پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۹

جناب شجريان تصنيف نمي‌خوانيد؟

چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب: 180705
امروز مردم حق دارند بپرسند چرا شجريان تصنيفي با مضمون "تفنگت را زمين بگذار " براي اتفاقات اخير انگليس نمي‌خواند تا خبرنگاران و مديران آزاد انديش! و مدعي حقوق بشر بي بي سي فارسي آن را با زير نويسي انگليسي از شبكه متبوعشان پخش كنند.

به گزارش جهان به نقل از  عصرامروز ، هر روز بسياري از معترضان به سياست هاي كشور انگليس در خيابان‌هاي لندن و ديگر شهرهاي اين كشور به بدترين شكل "سركوب " مي‌شوند تا مدعيان وجود آزادي بيان در كشورهاي غربي و كساني كه سنگ اين كشورها را به سينه مي‌زدند، اين روزها رويي براي بيان ديدگاه هاي خود و "آفتابي " شدن در انظار عمومي نداشته باشند.

اما از همه اين مدعيان آزادي بيان در غرب كه بگذريم؛ بايد ديد اين روزها برخي "خواص فرهنگي " كشور ما كه پس از حوادث انتخابات ۸۸ با پناه بردن به دامان كشورهاي غربي، سخنگوي بي جيره و مواجب آنها در پيشبرد اهداف شوم سياستمداران غربي شدند، اين روزها چه حرف براي گفتن دارند؟

اينكه حوادث اين روزهاي انگليس چقدر شباهت به حوادث ۲ سال اخير ايران دارد و اصلا نوع درگيري هاي انگليس، هدف از تجمع ها، معترضين انگليسي و ... شباهتي با اغتشاشگران فتنه ۸۸ دارند و جايگاه "حق " و "محق " در حوادث ايران و انگليس كجاست؟ جاي ساعت هاي تحليل و بررسي دارد و هدف از اين نوشته نيز بررسي اين حوادث نيست، اما نمي توان از يك نكته گذشت و آن اينكه برخي "هنرمندان " و به اصلاح "خواص فرهنگي " كشور كه پس از حوادث انتخابات ۸۸ مهمان هر روزه شبكه هاي ضد انقلاب چون بي بي سي فارسي، صداي آمريكا و ... بودند و سخن از حمايت از مردم ايران در پيشگاه اربابان انگليسي و آمريكايي مي راندند، اين روزها از اين همه جهل و سطحي نگري و "شكايت به بيگانه بردن " پشيمان نيستند؟

محمد حسيني مجري تلويزيون، فرشيد منافي مجري راديو و "محمدرضا شجريان " از جمله معروف ترين هنرمنداني بودند كه پس از اتفاقات سال ۸۸ به آغوش بيگانگان پناه بردند و البته سهم محمدرضا شجريان در برنامه هاي شبكه سلطنتي انگليس، بي بي سي از آن ۲ نفر بيشتر بود تا جايي كه اين شبكه مستندي هم در ازاي خوش خدمتي شجريان به سياست هاي آنها براي وي ساخت.

مصاحبه‌هاي شجريان با بي‌بي‌سي فارسي، صداي آمريكا، سي‌ان‌ان، تلويزيون استراليا و ... به خوبي نشان داد كه شجريان هيچگونه اعتقادي به مباني اصلي نظام جمهوري اسلامي كه برآمده از خواست و اراده عمومي ملت ايران است ندارد، به گونه‌اي كه در مصاحبه تيرماه سال ۱۳۸۸ با شبكه بي‌بي‌سي فارسي به نوعي مواضع دولت دهم را به انتقاد گرفت و هتاكي‌هاي فراواني را نثار شخص رئيس جمهور قانوني مردم ايران كرد. وي در مصاحبه ديگر با همان شبكه كشور بريتانيا اين بار نه رييس جمهور بلكه مستقيما حضرت امام خميني (ره) آن يار سفر كرده را در تيررس سخنان نسنجيده خود قرار داد و از اين كه صدايش بر تصاوير پياده شدن امام راحل از هواپيما در سال ۱۳۵۷ از تلويزيون پخش مي‌شود به شدت انتقاد كرد و اعلام كرد كه من اين آهنگ را براي ايشان نخوانده‎ام!

شايد مهم ترين اقدامي كه شجريان در راستاي سياست هاي دولتهاي غربي انجام داد، خواندن تصنيفي بود به نام "زبان آتش "؛ تصنيفي كه سكانس آخر مستند بي بي سي فارسي در خصوص وي نيز به آن اشاره دارد و با پخش اين تصنيف مستند بي بي سي به پايان مي رسد، البته ديالوگ هاي آخر شجريان نيز جالب توجه است كه در پاسخ به سوال مجري كه مي پرسد: و آخرين ترانه اي هم كه شما خوانديد زبان آتش بود كه شعر مشيري بود و مدتها پيش گفته بود؟ اون چه ربطي به زمانه فعلي داره؟

شجريان: خوب بعد از انتخابات ما يه چيزايي ديديم كه حقيقتش ديدم كه بايد بگيم تفنگت رو بگذار زمين. آدم به روي برادرش كه آتش نميگشايد. حرف حسابي رو بايد جواب درست و حسابي داد.

وي در اين تصنيف مي خواند:
" تفنگت را زمين بگذار
كه من بيزارم از ديدار اين خونبارِ ناهنجار
تفنگِ دست تو يعني زبان آتش و آهن
من اما پيش اين اهريمني ابزار بنيان كن
ندارم جز زبانِ دل ، دلي لبريزِ از مهر تو "

و امروز مردم حق دارند بپرسند چرا شجريان تصنيفي با همين مضمون براي اتفاقات اخير انگليس نمي خواند تا خبرنگاران و مديران آزاد انديش! و مدعي حقوق بشر بي بي سي فارسي آن را با زير نويسي انگليسي از شبكه متبوعشان پخش كنند؟!

شايد اينكه شجريان فردي ايراني است و دليلي ندارد براي تقبيح و يا تشويق حوادث ديگر كشورها از هنرش استفاده كند، حرفي درست باشد، اما همين "ديگر كشورها " در آن ايام محرم دوره گردي‌هاي استاد بودند.

البته بماند كه آرمان انقلاب اسلامي و خميني كبير درباره هنر و هنرمند اين نبود، اما از اينكه نمي‌بايست شجريان و افرادي چون حسيني و منافي حرف هر چند "حق " خود را پيش "غير " مي‌بردند تا آنها نهايت سوء استفاده را از آنها و هنرشان ببرد، نمي توان گذشت.

جناب شجريان! اين هم، كشور و شبكه‌اي كه با نقاب حقوق بشري هرچه خواست از شما و دوستانتان سوء استفاده كرد؛ ببينيد حال و احوال اين روزهايشان را و بخوانيد تصنيفي ديگر و طرحي نو دراندازيد...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اين آوازه خوان اگر سخني بر عليه منافع روباه پير بر زبان آلوده اش بياورد ديگر بي بي سي با او مصاحبه نمي كند. توي ايران كه تحويلش نمي گيرند حداقل اين هنرمند خيلي وطني را دشمنان ايران عزيز براي مقاصدشان حلوا حلوا مي كنند. استاد استاد مي كنند. بابا اين همه مخالف انقلاب اسلامي توي خارج لانه كرده اند و مواجب مي گيرند. خب بره براي اونا بخوانه. نخواستيم استاد؛ هيچي تو را نمي خواهيم ولو قرآن هم بخواني بازهم نمي خواهيمت. تمام شدي استاد.
United States
از بركات فتنه 88 اين بود كه نقاب از چهره ي بعضيها برداشت
Netherlands
در این شهر دعا از خدا عاقبت بخیری میخواهم
التماس دعا انشالله
Iran, Islamic Republic of
انسان باید ابتدا خودسازی کند بعد پست و مقام بگیرد . چون اگر بدون ظرفیت وجودی به مقام وشهرتی برسد هم خودش و هم مقامش را ضایع خواهد کرد.
علی اکبر پاسدار
Iran, Islamic Republic of
خوبه ادم یه کم شناخت از استاد شجریان داشته باشه.
این تصنیف برای تمام کسانی خوانده شده که تفنگ بر دست در مقابل افکار مردمشان ایستاده اند و برای هیچ کشور خاصی نیست .
چه ربطي داشت پس شجريان بايد براي اكثر كشورها بخونه . بابا ايرانيه خونده اونا هم پخش كردن
ساده اینا !! شجریان مگه همچین جرات ها داره که واسه انگلیسی ها بخونه؟؟....اون آب و نونش از اونهاست و تفکرش برده اونهاست حالا بیاد علیه اونا اقدام کنه؟
باید دورویی این ادمو به مردم نشون بدین تا ببینن که اسطورشون قلابیه.
مثلا مخالفتهاش با شاه در زمان انقلاب و مخالفتهای امروزش را همزمان نشون بدید تا مردم بفهمن که ایشون یه ترسوفرصت طلبه که بعد از هر اتفاقی سریع رنگ عوض میکنه دلش برا کسی نسوخته