پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۲
۴
ایران میزبان جام ملتهای آسیا می شود !

مشکلات اساسی ایران برای میزبانی جام ملتهای آسیا چیست؟

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب: 411320
به غیر از مسئله حضور بانوان مبادلات ارزی و حق پخش تلویزیونی دیگر مشکل اساسی برای فوتبال ایران محسوب می شود.
مشکلات اساسی ایران برای میزبانی جام ملتهای آسیا چیست؟
سرویس ورزشی جهان - مسعود پاشنا : بدون تردید ایران میزبانی جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ را می‌خواهد. اما همه فوتبال دوستان و کارشناسان به خوبی می دانند که رسیدن به این هدف کار آسانی نیست و برای دستیابی به این هدف گام های مثبت و موثری باید برداشته شود.

مسئولان فدراسیون فوتبال هم می‌دانند که کنفدراسیون فوتبال آسیا به این راحتی و بدون برنامه ریزی میزبانی جام ملت‌ها را به هیچ کشوری نمی‌دهد. اما با این حال علی کفاشیان مردان همیشه خندان و البته همیشه ناکام و رئیس فدراسیون فوتبال کشور امیدوار است که این میزبانی را تحت هر شرایطی به دست بیاورد.

مهم ترین مشکل میزبانی جام ملتها در حال حاضر محدودیت برای بانوان برای حضور در استادیوم‌های ورزشی ست هر چند به گفته کفاشیان ورود بانوان خارجی به ورزشگاهها منعی ندارد . ولی باید پذیرفت اجازه ورود بانوان ایرانی به استادیوم‌های فوتبال در اختیارات شخص کفاشیان نیست و مقامات بالاتر کشور باید در این مورد اظهار نظر کنند .

سپ بلاتر رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، از ایران خواست تا محدودیت برای بانوان این کشور برای حضور در استادیوم‌های فوتبال را لغو کند. بلاتر وضعیت حال حاضر را مفید ندانسته و گفته است ایران باید درهای ورزشگاه‌های کشور را به روی زنان باز کند.

اخیرا رئیس فیفا( سپ بلاتر) طی یادداشتی از ایران درخواست کرد زمینه حضور بانوان در ورزشگاههای ایران ایجاد شود. وی همچنین گفت: سال پیش من گفته بودم که آینده فوتبال در دست زنان است. امروزه میلیونها زن و دختر در ۲۹ کشور و ۲۰۹ لیگ بازی می کنند. فوتبال زنان در حال گسترش است. مخصوصا در سطوح عالی پیگیری است و ۱۴ درصد از بازیکنان جوان فوتبال از زنان هستند. پتانسیل رشد فوتبال زنان بزرگتر از اینهاست.

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال در سفر به بحرین، با شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا وارد مذاکره شد تا او را راضی کند تاریخ انتخاب میزبان جام ملت‌های آسیا کمی به تاخیر بیفتد، شاید نایب رئیس جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا بتواند کفه ترازو را به سمت فوتبال ایران سنگین‌تر کند اما شواهد نشان می‌دهد که امارات بخت بیشتری نسبت به ایران برای کسب میزبانی خواهد داشت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در این زمینه فشاری به فوتبال ایران نیاورده چون در اساسنامه AFC این موارد قید شده که ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در جریان برگزاری مسابقات رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا باید آزاد باشد . درست است که فدراسیون ایران اعلام کرده اجازه ورود تماشاگران خانم خارجی را می‌دهد اما طبق این بند از اساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا تعریفی تحت عنوان بانوان خارجی و داخلی وجود ندارد و این در حالی است که امارات مشکلی برای ورود بانوان به ورزشگاه ندارد.

به غیر از مسئله حضور بانوان مبادلات ارزی و حق پخش تلویزیونی دیگر مشکل اساسی برای فوتبال ایران محسوب می شود زیرا کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ بحثی در مورد تحریم ایران ندارد بلکه این کنفدراسیون از تمامی کشورهای خواهان میزبانی می‌خواهد تا مسیر مبادلات مالی در جریان برگزاری مسابقات را مشخص کنند. گروه برگزار کننده AFC، اسپانسرهای مسابقات و تیم‌های شرکت کننده در طول این رقابت حجم مالی قابل توجهی را باید وارد کشور میزبان کنند و باید مسیر تبادلات مالی میان این کشورها و کشور میزبان، راهکار خرید حق پخش تلویزیونی، همچنین ترانسفر مالی در داخل کشور میزبان مشخص باشد. در اینجاست که ایران به دلیل بحث تحریم‌های تحمیل شده مشکل اساسی دارد.

از دیگر موارد مورد نظر ای اف سی برای میزبانی جام ملتها وضعیت ورزشگاهها ،امکانات سخت افزاری و زیربنایی و تعداد هواداران است که به شکر خدا در این زمینه ها مشکلی وجود ندارد .

به هر روی در حال حاضر درخواست میزبانی ایران فرصت خوبی است تا این نقاط ضعف را مطرح کرده و با تمرکز بر روی این دغدغه‌ها به دنبال حل کردن آن باشیم اما اگر باز هم بخواهیم مباحثی چون مسائل پشت پرده در تعیین میزبان را پیش بکشیم باز هم این فرصت را از دست خواهیم داد. بنا بر این بهتر است صادقانه به بیان ایرادها و کاستی‌های خود بپردازیم و آنها را برطرف کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تینا
میزبانی جام ملتها به ایران نمیرسه شک نکنید...
احسانی
چرا ورود بانوان خارجی به ورزشگاهها منعی نداره ولی بانوان خودمون....به نظر من اگر بانوان برن ورزشگاهها بخاطر اونا جوش بهتر میشه...
محسن
چرا باید به فوتبال دوباره پول تزریق شود.هرچه پول بیشتر به این فوتبال تزریق شد کیفیت ها پایین تر رفت و ارقام دریافتی فوتبالیت های دوزاری نجومی ترو
این همه پولی که به فوتبال تزریق شد چقدرش صرف ساخت زیرساخت های سخت افزاری و تیم های پایه و آکادمی ها شد ؟
به نظر می رسد عده ای دلال حالا به شدت چشم طمع به این بخش از پولی که می خواهد وارد فوتبال شود دوخته اند تا در این بازار پرفساد و دغل جیب های خود را پرپول تر نمایند.
جالب اینجاست که دقیقا دوباره پولی از بیت المال عمومی می خواهد به فوتبال تزریق شود و به نظرم باید صدا و سیما جلوی این قضیه بایستد.
میثم
پول فوتبال بی خاصیت رو بدید به ورزشهای دیگه...کخ..