پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۱

۲۲۰ مرکز زایمان بی‌درد راه‌اندازی شد

يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 420708
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بازسازی بلوک‌های زایمان در ۱۱۰ بیمارستان، بازسازی ۲۲۶ زایشگاه و ایجاد ۱۱۰۰ واحد اختصاصی زایمان در سال جاری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت از برنامه‌های ماست. تعداد مراکز زایمان بی‌درد نیز از ۲۰ به ۲۲۰ رسیده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد آقاجانی در بزرگداشت روز جهانی ماما اظهار داشت: سال گذشته برنامه حمایت از زایمان طبیعی در کشور طراحی و اجرا شد و در واقع استراتژیک حوزه درمان برای تحقق اهداف چهارم و پنجم از اهداف توسعه هزاره در نظر گرفته بود، ترویج زایمان فیزیولوژیک با کمترین مداخله، جهت کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد در نظر گرفته شده بود.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مرگ و میر نوزادان در ۲۴ ساعت اول روی می‌دهد، افزود: این نرخ، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با مداخلات زایمان دارد.

وی ادامه داد: برنامه ترویج زایمان طبیعی ۷ رکن داشت که شامل رایگان کردن زایمان طبیعی، توسعه و بهسازی بلوک‌های زایمان، آموزش مادران، توانمندسازی عوامل توسعه زایمان بی‌درد و ترویج زایمان طبیعی از طریق آموزش عمومی است.

آقاجانی درباره دستاوردهای برنامه حمایت از زایمان طبیعی در سال ۹۳ گفت: یکی از دستاوردهای حمایت از زایمان طبیعی در سال گشته کاهش میزان سزارین به میزان ۵.۷ درصد مطلق بود. همچنین با رایگان کردن زایمان طبیعی، تا پایان سال گذشته شاهد ۴۷۰ هزار زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان‌های دولتی بودیم. همچنین دوره آموزشی آمادگی برای زایمان طبیعی به صورت ماهانه به ۱۰ هزار نفر ماما به طور رایگان آموزش داده می‌شد.

وی افزود: توانمندسازی ۳۰ درصد ارائه‌دهندگان خدمت برای دریافت آموزش‌های الزامی جزو دیگر دستاوردهای برنامه حمایت از زایمان طبیعی در سال ۹۳ بود. همچنین مراکز درمانی برای توسعه زایمان بی‌درد از ۲۰ مرکز به ۲۲۰ مرکز افزایش پیدا کرد و ۳۶۶ بلوک زایمان توسعه و بازسازی شد.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: توسعه و بازسازی بلوک‌های زایمان در ۱۱۰ بیمارستان کشور در دستورکار قرار دارد و در حال بازسازی ۲۲۶ زایشگاه هستیم. همچنین ۱۱۰۰ واحد اختصاصی زایمان در سال جاری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت ایجاد خواهد شد.

وی افزود: ۲۰۳ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و بهسازی بلوک‌های زایمان در کشور اختصاص یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در کنار دستاوردهای مستقیم این برنامه، تأثیر آن را در شاخص‌های سلامت نوزاد و مادر انجام دادیم. اطلاعات رسمی نشان می‌دهد در شاخص‌های سلامت نوزاد، از ۱.۷ درصد در سال ۹۲ به ۱.۶ درصد مرگ نوزاد در هر یک‌هزار تولد رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در اجرای این برنامه، زایمان‌های طبیعی در مراکز دولتی توسط ماماها به ۷۵ درصد رسیده است و ۲۶ هزار مورد زایمان نیز توسط ماماهای بخش خصوصی در بیمارستان‌های دولتی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی نیروی انسانی مامایی، تأمین تجهیزات بلوک زایمان توسعه‌یافته، ارتقای کیفیت خدمت زایمان و ساماندهی نقل و انتقال بین‌بیمارستانی و پذیرش مادر باردار، محورهای جدید برنامه هستند و امیدواریم سال ۹۴ برای عمق‌ بخشیدن به آن و توجه به شاخص‌های کیفی گام برداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


زهرا
اگه زایمان بدون درد تو همه شهرها باشه.دیگه کسی سراغ سزارین نمیره.