جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۳
۲۰
ضعف مفرط در دیپلماسی انرژی دولت یازدهم؛

بازی دو سر باخت در تنش میان غرب و روسیه

چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب: 360228
اگر دولتمردان کنونی ما تصور می کنند اروپا چنین امتیازی به ایران خواهد داد، بهتر بود ـ و هنوز هم هست ـ که به جای اعلام در رسانه ها، پیشنهاد محرمانه ای را به اتحادیه اروپا منتقل می کردند و در صورت چراغ سبز طرف مقابل، اقدام به انجام مذاکرات مخفیانه ای تا حصول نتیجه می کردند. در نتیجه اگر مذاکرات به نتیجه مثبت و قرارداد فروش گاز منتهی می شد، لااقل پس از کسب این امتیاز مهم، کدورت در روابط با روسیه را به جان می خریدند.
بازی دو سر باخت در تنش میان غرب و روسیه
گروه اقتصادی جهان نيوز - مالک شریعتی نیاسر: در پی تشدید تنش‌ها در اوکراین، شرکت گازپروم روسیه ـ که ۳۰ درصد گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کند ـ ابتدا قیمت گاز تحویلی به اوکراین را افزایش داد و سپس اعلام کرد که از سوم ژوئن (۱۳ خرداد) صادرات گاز خود به اوکراین را قطع خواهد کرد. این اقدام روسیه به دلیل حمله نظامی سنگین دولت جدید اوکراین به روس تباران شرق این کشور، بدهی مالی سنگین دولت اوکراین به روسیه و در پاسخ به تحریمهای غرب علیه روسیه ارزیابی می شود.

روسیه تهدید کرد از ۱۳ خرداد صادرات گاز به اوکراین را قطع می‌کند.

در این میان و از آغاز بروز تنش در این منطقه و در لابلای اخبار مربوط به چنگ و دندان نشان دادن شرق و غرب به یکدیگر، هر چند روز یکبار مسوولان مختلف وزارت نفت کشورمان از آمادگی دولت ایران برای تامین کمبود گاز اروپا تا قبل از زمستان آینده خبر داده اند.

وزیر صنعت و معدن ایران در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی از آمادگی این کشور برای صادرات گاز به اروپا خبر داد.

معاون امور بین الملل وزیر نفت گفت: ایران برای صادرات گاز به اروپا از مسیر ترکیه یا هر مسیر دیگری آمادگی دارد.


چراغ سبز زنگنه برای صادرات گاز به اروپا

این اعلام آمادگی ها، قطعا نمی تواند پیش فرض هایی از این دست نداشته باشد:

۱. اختلافات روسیه و اروپا بر سر تحریم انرژی از جانب روسیه و تحریم های مختلف اتحادیه اروپا علیه روسیه لااقل در کوتاه مدت پایان نخواهد پذیرفت.

۲. تنها چاره اروپا برای جایگزین کردن گاز وارداتی از روسیه، ایران است و لاغیر.

۳. اتحادیه اروپا حاضر است (بخوانید اجازه دارد) خارج از بندهای سخت گیرانه توافق ژنو، مقادیر زیادی به ارزش دهها میلیارد یورو گاز از ایران خریداری کرده، عملا ساختمان تحریم ها علیه ایران را فرو خواهد ریخت.

۴. اتحادیه اروپا (بخوانید آمریکا) ایران را به روسیه ترجیح می دهد و حاضر است چنین امتیاز بزرگی به ایران داده و ناف اقتصاد و تامین گرمای زمستان اروپا را به ذخایر گازی جمهوری اسلامی ایران گره بزند.

۵. مردم ایران اسلامی تمام دشمنی های اروپا علیه ایران ـ از جمله تحریم خرید نفت از ایران ـ را فراموش کرده و این اعلام آمادگی دولت یازدهم را اقدامی خیرخواهانه، انسان دوستانه و از سر صداقت ارزیابی خواهند نمود.

متاسفانه باید گفت از موارد ۵ گانه فوق، تنها مورد نخست و آن هم با تردید درست است چرا که:

۱. پیش از این و قبل از سخت شدن ساختار تحریم ها، آمریکایی ها در جریان مذاکرات تامین گاز خط لوله نابوکو ـ علیرغم نشان دادن چراغ سبز اولیه ـ کارشکنی کرده و کشورهای هم پیمان خود در حوزه دریای خزر ـ آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان ـ را به تامین گاز مورد نیاز خط لوله نابوکو فراخواندند و البته به دلیل برخی نیازهای این چند کشور به روسیه این موضوع هنوز به سرانجام نرسیده است.

آیا نابوکو خرس گازی را دور می زند؟ + فایل

۲. آمریکا و اروپا در شرایط کنونی که با ایران پای میز مذاکره اند نه به دنبال شکستن ساختار تحریمها هستند و نه حاضر خواهند شد با قبول این پیشنهاد موقعیت ایران را تقویت نموده، به قول معروف دست اروپا را زیر سنگ ایران بگذارند.

۳. دشمنی غرب با روسیه مبتنی بر تضاد منافع مادی و دنیوی است و بالاخره با اندکی زورآزمایی، سهم هریک مشخص خواهد شد. درحالیکه دشمنی آنها با ایران اساسا منشاء دیگری دارد و آنها با اصل نظام اسلامی ما مشکل دارند و بارها بیان کرده اند که اسلام حاکم در کشور ما را قبول ندارند. لذا ترجیح ایران بر روسیه در این میان بسیار بعید است و مذاکره با ایران را حداکثر ابزاری برای اهرم فشار بر روسیه می دانند.

۴. دشمنی غرب و خصوصا کشورهای اروپایی با مردم ایران ـ ازجمله پناه دادن به سران منافقین، تحریم نفتی، بیانیه پارلمان اروپا، اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ و ... ـ به دلیل پیش گفته نه تمامی دارد و نه از ذهن مردم ایران پاک خواهد شد.

حال که بطلان پیش فرضهای چنین پیشنهادی روشن شد، مناسب است به نتایج زیان بار آن هم اشاره شود:

۱. درست در زمانی که ایران می تواند از بحران اوکراین و شکاف به وجود آمده میان روسیه و دیگر اعضای ۱+۵، بیشترین بهره را برده، با نزدیکتر شدن به روسیه و استفاده از اهرم این کشور در مذاکرات هسته ای، امتیازات بیشتری کسب کند، روسیه مشاهده می کند که ایران در حال کند نمودن اسلحه انرژی اش در برابر اتحادیه اروپاست؛ لذا روسیه قطعا در روابط اقتصادی و حتی سیاسی اش با ایران تجدیدنظر خواهد کرد. به عبارت دیگر اعلام پیشنهاد تامین گاز اروپا به جای روسیه، اقدامی نابخردانه است که با آن هم روابط با روسیه را تیره می سازد و هم ـ براساس آنچه گفته شد ـ عایدی اقتصادی نیز نخواهیم داشت؛ یعنی دولت یازدهم پیاز و چوب را توامان نوش جان خواهد کرد.

۲. روش است که ارائه این پیشنهاد از سوی ایران، در ذهن مقامات اتحادیه اروپا تفسیری جز دست دراز کردن ایران به سوی یوروهای گازی اروپا ندارد و عملا ایران را به تامین منابع مالی محتاج تر از اروپا به تامین منابع گازی نشان داده است. آیا این اتفاق معنایی جز کاهش عزت ملی ایران در پی خواهد داشت؟

راه حل چیست؟

اگر دولتمردان کنونی ما تصور می کنند اروپا چنین امتیازی به ایران خواهد داد، بهتر بود ـ و هنوز هم هست ـ که به جای اعلام در رسانه ها، پیشنهاد محرمانه ای را به اتحادیه اروپا منتقل می کردند و در صورت چراغ سبز طرف مقابل، اقدام به انجام مذاکرات مخفیانه ای تا حصول نتیجه می کردند. در نتیجه اگر مذاکرات به نتیجه مثبت و قرارداد فروش گاز منتهی می شد، لااقل پس از کسب این امتیاز مهم، کدورت در روابط با روسیه را به جان می خریدند.

در حال حاضر هم از آنجاکه مقامات اقتصادی و سیاسی اروپا خود واقفند که انتقال گاز ایران از مسیر عراق متحد ایران و ترکیه به اروپا به مراتب ارزانتر و مطمئن تر از سایر مسیرهاست، جمهوری اسلامی ایران می تواند چنین برگ برنده مهمی را به جای سوزاندن و خرج کردن در رسانه ها، در مذاکرات پیش رو با ۱+۵ روی میز بگذارد و آن را با توقف بخشی دیگر از صنعت هسته ای کشورمان جایگزین نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ح.ح
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم برای مسئولینی که خیال می کنند غربی ها با حسن نیت پیشنهاد ایران را می پذیرند. اگر هم انتقال گاز ایران را قبول کنند برای مدتی محدود ذخیره سازی میکنند و دوباره ایران را منزوی کرده و بر علیه ایران اقدام خواهند کرد. لطفا با بصیرت عمل کنید!!!
طدبیر و عمید
Iran, Islamic Republic of
با وضعیت بوجود آمده بر سر اوکراین اروپا و آمریکا برای دور زدن تحریم گازی روسیه مطمئن باشید توافق رو نهایی میکنن. ولی از اینور از ایران میخوان که بشدت جای گاز روسیه رو بگیره. و اینجور میشه که دوباره ما رو بازی دادن و به خواسته هاشون رسیدن. بنظرم خیانت هست اگه ما برای کسانی که نخ بخیه رو هم تحریم کردند امروز سخاوتمندانه گاز صادر کنیم چون اینها از موضع ضعف میان سر میز مذاکره ولی اگه مشکلاتشون برطرف بشه باز هم برمیگردند به همون حالت سابق. خواهشا منتشر کنید .
رامین
1- زیرساخت ارسال گاز به اروپا را نداریم
2- روسیه به تلافی این اقدام ممکن است دست از حمایت سوریه بردارد.
3- قادر به جایگزین شدن در حد روسیه در زمین بازی انرژی اروپا نیستیم.

خودمان را گول نزنیم
منتظر
جهان باهوش!!!!!!!!!!!!
اینا رو برا کی نوشتی؟
برای دولتمردان باهوشمون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
که عشق کدخدا کورشون کرده و هوش از سرشون ربوده!!!!!!!!!!!!!!!؟
خودتا خسته نکن
چاره کار فقط اینه که به درگاه خدا دعا کنیم که دومین چادر به سر فرار کنه!!!!!!!!!!!!!!
خجالت بکش از نظرت
علی
وزیر صنعت که شاهکاره..متاسفم برای مجلسی که به اینها رای مثبت داد...
و حالا هم فقط تماشا میکنه.
مردم ديپلماسي قوي شما رو ٨ سال تجربه كردن حالا ميخوان كمي هم از ديپلماسي ضعيف لذت ببرن.
شب دراز است و قلندر بیدار
سلام خواهشا پیگیری کنید در منطقه 9 اموزش و پرورش در یک مدرسه چه فاجعه ای رخ داده یک مساله واقعی مثل فیلم هیس دختران فریاد نمیزنند اینبار برای پسران ان هم 40 نفر امروز اولیا در وزارتخانه تجمع کرده بودند لطفا پیگیری کنید . این موضوع موجب نگرانی همه شده در ضمن در هر کشوری بود مدیر کل یا وزیر استعفا میداد
علی
نکته ای که نویسنده محترم باید به آن توجه کند اینست که اصولا پایه و اساس افراد تشکیل دهنده دولت یازدهم افرادی ارادتمند غرب و در صدد کمک به احیای قدرت شکست خورده غرب هستند و حاضرند منافع ملی و هر چیز دیگری را فدای یک تار موی آمریکا و غرب کنند. بنابراین این افراد شکست و تضعیف روسیه را به عنوان یک هدف دنبال می کنند و برگهای برنده را درجهت منافع غرب می سوزانند.
جعفر300058
عزت چیه؟ آقایون هلاک آمریکا و ارروپا هستن.
Netherlands
اگر یک ریال پول کثیف اروپایی بابت گاز به ایران بیاید نظام در برابر دولت سکوت نمی کند
Switzerland
صداقت بهتر از هرچیز است ایران، گاز مازادی برای صادرات ندارد وتا ده سال دیگر هم نخواهد داشت
این سیاست غلط دولت روحانی و زنگنه ،کشور روسیه را باایران دچار مشکل میکند وهم به اروپا تعهد غیرقابل اجرا میدهد وهم به ضرر اشتغال و تولید کشور ایران است
پيمان
Canada
يعني اگه خواستند در كشور سرمايه گذاري كنند و گاز بخرند ما نفروشيم ؟ نميشه با اين ادعا روسيه رو زير فشار گذاشت كة مثل دفعه هاي قبل به ضرر ايران عمل نكنه؟!!!! آخه شما راجع به ما چه فكري ميكنيد كه اين تحليل رو كه فقط نشون ميده با دولت مشكل داريد منشر ميكنيد
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
شما چقدر ساده لوح هستید که به غرب اعتماد می کنید!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر پیشنهاد آخرش نبود حرف تو درست بود که با دولت مشکل داره
طرف داره میگه به ثمن بخس نفروشید ببیرید پای میز مذاکره
بعد هم روسیه را آزرده نکنید
من که جز منطق در این نوشته چیزی ندیدم
دانیال
اقای زنگنه ... است نه سیاستمدار اینرا از سابقه کرسنت میتوان فهمید...
Iran, Islamic Republic of
گاز به این عوضی ها ندید فریبشان را نخورید
علیرضا
این وزیر محترم احتمالا به علت کهولت سن مسایل محرمانه را لو داده اند