سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۱
لحظاتی قبل در آلماتی؛

مذاکرات ایران و 1+5 آغاز شد

چه کسانی در آلماتی مذاکره می کنند؟
جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 279607
مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 لحظاتی پیش در آلماتی قزاقستان آغاز شد.
مذاکرات ایران و 1+5 آغاز شد
 به گزارش جهان، مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به 1+5 لحظاتی قبل در آلماتی قزاقستان آغاز شد.
 
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، «سید عباس عراقچی» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، «علی باقری» معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، «حمیدرضا عسگری» مشاور وزارت امور خارجه و «رسول موحدیان» سفیر سابق ایران در لندن اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی را تشکیل می دهند.
 
در این سری از مذاکرات که لحظاتی پیش آغاز شد، تیم مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با «وندی شرمن» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، «سایمون گس» سفیر اسبق انگلیس در ایران، «ما ژائوشو» دستیار وزیر خارجه چین، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، «ژاک اودیبر» مدیرکل وزارت خارجه فرانسه و «هانس دیتر لوکاس» از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان مذاکره خواهند کرد.



دور قبلی مذاکرات هم روزهای پایانی بهمن ماه سال 91 در آلماتی برگزار شد که پس از ارائه بسته های پیشنهادی دو طرف، مقرر شد دور بعدی مذاکرات هم در آلماتی قزاقستان برگزار شود.
 
در طی مذاکرات آلماتی یک که هشتم و نهم اسفند ماه 1391 با حضور هیئت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 و کاترین اشتون برگزار شد طرفین توافق کردند که گفت‌وگوهای کارشناسی و فنی با حضور کارشناسان ایران و 1+5 در 28 اسفندماه در استانبول برگزار و مذاکرات شانزدهم و هفدهم فروردین 1391 در آلماتی ادامه یابد.

گروه 1+5 در مذاکرات آلماتی یک، بسته پیشنهادی تجدیدنظر شده‌ای را به جمهوری اسلامی ارائه کرد که براساس اخبار منتشر شده برخی از مطالبات در نشست بغداد تعدیل و طرف غربی خواستار کنترل فعالیت غنی‌سازی 20 درصدی ایران، تعلیق فعالیت‌های جاری در تأسیسات هسته‌ای فردو، افزایش پادمان‌های هسته‌ای و شفافیت بیشتر در فعالیت‌های بازرسی آژانس شده بود.

تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد و یک دور در مسکو و یک دور هم در آلماتی قزاقستان برگزار شده است.

تیر ماه 1387، مهر ماه  1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه 1392 در آلماتی برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
متن كامل پيشنهاد 1+5 و غربي ها را منتشر كنيد تا مردم ايران و جهان حتي مردم خودشان بدانند كه اين نسناس ها به دنبال چي هستند و در مورد بند بند پيشنهاد آنها نظر خودشان را اعلام كنند . آنگاه تيم مذاكره كننده مي تواند با قوت قلب و قدرت بيشتري به مذاكره با آنها بپردازد .