پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۳

هشدار احمد توکلی نسبت به تشدید تورم

پرداخت یارانه برابر به همه اقشار جامعه بی‌عدالتی است
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب: 317929
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت برای پرداخت یارانه نقدی مجبور به چاپ اسکناس و ایجاد پول پرقدرت و در نتیجه ایجاد تورم است، با پرداخت غیرهدفمند یارانه نقدی به دست خودمان در باتلاق رکود تورمی فرو می رویم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، احمد توکلی در حاشیه جلسه علنی امروز در جمع خبرنگاران در خصوص لزوم حذف سه دهک بهره مند جامعه از دریافت یارانه نقدی گفت: هدفمند کردن یارانه ها یعنی غیربرابر بودن یارانه های نقدی، کاری که ما اکنون انجام می دهیم دو بی عدالتی است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بی عدالتی اول به غنی و فقیر به صورت یکسان یارانه می دهیم و در بی عدالتی دوم چون منابع کافی برای پرداخت یارانه های نقدی نداریم نیمی از پولی که به مردم به صورت یارانه های نقدی پرداخت می شود با چرخشی از سوی دولت و شرکت های دولتی به بانک مرکزی می رود و بانک مرکزی ناچار به چاپ اسکناس است.
 
توکلی تصریح کرد: زمانیکه اسکانس چاپ می شود پول پرقدرت ایجاد شده و تبدیل به نقدینگی و تورم می شود، تورم به دهک های پایین بیشتر از متوسط و به دهک‌های متوسط بیشتر از دهک‌های بالا فشار می آورد.
 
عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار اظهار داشت: این تورم اقتصاد را مختل کرده و باعث کاهش نرخ رشد می شود ، رکود را تشدید می کند و با این سیاست به دست خودمان، خودمان را بیشتر در باتلاق رکود تورمی فرو می بریم.
 
وی با اشاره به اظهارات مقامات دولت قبلی مبنی بر اینکه شناسایی افراد نابرخوردار برای اعطای یارانه نقدی مقدور نیست، گفت: از صدر اسلام مسلمانان زکات و خمس را به اهلش می پرداختند پس شناخت مستحق امکان پذیر است.
 
توکلی ادامه داد: از نظر تجربه بشری نیز کشورهای اروپایی یارانه نقدی می‌دهند، بنابراین مستحقین را شناسایی کرده و به آنها یارانه می دهند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: بانک جهانی کشورهایی که قیمت حامل های انرژی را اصلاح کرده اند، بررسی کرده و بغیر از یک کشور 18 کشور به مردم یارانه نقدی پرداخت کردند.
 
وی در خصوص راهکارهای شناسایی افراد نابرخوردار برای پرداخت یارانه نقدی گفت: گردش مالی صاحبان حساب های بانکی در بانک مرکزی وجود دارد، سازمان مالیاتی نیز از میزان مالیات افراد مطلع است، صاحبان خودروهای لوکس نیز مشخص هستند.
 
توکلی در پایان گفت: مجلس نیز احتمالا با پیشنهاد حذف سه دهک برخوردار از پرداخت یارانه‌های نقدی موافق است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شرایط که داره بهتر میشه تحریم کشتیرانی لغو شده تحریمهای بانکی هم در حال رفع همه هم با آقای روحانی همکاری میکنن (برعکس احمدی نژاد)
دیگه تشدید تورم معنایی نداره
گردش مالی صرفا ملاک غنی بودن نیست
به نظرم معدل حساب ها، املاک، اوراق بهادار واقلامی از این قبیل اهمیت بیش تری دارند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
آقاي توكلي حرف حسابي زده حداقل تا 60 يا 70 درصد شناسايي افراد متمول كه مستحق دريافت يارانه نيستند مقدور است اما ظاهرا" دولت بيشتر به سرمايه دارها علاقه مند تر است چون اونها هزينه تبليغات رياست جمهوري ايشان را پرداخت كرده اند لذا نمي تواند نمك آنها را بخورد و نمكدانشان را بشكند . و شعار اعتدال و تدبير و اميد براي خالي كردن جيب فقرا و پر كردن جيب اونها بوده فعلا" تا اينجاي كار اين چند ماهه همه چيز به نفع اونها رقم خورده گراني 300 درصد به فقرا تحميل شده .
تا حالا بجاي كار براي مردم مشغول قلع و قمع مديران دولت قبلي بوده تا همه دوستان قديم پير و پاتال هاي دوره حاكميت رفسنجاني قرص و محكم سر پست هاشون مستقر نشوند كار قابل ملاحظه اي از دولت تدبير و اميد شاهد نخواهيم بود .خيالتون تخت برويد فكر نان كنيد كه خربزه آب است .