پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

متولی بازی در کشور کیست؟

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب: 387427
دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب‌بازی روز گذشته در کانون پرورشی در حالی افتتاح شد که متأسفانه برخی از محصولات فرهنگی ارائه شده در این نمایشگاه برگرفته از شخصیت‌ها و کاراکترهای غربی نظیر «باربی» و «برتز» است.
به گزارش جهان به نقل از فارس؛ دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب‌بازی از ۲۸ مهر لغایت ۲ آبان سال جاری در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

اسباب‌بازی و عروسک‌هایی که در دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مخاطبان ارائه شده است، اکثراً چینی هستند به گونه‌ای که در کنار آنها نیز تولیداتی از کشور خودمان را هم مشاهده می‌کنیم اما همین تولیدات هم برگرفته از کاراکتر و شخصیت‌های غربی است.

* فریادی: با فقدان شخصیت ایرانی مواجه هستیم!!

در ایین راستا به سراغ علی فریادی مسئول تولیدی «متین (واردات و تولید انواع عروسک پولیشی و اسباب‌بازی)» رفته و با وی درباره این موضوع که چرا برخی از عروسک‌هایی که تولید کرده‌اید کاراکتر و شخصیت‌های غربی هستند، بیان می‌کند: به خاطر اینکه با فقدان شخصیت ایرانی مواجه هستیم!!

* نبود متولی برای صنعت اسباب‌بازی/این صنف زیر نظر اتحادیه خرازی است

وی درباره مشکلات حوزه اسباب‌بازی، می‌افزاید: متأسفانه حوزه اسباب‌بازی، از نبود متولی و مرجع رنج می‌برد یعنی یا یک جای واحدی نیست که بر تولید و عملکرد تولیدی‌‌ها و کارخانه‌های تولید اسباب‌بازی، نظارت و پشتیبانی داشته و تولیدکننده را ساپورت کند، به گونه‌ای که صنف ما تحت نظر «اتحادیه خرازی» است که هیچ ربطی به اسباب‌بازی ندارد.

* عدم ارائه تخفیف ۱۵ درصدی خرید اسباب‌بازی به دانش‌آموزان

بر اساس این گزارش، ستاد خبری دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب‌بازی از این مهم خبر داده بود که «برنامه بازید گروهی دانش‌آموزان از نمایشگاه طراحی شده و به همه این دانش‌آموزانی که به این روش از نمایشگاه بازدید کنند، کارت اعتباری خرید با تخفیف ۱۵ درصدی اهداء می‌شود.»، اما متأسفانه این مهم در برخی از غرفه‌ها عملیاتی نمی‌شود.

* خاکی: استفاده از مواد اولیه دسته چندم در تولید برخی از اسباب‌بازی‌ها

در این میان به غرفه «شرکت آوا تجارت رها» رفته و با علیرضا خاکی به گفت‌وگو پرداختیم، وی با اشاره به این مطلب که دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب‌بازی بهتر، مرتب‌تر و تمیزتر از سال‌های گذشته برگزار شد، می‌گوید: هنوز درباره فروش محصولاتمان با ارائه تخفیف ۱۵ درصدی به دانش‌آموزان، پیشنهاد و یا ابلاغیه‌ای را دریافت نکرده‌ایم.

به گفته خاکی، مواد اولیه یکی از مشکلات تولیدکنندگان اسباب‌بازی است یعنی برخی از کارخانه‌ها و شرکت‌ها برای تولید اسباب‌بازی از مواد اولیه دسته دوم و سوم یا همان مواد بازیافتی، استفاده می‌کنند.

بر مبنای این گزارش، در دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب بازی علاوه بر ارائه اسباب‌بازی و بازی‌های فکری برخی از غرفه‌ها به فروش کتاب پرداخته‌اند که غرفه «پرورش کودک دو زبانه (من و مامان)» یکی از آن است.

* استفاده از تصاویر مروج بی‌حجابی در برخی از کتاب‌های خارجی ارائه شده در این نمایشگاه

در این غرفه کتاب‌های بسیاری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به زبان انگلیسی به بازدیدکنندگان دومین نمایشگاه ملی بازی و اسباب‌بازی ارائه شده است که کتاب «دیدار با قهرمانان و افراد شرور (اسپایدرمن ۳)»، یکی از این آثار است.

در بخشی از پشت جلد این کتاب نوشته شده است: «پیتر پارکر از آن جهت که دوستان خوبی در زندگی دارد، انسان خوشبختی است و او خیلی خوش شانس است که با قهرمانی همانند مرد عنکبوتی دوست است.»

در این نمایشگاه کتابی با تصاویر نامناسب برای گروه سنی کودک وجود دارد که به نظر می رسد غفلت های نظارتی شامل آن شده است و کتاب‌های خارجی زبان را با همان تصویر و سبک زندگی غربی در بین کودکان و نوجوانان کشور، توزیع می‌کنند.

تصویر این کتاب به شدت مخاطب را به خود جلب می‌کند به گونه‌ای که بازدیدکننده آقایی که کتاب «دیدار با قهرمانان و افراد شرور (اسپایدرمن ۳)» را در دست داشت وقتی به این صفحه از کتاب رسید، گفت واقعاً این اثر در ایران منتشر شده است؟!! این محصول چگونه مجوز گرفته است.

* تزیین برخی از قفسه‌ها با عروسک «باربی»

به غرفه دیگری به نام «کلبه بازی وروجک» سری زدیم، این غرفه هم خالی از لطف نبود و حسابی از شرمندگی کودکان و نوجوانان ایرانی در آمده بود و با عروسک بزرگ غربی به نام «برتز»، به تزیین غرفه‌اش پرداخته بود.

غرفه دیگری که نظر ما را به خود جلب کرد، «تویز فیر» بود که قفسه‌هایش با انواع عروسک «باربی» و «سیندرلا» تزیین شده بود.

این گزارش حاکی از آن است؛ هنوز هم فرهنگ مهجور است و مسئولان غفلت و بی‌توجهی در این حوزه را سرلوحه همه کارهایشان قرار داده‌اند. هنوز هم «باربی»، «مرد عنکبوتی»، «بت‌من»، «اسپایدرمن» و «انگری برد» الگویی برای کودکان و نوجوانان ما هستند، بدون اینکه ما حتی تلاش کوچکی برای جلوگیری از فروش آنها در نمایشگاه‌های داخلی داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *