پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

سهم ایران از تولید آبزیان جهان

يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب: 401420
گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد ارزش آبزیان تولیدشده در ایران از متوسط ارزش تولیدی آبزی‌پروری جهان بالاتر است و این موضوع به خاطر پرورش آبزیان با ارزش مانند میگو در کشور است.
به گزارش جهان به نقل از مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصادی کشاورزی و توسعه روستایی، ارزش تولید جهانی ماهی و آبزیان براساس گزارشات فائو بدین شرح است: در سال ۲۰۱۱ حدود ۹۳ هزار و ۴۹۴ هزار تن ماهی از طریق صید و صیادی و ۶۲ هزار و ۷۰۰ هزار تن از طریق آبزی‌پروری تولید شده است.

فائو متوسط قیمت تولید شده به شیوه صید و صیادی را حدود ۱۱۹۶ دلار در هر تن و متوسط قیمت محصول به شیوه آبزی‌پروری را ۲۰۷۷ دلار در هر تن ارزش‌گذاری نموده است.

همچنین در همین سال حدود ۲۰ هزارو ۹۷۹ تن انواع گیاهان آبزی از قبیل (جلبک‌ها، خزه، نیلوفر دریایی، اشنه و ....) در سراسر جهان تولید شده است این نوع محصولات نیز برای هر تن ۲۶۳ دلار و برای کل محصولات تولیدی ۵۰ هزار و ۵۱۷ میلیون دلار ارزش گذاری شده است.

براساس این گزارش مجموع ارزش تولیدات بخش شیلات و آبزی‌پروری در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۲۴۷ میلیون دلار برآورد شده است که این رقم در سال ۲۰۱۲ به حدود ۲۵۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

فائو متوسط ارزش تولیدات آبزی‌پروری ایران را طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ برای هر تن ۲ هزار و ۹۱۶ دلار برآورد کرده است. (دلیل اینکه متوسط ارزش تولید آبزیان ایران نسبت به متوسط جهان بیش از ۸۰۰ دلار برای هر تن بیشتر است، تولید آبزیان با ارزش هم چون میگو است).

این گزارش می‌افزاید: با فرض یکسان بودن قیمت محصولات صید و صیادی ایران با قیمت‌های جهانی متوسط قیمت هر تن محصول صید شده کشور در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۲۵۷ دلار خواهد بود، بدین ترتیب کل ارزش محصولات شیلات و آبزی‌پروری ایران در سال ۲۰۱۲ براساس آمار فائو بالغ بر هزار و ۴۹۵ میلیون دلار بوده است.

سهم ایران از تولید جهانی آبزیان


براساس این گزارش: سهم جمهوری اسلامی از کل تولید جهان در بخش صید و صیادی در سال ۲۰۱۱ حدود ۰.۴۸ درصد بوده که در سال ۲۰۱۲ به ۰.۵۵ درصد افزایش یافته است.

در بخش آبزی‌پروری سهم ایران از کل تولید جهان در سال ۲۰۱۱ حدود ۰.۳۹ درصد بوده که به ۰.۴۵ درصد در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است در همین دوره سهم آبزی‌پروری از لحاظ ارزشی، ۰.۵۵ درصد بوده است که به ۰.۶۳ درصد افزایش یافته است.

به عبارت دیگر ارزش محصولات تولیدی کشور در بخش آبزی‌پروری کشور از متوسط ارزش تولیدی آبزی‌پروری جهان بالاتر است و این موضوع به خاطر پرورش آبزیان با ارزش میگو در کشور است.

در مجموع سهم ایران از کل ارزش تولیدات جهانی شیلات (اعم از آبزی‌پروری و صید و صیادی) از ۰.۵۱ درصد سال ۲۰۱۱ به ۰.۵۸ درصد سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است.

براساس این گزارش: معادل ۶.۵ درصد از کل منابع پروتئین مصرفی جمعیت ایران از طریق آبزیان، ۵۴.۶ درصد از محل پروتئین دامی و ۳۸.۹ درصد از محل پروتئین گیاهی در سال ۲۰۱۱ تأمین شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ایشون هم حتما میگه چشم!!!!!