پاسخ آیتالله مکارم درباره اختلاف فتاوا در رویت هلالماه
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب: 240500
عضو دفتر آیتالله مکارم شیرازی گفت: ایشان در پاسخ به سوال فارس فرمودند که درباره رویت هلال ماه هیچ اختلاف غیرفقهی بین علما نیست.
به گزارش جهان، یکی از اعضای دفتر آیتالله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به سؤال فارس درباره مختلف بودن فتاوا درباره رویت هلال ماه، گفت: آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ به سؤال مدنظر خبرنگار فارس فرمودند فتاوا درباره رویت هلال ماه مختلف است.
این عضو دفتر آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ به ادعای رسانههای ضدانقلاب خاطرنشان کرد: آیتالله مکارم تصریح کردند که هیچ اختلافی در کار نیست و بحث فقهی است.
وی افزود: رویت هلال ماه را برخی از علما با چشم مسلح کافی میدانند و برخی می گویند با چشم عادی باید دیده شود؛ لذا آیت الله مکارم شیرازی به دلیل اینکه رویت هلال ماه در شامگاه شنبه با چشم مسلح بوده، حکم به عید بودن یکشنبه نکردند.
عزیزان اصلا موضوع رویت هلال تقلیدی نیست و هر کس باید خود اطمینان حاصل کند....
حال اگر شما به برادر خود (البته باید دو نفر عادل باشند) نیز اعتماد کردید برای شما کافیست
البته عقل حکم میکند به 150 گروه استهلال اعتماد شود.
رویت هلال شخصیه اما چون در کل جامعه اسلامی همه امکان رویت ندارن یا می تونن به شهادت دو شاهد عادل از نمایندگانشان در شهرهای مختلف یا افرادی که به نظر آنها معتبر و عادل هستند، اکتفا کنند و یا خودشان ببینند.
اما در کل جامعه اسلامی می توانند منتظر حکم حاکم جامعه اسلامی باشند
اولا مسئله عید بودن یا نبودن مسئله ای نیست که باعث بشه سنگ رو سنگ بند نشه.
ثانیا به شرطی تقلیدی نیست که مرجع شما با اون شاهدان عادلی که دارین بهشون اعتماد میکنید در مبنای عید بودن یکسان باشند
سلام علیکم
در موارد اختلاف فتاوا ، هرکس میتواند به فتوای مرجع خودش عمل کند ، ولو اینکه این فتوا ، خلاف فتوای حاکم باشد
اما اگر حاکم ، حکم حکومتی کند ، برای همه (حتی مقلدین سایر مراجع) تبعیت از آن لازم است و کسی حق مخالفت ندارد
اما در این مورد (عید امسال) مقام معظم رهبری حکم حکومتی صادر نکردند ، و مانند سایر فتاوای اختلافی ، امری طبیعی بوده که در تمام علوم هست
مثلا شما برای درد پا پیش 4 جراح بروی آیا همه یک نظر میدهند ؟ قطعا خیر
و شما هر کدام را که داناتر میدانی به حرف آن گوش میدهی
در این موارد هم شما اگر به فتوای مرجع اعلم (به نظر خودت و با تحقیق از یکی از راههای سه گانه) عمل کنی ، (انشاءالله) بری الذمه هستید
یا علی
التماس دعا
سلام
در مورد اون کسی که در نظرش گفته بود(اما اگر حاکم ، حکم حکومتی کند ، برای همه (حتی مقلدین سایر مراجع) تبعیت از آن لازم است و کسی حق مخالفت ندارد) باید گفت که در مورد ثابت شدن اول ماه همه این نظر رو ندارن بلکه بطور مثال حضرات آیات سیستانی و وحید فتواشون این هست که اول ماه با حکم حاکم شرع ثابت نمی شود و این مساله در رساله هاشون موجود هست.
یکی میتونه "حکم حاکم شرع" رو برای من توضیح بده؟
اگر حکم حاکم شرع ارجحیت داره که دیگه این حرف ها چیه؟
اگرم که این امر ( تشخیص شروع و پایان ماه مبارک ) یک امر شخصی هست ( یعنی اگر خود شخص یقین پیدا کنه ) که دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه!!
اگر کسی میدونه توضیح بده ما هم از این خلاء خارج بشیم!