چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

ردپای پول‌های کثیف در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا!

دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 436701
شبکه آمریکایی در گزارشی درباره نقش کمکهای مالی در روند انتخابات در آمریکا نوشت که «انتخابات ۲۰۱۶ به میدان بازی میلیاردرها تبدیل شده است».
ردپای پول‌های کثیف در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا!
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ ایفای نقش بالای کمکهای مالی در روند شکل‌گیری و ادامه رقابتهای انتخاباتی،‌ یک شبکه آمریکایی را به اذعان درباره ایفای نقش بی بدیل میلیاردرها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ مجبور کرد.

در حالی که پیشتر خبرگزاری فارس در یادداشتی با اشاره به اظهارات جیمی کارتر و باراک اوباما موضوع «تسلط میلیاردرها بر انتخابات در آمریکا» را بررسی کرده،(+)، اکنون یک شبکه آمریکایی در مطلبی به تبدیل انتخابات ۲۰۱۶ به «میدان بازی میلیاردرها» اذعان کرد.

در گزارش برنامه در پیشگاه ملت شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» آمده است: «چرخه انتخابات ۲۰۱۶ اکنون به پرهزینه‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا تبدیل شده است و به خاطر تصمیم و حکم دادگاه عالی آمریکا کمیته‌های اقدام سیاسی مستقل اکنون بیش از هر زمان دیگر نقش بزرگتری ایفا می‌کنند»

اشاره این شبکه به تصمیم دیوان عالی آمریکا برای آزاد گذاشتن گروه‌های تبلیغاتی در آمریکا جهت صرف هزینه‌های هنگفت مالی است که بر اساس آن گروه‌هایی چون حامیان مالی مستقل و عمده(Super PAC) نقش مهمی در روند انتخابات ایفا کرده‌اند. تصمیمی که حتی جیمی کارتر از آن انتقاد کرده است(جزئیات بیشتر).

گزارشگر و خبرنگار واشنگتن پست در این باره گفت: «ما اکنون دو سیستم کمک مالی سیاسی در کشورمان داریم. ما یک سیستم قانونمند داریم که در آن نامزدها و احزاب مقادیر محدودی از منابع مالی که البته منابع آن منتشر می‌شود، کسب می‌کنند و همچنین یک سیستم داریم که در آن کمک‌‌های نامحدود که اغلب اعطاکنندگان آن محرمانه و مخفی هستند، انجام می‌شود».

«ماتئا گلد» که در میزگرد شبکه سی‌بی‌اس درباره تاثیر پول بر انتخابات حرف می‌زد، افزود: «آنچه ما اکنون شاهدیم آن است که در این چرخه که بسیار از چرخه‌های گذشته متفاوت است آن است که این جهان منابع مالی نامحدود اکنون در حال غلبه و پس زدن جهان منابع مالی قانونمند است».

«جولیانا گلدمن» خبرنگار این شبکه گفت یکی از تغییراتی که نسبت به چرخه‌های قبلی انتخاباتی در حال ایجاد شدن است آن است که کمیسیون فدرال انتخابات که بنا است بر هزینه‌های انتخاباتی نظارت کند، در واقع غیرکاربردی و بدون هرگونه قدرت و تاثیر شده است. پیدایش گروه‌های حامیان مالی مستقل و عمده به آنها اجازه حمایت از هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری را می‌دهد و "پول تاریک" به مقاصد سیاسی پرداخت می‌شود که البته نیاز و اجباری به افشا کردن اعطاکنندگان این کمکها هم ندارند.

در گزارش برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه سی‌بی‌اس نیوز آمده است: «ایجاد گروه‌های حامیان مستقل و عمده به انتخابات ۲۰۱۲ برمی‌گردد که در آن نیوت گینگریچ رئیس پیشین مجلس نمایندگان و ریک سانتوروم سناتور سابق پنسیلوانیا هر دو کمک‌کنندگان مالی ثروتمند و گروه‌های مالی مستقل داشتند که به آنها اجازه داد حتی پس از گذشت مدتها از پایان منابع مالی ثبت شده رسمی آنها، بتوانند در رقابت انتخاباتی بمانند».

این شبکه ادامه داد: «در سال ۲۰۱۶ رشد گروه‌ها و حامیان مستقل مالی و عمده بسیار زیاد بوده و تقریبا هر نامزدی یکی از این گروه‌ها را دارند. آقای گلد گفت که از هر ۵ دلار کسب شده برای حمایت از نامزدهای جمهوریخواه،‌۴ دلار آن را گروه‌های خارجی تقبل کرده‌اند و نه خود نامزد. قانونا کمیته انتخاباتی یک نامزد می‌تواند فقط ۲۷۰۰ دلار برای هر شخص در چرخه انتخاباتی جمع کند در نتیجه رشد هزینه‌ها و مخارج توسط گروه‌های خارجی با پول کمک‌کنندگان ثروتمند آمریکا تامین شده است.

در ادامه این مطلب به نقل از «ترور پاتر» که اکنون مرکز قانونی مبارزات انتخاباتی که از جب بوش حمایت می‌کند را اداره می‌کند، امده است: «پاتر با این مووضع توافق دارد این مشکل کمک‌کنندگان مالی که آنها پولشان را در مصارف و مواضع خاص استفاده می‌کنند،‌مشکل هر دو حزب است و اکنون چون شاهد تعدد نامزدهای جمهوریخواه و گروه‌های حامی مستقل و عمده آنها هستیم، ‌این موضوع در حزب جمهوریخواه بیشتر به چشم می‌آید».

وی در سال ۲۰۱۲ در اظهاراتی با بیان اینکه ۹۰ درصد کمکهای مالی به این گروه‌های مستقل مالی و عمده توسط گروهی شامل فقط ۵۲۳ نفر انجام شد،‌ گفت: «نامزدها به دریافت حمایت از چنین گروه کوچکی از افرادی که بسیار مهم هستند، متمرکز شدند چرا که این گروه‌های حامی مستقل و مالی عمده هستند که بسیار بیشتر از خود نامزدها پول در می‌آورند».

خانم گلد در این میزگرد در پاسخ به این سوال که آیا چیزی تغییر خواهد یافت؟ گفت که یک بعد اساسی سیستم آن است که همه مجریان و فعالان مبارزات انتخاباتی بر سر این مساله توافق دارند که سیستم کارا نیست و کارایی ندارد.

وی افزود: «یک منازعه مستقیم بین این مقادیر بالای پول از یک سو و کمکهای بسیار کم و محدود مالی از سوی دیگر وجود دارد. سوال آن است که چه مسیری ادامه می‌یابد. اگر شما با حامیان قوانین سخت‌تر مالی انتخاباتی صحبت کنید آنها می‌گویند این موضوع سبب ایجاد چنان رسوایی بزرگی می‌شود که یک جنبش اصلاحات ایجاد خواهد شد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *