستان بخشی از مهم‌ترین خبرهای این حوزه بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بنابر اعلام وزارت دفاع تاجیکستان، همزمان با موعد خروج نظامیان نیروهای ائتلاف از خاک افغانستان و احتمال بروز برخی تحرکات جریان افراط در مرزهای جنوبی تاجیکستان، نظامیان تاجیک به منظور برگزاری مانوری نظامی در مرز با افغانستان مستقر می‌شوند.

تاجیک‌ها می‌گویند: برگزاری منظم مانورهای نظامی در مرز با افغانستان این کشور را تا حدود زیادی از خطر نفوذ جریان افراطی محافظت می‌کند. در همین حال، تعداد ۲۵۰ نیروی نظامی تاجیک نیز برای شرکت در مانور نظامی کشورهای عضو شانگهای با عنوان «ماموریت صلح ۲۰۱۴» به این کشور اعزام شدند که خود نشان از اهمیت حفظ و ثبات مرزها برای تاجیکستان همزمان با زمان خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان دارد.

در هفته گذشته نیز پس از اعلام احتمال رسمی شدن ۳ عضو ناظر شانگهای یعنی ایران، هند و پاکستان از سوی کمیته مرکزی این سازمان، رئیس جمهور ترکمنستان نیز که با اعمال سیاست بی طرفی کشورش اجازه شرکت و حضور در هیچ سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی را ندارد برای شرکت در نشست اخیر سران شانگهای به دوشنبه تاجیکستان دعوت شد.

اعلام آمادگی ایران برای تامین بخشی از نفت مورد نیاز ازبکستان و طرح انتقال یک میلیون تن در سال به این کشور از جمله اخبار مهم هفته گذشته بود. «علی مردانی فرد» سفیر ایران در ازبکستان به روزنامه «عصر جدید» چاپ تاشکند گفته بود که انتقال نفت از ایران به ازبکستان از مسیر حمل و نقل جدیدی صورت خواهد گرفت که وزرای امور خارجه ترکمنستان، ازبکستان، ایران و عمان قبلا در مورد آن به توافق رسیده بودند.

سفر وزیر اطلاعات کشورمان به دوشنبه و دیدار با مقامات عالی‌رتبه نظامی و سیاسی تاجیکستان هم رویداد مهمی در طی هفته گذشته بود. «سید محمود علوی» وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در دیدار با امامعلی رحمان تاکید کرد: تاجیکستان و ایران در جهت تحکیم ثبات و امنیت منطقه‌ از جمله کمک به صلح و ثبات و بازسازی افغانستان می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

همچنین در این هفته، بنابر اعلام دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان، «نعمت‌الله امام‌زاده» به سمت سفیر جدید تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و روزنامه تنگری نیوز به نقل از سرویس خبری دفتر ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد، «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در ماه سپتامبر به قزاقستان سفر خواهد کرد.

و اما شاید جنجالی‌ترین خبر این هفته، بیانیه بانک مرکزی تاجیکستان در خصوص تکذیب ادعای برخی از رسانه‌های ایرانی مبنی بر انتقال ۲.۷ میلیارد دلار توسط بابک زنجانی به یکی از بانک‌ها در تاجیکستان بود.

در بیانیه بانک مرکزی تاجیکستان آمده بود «کانت-بانک» که به یک تاجر زندانی ایران متعلق است، تحت تحریم‌های کشورهای غربی قرار دارد و بازرسی‌های اخیر دو کشور ثابت کرده‌اند که در این اواخر هیچ معاملات مالی میان این بانک و ایران صورت نگرفته است. بانک مرکزی تاجیکستان در بیانیه خود افزود: کانت-بانک که بابک زنجانی مالک آن دانسته می‌شود، پیوسته مورد بازرسی نهادهای ذیربط قرار دارد.

در ادامه بیانیه این نهاد مالی تاجیکستان آمده است: قبلاً بازرسان ایرانی و تاجیک فعالیت‌های این نهاد مالی را بازرسی کرده و هیچ دلیلی درباره انتقال مبالغ حاصل از فروش نفت ایران پیدا نکرده‌اند. این بیانیه در حالی مطرح شد که به گفته یکی از مسئولان دولتی ایران، بابک زنجانی طی سال‌های قبل به بانکی در تاجیکستان که متعلق به وی است، ۲.۷ میلیارد دلار پول انتقال داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *