سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

کارت هوشمند درمان در حد یک طرح ماند

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب: 387823
بیش از ۷ سال از وعده‌های مدیران سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر اجرای پروژه کارت هوشمند درمان و هزینه‌های هنگفت در این زمینه می‌گذرد و هنوز اجرایی نشده است. حال تأمین اجتماعی راهکاری جدید به نام سیم‌کارت را به عنوان جایگزین کارت هوشمند درمان مطرح می‌کند؛ آیا این پروژه هم تنها در حد حرف است؟
به گزارش جهان به نقل از فارس، در دی ماه سال ۸۶ برای نخستین بار حسینعلی ضیایی، مدیرعامل وقت سازمان تأمین اجتماعی از حذف دفترچه‌های بیمه و استفاده از کارت هوشمند درمان خبرداد. وی عنوان کرده بود، در راستای برطرف کردن هم‌پوشانی‌ها و مشکلات، پروژه صدور کارت هوشمند تأمین سلامت را به مرحله اجرا رسانده‌ایم و پس از برطرف کردن ایرادها تا پایان سال ۸۷با استفاده از تمامی امکانات، قصد داریم، عملیات صدور کارت هوشمند تأمین سلامت را برای تمامی بیمه‌‌شدگان اجرایی کنیم.

اما این پروژه در تاریخی که ضیایی وعده داده بود محقق نشد و عمر مدیریتش در این سازمان پیش از یکسال و چند ماه کفاف نداد.در سال ۱۳۸۸ علی‌ذبیحی سکاندار وقت بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور با حدود ۳۸ میلیون‌نفر بیمه شده در حال حاضر، شد که دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به کارت هوشمند درمان داشت و علی‌رغم هزینه‌های میلیاردی موجب توقف این طرح شد و در مدیریت‌های بعدی در این سازمان این کارت تنها در حد یک طرح باقی ماند تا اینکه در تیرماه امسال سید تقی‌نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خبر از اجرای این طرح در مراکز ملکی تأمین اجتماعی تا سه ماه آینده داد.

بر اساس گزارش‌‌های واصله، بیش از هفت درصد از هزینه‌هایی که در درمان غیر مستقیم صرف می‌شود، مربوط به سوءاستفاده از دفترچه‌های تأمین اجتماعی است، و سالانه دفترچه‌های بیمه ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه برای سازمان تأمین اجتماعی دربردارد.

عمر کارت هوشمند به اجرا نرسید

حال با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به کارت‌های هوشمند نیست،کارت‌هایی که ۷ سال است می‌گویند جایگزین دفترچه می‌شود ولی نشد و دیگر نیازی هم نیست چرا که می‌توان از سیم‌کارت بجای دفترچه و کارت هوشمند استفاده کرد، سیم‌کارت‌هایی که تمامی اطلاعات بیمه‌شدگان در آن جای می‌گیرد.

سیم کارت جایگزین کارت هوشمند نیامده

در این باره سید تقی‌نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در گفت وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به امکانات موجود در شرکت خدمات ماشینی تأمین اجتماعی و زیرساخت‌‌های لازم از سیم‌کارت‌های "رایتل" بجای دفترچه درمان استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح بزودی در ۴ بیمارستان ملکی تأمین اجتماعی به صورت پایلوت اجرایی می‌شود و پس از حل مشکلات در تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی اجرایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: مراحل اولیه این طرح در بیمارستان‌های ملکی تأمین اجتماعی تا پایان سال انجام می‌شود.

به گزارش فارس زیر ساخت لازم برای حذف دفترچه‌ها الکترونیکی شدن پرونده‌های بیمه‌شدگان است که باید هر چه سریعتر انجام شود چرا که سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۱۵ سال در استفاده از الکترونیک عقب مانده است.

امروزه بسیاری از کشورهای دنیا به منظور ارائه خدمات مطلوب به بیماران، سرمایه‌گذاری‌های ریشه‌ای فراوانی در نظام سلامت خود داشته‌اند که پرونده سلامت الکترونیک بیمار ازجمله این طرح‌هاست.

در نظام سلامت این کشورها هر فرد دارای یک پرونده الکترونیکی است که در آن به تمام سوابق پزشکی بیمار اشاره شده است و بیمار با هر بار مراجعه به پزشک نیاز به توضیح درباره بیماری و روند درمان خود ندارد.

مزایای پرونده الکترونیک بیمه شدگان

بر اساس پرونده الکترونیک سلامت دیگر نیاز نیست چند بار آزمایش دهید یا برای تشخیص بیماری خود بارها به پزشکان مختلف مراجعه کنید، داروهای تکراری مصرف کنید و دست آخر هم وقت و هزینه‌تان به هدر رفته و یک پروسه طولانی را طی کنید تا درمان شوید.

همچنین دیگر نیازی نیست برای تهیه داروی مورد نیازتان تمام داروخانه‌های شهر را زیر پا بگذارید زیرا به صورت الکترونیکی می‌توانید از این‌که کدام داروخانه داروی مورد نظرتان را دارد، مطلع شوید. در واقع عملیاتی شدن این پروژه در نظام سلامت بسیاری از کشورهای دنیا نه‌تنها موجب جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه می‌شود بلکه فشارهای روانی بیماران را نیز کاهش می‌دهد.

به گزارش فارس، حال پس از آزمون خطاهای متعدد و صرف هزینه‌های بسیار از حق کارگران و بیش از ۱۵ سال عقب‌ماندگی دیگر وقت استفاده و بهره‌برداری از روش‌های نوین باید برسد تا سرمایه‌های بیمه شدگان بیش از این هدر نرود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *