شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

افزایش بیمه کارگران ساختمانی از سال ۹۴

يکشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 414705
بیمه کارگران ساختمانی و افزایش تعداد بیمه‌شدگان ساختمانی یکی از دغدغه‌های جامعه کارگری به ویژه کارگران ساختمانی است و وزارت کار در طول یک سال گذشته تلاش کرد تا با تامین منابع لازم بیمه کارگران ساختمانی قطع نشود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، با توجه به آنکه بیش از ۴۷ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به بخش ساختمان است ضروری است در خصوص بیمه کارگران ساختمانی اقدامات جدی و موثرتری صورت گیرد. هر چند که هم اکنون ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی در کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند اما بیش از یک میلیون کارگر ساختمانی نیز در لیست انتظار بیمه و اعلام سهمیه از سوی سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.

به گفته محمدحسن زدا - معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی - برای ادامه پوشش ۸۰۰ هزار نفری که هم اکنون تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند به اعتباری در حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است و اگر بنا باشد متقاضیان جدیدی هم افزوده شوند و تحت پوشش قرار گیرند اعتباری در همین حدود نیز باید تزریق شود.

پیشتر علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - با اشاره به مشکلات مالی موجود در سازمان تامین اجتماعی گفته بود: سازمان تامین اجتماعی تلاش کرده با استفاده از منابع دیگر، بیمه کارگران ساختمانی قطع نشود و به محض رفع مشکل تامین اعتبار دولت، کار تشکیل پرونده‌های جدید از سال ۹۴ آغاز و بیش از یک میلیون کارگر ساختمانی مشمول بیمه شوند.

این در حالی است که فعالان کارگری معتقدند منابعی که بر اساس مصوبه مجلس برای ایجاد پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی در نظر گرفته شده مناسب و کافی نیست و نمی‌توان انتظار داشت برای متقاضیان آن بیمه ایجاد کرد. آنها از کاهش درآمد حاصل از صدور پروانه‌های ساختمانی برای بیمه کارگران ابراز نارضایتی کرده‌ و بر ضرورت تامین اعتبار بیمه کارگران ساختمانی تاکید کرده‌اند.

قانون اصلاح ماده (۵) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی که با عنوان طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در جلسه علنی یکشنبه ۱۶ آذرماه در مجلس تصویب و مورد تایید شورای نگهبان واقع شد به فاصله کمی در دی ماه سال ۹۳ از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شد.

بر اساس این ابلاغیه، سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده تا با دریافت ۷ درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده از کارگر و ۱۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه از مالک نسبت به تداوم پوشش بیمه تمام کارگران ساختمانی اقدام کند.

در واقع بخشی از منبع بیمه کارگران ساختمانی از محل درآمدهای حاصل از صدور پروانه‌های ساختمانی کارفرمایان تامین خواهد شد و در صورت عدم تأمین منابع لازم جهت گسترش پوشش بیمه‌ای کارگران با تصویب هیأت وزیران، افزایش سقف مجموع عوارض تا ۲۰ درصد بلامانع خواهد بود.

معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی پیشتر اعلام کرده بود که سازمان تامین اجتماعی از دولت خواسته تا برای افزایش پوشش بیمه‌ای کارگران جدید ساختمانی، مصوبه را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد تبدیل کند. با توجه به اینکه درخواست مذکور از سوی هیات وزیران به تصویب رسیده و آماده ابلاغ است انتظار می‌رود از ابتدای امسال تعداد کارگران ساختمانی برای برخورداری از پوشش بیمه افزایش ‌یابد.

به گفته وزیر کار به دنبال مطرح شدن موضوع بیمه کارگران ساختمانی در هیات وزیران و تصویب آن، پوششهای جدید بیمه‌ای برای شاغلان بخش ساختمان از ابتدای سال آینده فعال خواهد شد.

سازمان تامین اجتماعی هیچ سهمیه‌ای برای بیمه کارگران ساختمانی در سال ۹۳ در نظر نگرفته است در حالی که برابر پیش‌بینی‌ها قرار بود تا سالانه ۲۰۰ هزار نفر از شاغلان بخش ساختمان از پوشش بیمه برخوردار شوند. برخی کارشناسان حوزه کار بر این باورند که رکود بازار مسکن و کاهش ساخت و ساز موجب شده تا سازمان تامین اجتماعی نیز در بحث بیمه کارگران ساختمانی سنگ‌اندازی کند و آنها را تحت پوشش قرار ندهد.

امید است با توجه به پیش‌بینی پوشش‌های جدید بیمه‌ای، از سال جدید کار بیمه کارگران ساختمانی از سر گرفته شود و تعداد بیشتری از مشمولان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *