جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

طرح رهگیری و شناسه کالا تدوین شد

دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 441822
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح ایران‌کد طرح من‌درآوردی بود و ما براساس سیستم بین‌المللی GS۱ دو طرح شناسه و کد رهگیری را دیروز نهایی کردیم که به زودی تصویب و اجرا خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدرضا نعمت‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، به آخرین طرح این وزارتخانه برای رهگیری کالاهای وارداتی و پیشگیری از ورود کالای قاچاق به بازار، گفت: طی جلسات متعدد و کارهای کارشناسی که برای طرح رهگیری برگزار کردیم، ۲ طرح رهگیری و شناسه طراحی شده که هم بتوانیم کالا را بشناسیم و هم بتوانیم آن را رهگیری کنیم و دیروز آخرین جلسه نهایی این طرح با همکاران معاونت اقتصادی و بازرگانی بود.

وی در ادامه افزود: این طرح آماده است تا در هیأت دولت به تصویب برسد و راهکار خوبی برای کنترل واردات، تولید و نظارت توزیع آن در بازار خواهد بود.

نعمت‌زاده در مورد مشکلات ورود کالای قاچاق از مرزها نیز اذعان داشت: متاسفانه با توجه به شرایط مرزی و مشکلاتی که در کشورهای همسایه وجود دارد، شرایط ویژه‌ای داریم و از آن طرف در جنوب هم مرز طولانی آبی داریم که شاهد قاچاق از مبادی مختلف هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از صدور بخشنامه و دستورالعملی برای تمام واردکنندگان پوشاک در این وزارتخانه خبرداد و گفت: طی این دستورالعمل تا یک ماه تمام واردکنندگان پوشاک موظفند موجودیت خود را در وزارت صنعت ثبت کنند و اگر کسی این کار را نکرد فروشگاه‌هایشان را می‌بندیم، چرا که میزان واردات و مصرف باید مشخص باشد.

وی همچنین از تهیه بخشنامه دیگری برای اصناف خبرداد و اظهارداشت: این بخشنامه هنوز اعلام عمومی نشده اما به اتحادیه‌ها ارسال شده است و فروشگاه‌ها طی این بخشنامه مکلف شده‌اند از کالایی که می‌سازند مطمئن باشند تا از مبادی رسمی وارد شده و قاچاق نباشد چرا که رهگیری کالا تنها از مبادی ورودی کار ساده‌ای نیست.

به گفته نعمت‌زاده طرحی هم برای لوازم خانگی و رهگیری ان در دستور کار است که به زودی اعلام خواهد شد.

وی در مورد جدیت وزارتخانه‌اش برای پیشگیری از قاچاق اینگونه توضیح داد که هر هفته یک بار جلساتی را برای طراحی مکانیزم پیشگیری از قاچاق برگزار می‌کنیم و قانون قاچاق یک بار دیگر در کمیسیون اقتصادی دولت مرور شد و به تائید رسید و هفته پیش تصویب شد و در نهایت به مجلس خواهد رفت.

در ادامه مجتبی خسروتاج معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت در مورد جزئیات طرح جدید رهگیری و شناسایی کالا این گونه توضیح داد که برخی از کالاها در کشور نیاز به شناسه و رهگیری ندارند که نه به شکل رسمی و نه در داخل تولید می‌شوند مانند برخی میوه‌ها یا برندهای معروف سیگار که اگر این کالاها به هر شکلی وارد شوند مشمول قاچاق محسوب می‌شوند، پیچیدگی کار زمانی است که مشابه آن کالا در داخل تولید شده باشد و علاوه بر واردات رسمی بخشی از آن قاچاق می‌شود، اینجاست که وارد بحث شناسایی کالا می‌شویم.

وی ادامه داد: اکثر لوازم خانکی حجیم شماره سریال ساخت دارند که وارد کننده می‌توانند آن را اظهار کند یا آنانکه کد شناسایی ندارند طبق سیستم بین‌المللی GS۱ یک کد ۱۴ رقمی برای کالا تعریف می‌شود.

نعمت زاده در تکمیل سخنان معاونش در مورد طرح قبلی کد رهگیری (ایران‌کد) گفت: ایران‌کد طرح من‌درآوردی بود و ما خواستیم، طرح جامعی که با دنیا هماهنگ باشد، طراحی کنیم، برای همین روی سیستم‌های بین‌المللی شناخته شده رفتیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *