پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۲

پوریای ولی درآستانه دزدیده شدن است!

سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 432002
رئیس بنیاد پوریای ولی گفت: برخی کشورها قصد ثبت جهانی پوریای ولی را به نام خود دارند.
به گزاش جهان، میرقاسم مومنی امروز در گفت‌وگو با فارس، از تلاش کشورهای ازبکستان، افغانستان و ترکیه برای ثبت جهانی پوریای ولی به نام خود خبر داد و اظهار داشت: این کشورها به دنبال ثبت این پهلوان در سازمان جهانی یونسکو هستند.

وی تصریح کرد: کشور افغانستان یک مقبره بسیار بزرگ در کشور خود تاسیس کرده است و قصد در ثبت این پهلوان نامی به نام خود دارد.

رئیس بنیاد پوریای ولی افزود: مسئولین کشور تلاشی برای حفاظت از میراث فرهنگی کشور نمی‌کنند و اگر این روند ادامه داشته باشد پوریای ولی نیز به سرنوشت سایر آثار ملی از قبیل نظامی گنجوی، بازی چوگان و فارابی که متعلق به کشور ما هستند و اکنون جز آثار ملی کشورهای ترکیه، آذربایجان و قزاقستان شده‌اند، می‌پیوندد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اولویت اول بنیاد پوریای ولی ثبت این اثر به نام ایران است و برای این کار با سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی مذاکراتی انجام شده است و بعد از ثبت این اثر به نام ایران در سازمان جهانی یونسکو، مکانی در شان این پهلوان نامی ساخته می‌شود.

مومنی در خصوص بنیاد پوریای ولی اذعان داشت: بنیاد پوریای ولی در مهر ماه سال ۹۳ تشکیل شده و مجوز فعالیت این بنیاد توسط وزارت ورزش و جوانان و سازمان میراث فرهنگی صادر شده است.

وی با بیان اینکه زادگاه پوریای ولی در شهر خوی است افزود: شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد زادگاه این پهلوان نامی در فومن و سایر شهرهای ایران است و هم اکنون نیز بر سر محل زادگاه پوریای ولی در ایران شک و تردید وجود دارد و این بنیاد تمام تلاش خود را می‌کند با همکاری سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی، این پهلوان نامی را به عنوان آثار استان آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی به ثبت رساند زیرا اکثر کتب باقی مانده از دوران صفویان شاهد و گواه این موضوع هستند.

رئیس بنیاد پوریای ولی عنوان داشت: احداث میدان در یکی از میادین شهر به نام پوریای ولی، ساخت فیلم پوریای ولی و اهدای ۵۰ مدال پوریای ولی به کسانی که مظهر شجاعت و شهامت در کشور هستند از جمله کارهای این بنیاد در راستای شناساندن پوریای ولی به جوانان است و همچنین ۳۰ عدد از این مدال‌ها به کسانی که در عرصه دفاع مقدس افتخار آفرینی کرده‌اند تعلق می‌یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ورزش چوگان با تمام تاکیدات رهبری برای ثبت آن دزدیده شد.این رو هم میدزدن
.. کشور فعلا چشم به ...