جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
نایب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس مطرح کرد:

انتقاد از اشتهای دولت در تصدی‌گری

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۲۱
کد مطلب: 348727
نایب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: جنس چسبندگی دولت‌ها به تصدی‌گری امور زیاد است، امور اقتصادی باید به شرکت‌های خصوصی واگذار شود، اما دولت از یک در وارد و از یک در خارج می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: منابع و مصارف دو بخش تشکیل دهنده ساختار بودجه هستند که در حال حاضر کشور با مشکل جدی در این دو بخش مواجه است.

وی تصریح کرد: در بخش منابع اکنون کل منابع بودجه کشور از ۶۰ درصد منابع متعلق به درآمدهای نفتی، ۲۰ درصد فروش دارایی‌های اصل ۴۴، اوراق مشارکت، دارایی‌های مالی و ۲۰ درصد مربوط به مالیات است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با اشاره به ۲۰ درصد حاصله از محل درآمدهای مستمر عنوان کرد: دارایی‌های مربوط به فروش نفت طبق گفته‌های کارشناسان حوزه انرژی حداکثر تا دو یا سه دهه دیگر به اتمام می‌رسد و اکنون بیشترین حجم منابع متوجه درآمدهای نفتی است.

وی افزود: ۲۰ درصد فروش اموال و سهام شرکت‌های دولتی یا اوراق مشارکت نیز درآمدزایی زیادی برای کشور ندارند و تفاوت اوراق مشارکت با نرخ تورم مشکل‌ساز شده است.

پورابراهیمی به تبلیغات گسترده دولت جدید برای فروش اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: اما در کل مجموع فروش این اوراق بیش از ۱۰۰ میلیون تومان تجاوز نکرد و هزینه تبلیغات صرف شده نیز از محل این درآمدها تامین نشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ۲۰ درصد درآمدهای کشور مستمر پایدار است و زمانی در جنگ اقتصادی فعلی مقابل تحریم‌های دشمن حرف برای گفتن داریم که ۸۰ درصد درآمد از سوی منابع و ۲۰ درصد از تامین درآمدها باشد که اکنون چالش‌های ما در بخش اقتصادی به دلیل وابستگی‌ها است.

وی بیان داشت: ۸۰ درصد هزینه‌های جاری در بخش مصرف است و در کشورهای توسعه یافته ۸۰ درصد هزینه‌های عمرانی و ۲۰ درصد هزینه‌های جاری را دربر می‌گیرد که این آمار در کشور ما برعکس است.

پورابراهیمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های اخیر در سند ملی بودجه کشور خاطرنشان کرد: ترکیب هزینه‌های جاری و عمرانی و درآمدهای مستمر با غیرمستمر نشان‌دهنده مشکل اقتصادی و نیازمند اقدامات جدی است.

وی افزود: دشمن تمام قد با تحریم‌های خود اقتصاد کشور را نشانه گرفته و جنگی اقتصادی به راه انداخته است و طبق فرموده مقام معظم رهبری جهاد اقتصادی به معنای واقعی راه رهایی از این چالش است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با تاکید بر واژه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اکنون فضای جدیدی با برنامه‌ریزی‌های منسجم در مجلس و دولت برای ارائه راه‌کارهای رهایی از معضلات اقتصادی کشور وجود دارد و باید از تمام ظرفیت‌های کشور مانند ذهن‌های فعال جوانان، نیروی عظیم دانشگاهیان در کنار سایر مواهب طبیعی و خدادادی استفاده شود.

وی ابراز داشت: امروزه فضای علمی کشور با سال‌های اول انقلاب قابل قیاس نیست، ظرفیت علمی دو برابر شده و جمعیت دانشگاهی به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است، کشور ما در عرصه‌های علمی جهان با کسب رتبه‌های تک رقمی موجب حیرت و شگفتی تمام جهانیان شده است.

پورابراهیمی به خیزش بزرگ علمی در کشور اشاره و عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی مدیون وجود نیروهای انسانی شایسته است که روز به روز افزایش می‌یابد و در کنار آن استفاده از منابع طبیعی و امنیت نظام در پرتو ولایت فقیه فراهم است.

وی رفتن به سمت توسعه پایدار و توسعه علم و فناوری را از محورهای اساسی عنوان شده توسط رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: کشورهای اروپایی و آمریکایی اقدامات عظیمی را برای بالابردن توان علمی کشورشان انجام می‌دهند و امروزه به جای پرسش«علم بهتر است یا ثروت»، علم عین ثروت است را به کار می‌برند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به لزوم بهره‌وری چهار برابری اقتصادی در استان کرمان تاکید کرد و گفت: نگاه ملی در حوزه اقتصاد مقاومتی با رویکرد دانش بنیان باید در دستور کار قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کاهش تصدی‌گری دولت یکی از محورهای اقتصاد دانش‌بنیان است، دولت باید دخالت خود را به کمترین حد برساند، چرا دولت باید علاقه‌ند به تعیین مدیریت شرکت‌های خودروسازی و یا فولاد باشد، این کار به ضرر اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به یکی از شعارهای دولت یازدهم مبنی بر کاهش تصدی‌گری عنوان کرد: جنس چسبندگی دولت‌ها به تصدی‌گری امور زیاد است، امور اقتصادی باید به شرکت‌های خصوصی واگذار شود، اما دولت از یک در وارد و از یک در خارج می‌شود.

پورابراهیمی متذکر شد: مطمئن هستیم که به فضل الهی شیطنت‌های دشمن در به راه انداختن جنگ اقتصادی تبدیل به فرصت‌های بزرگ می‌شود و کشور ما این تجربه را در جنگ نظامی طی هشت سال به دست آوردیم.

وی بیان داشت: دوران دفاع مقدس با دست‌های خالی جوانان با مجاهدت‌های فراوان و حضور جوانانی کرمانی‌مانند لشکر ۴۱ ثارالله سنگ تمام گذاشتند و امنیت امروز را به کشور هدیه دادند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه باید به دولت کمک کنند تا موضوع هدفمندی اقتصادی که تمام کارشناسان اقتصادی آن را تایید می‌کنند به بهترین شکل در کشور اجرایی شود.

پورابراهیمی به نحوه اجرا و پرداخت یارانه‌ها در کشور ایراد گرفت و عنوان کرد: در دولت قبل دولت در پرداخت یارانه‌ به دهک‌های مختلف دچار اشکال شد در حالی که پرداخت باید بر اساس درآمدها باشد.

وی افزود: با حمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت و مجلس با حرکت‌های آغاز شده در بحث اقتصاد مقاومتی چشم‌انداز آینده کشور را مثبت ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم مانند جنگ نظامی نتیجه این جنگ اقتصادی نیز سرافرازی جمهوری اسلامی ایران باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *