پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

آیا انقلاب رنگین روسیه را درمی‌نوردد؟

پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 410925
شورای امنیت روسیه با توجه به افزایش خطر بروز «انقلاب رنگین» در این کشور، در حال کار علمی و تخصصی برای جلوگیری از این پدیده از طریق سرکوب فعالیت‌های شبکه‌ای سازمان یافته و شکل گیری الگوهای انقلابی در جامعه است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شورای علمی تحت نظارت شورای امنیت روسیه قصد دارد پیشنهاداتی در زمینه اقدامات لازم برای مقابله با تلاش‌ها برای بی ثبات کردن اوضاع داخلی بر اساس سناریوی «انقلاب رنگین» مطرح کند.

طبق اطلاعات روزنامه «کامرسانت»، بر اساس اطلاعات مقامات نزدیک به این شورا، موضوع مقابله با «انقلاب رنگین» در روسیه بسیار فعال شده و این مسئله در مرکز توجه فعالیت شورای فوق قرار داشته و شورای علمی در حال تهیه توصیه‌هایی در این زمینه است. از جمله این پیشنهادات سرکوب فعالیت‌های شبکه‌ای و سازمان یافته و مبارزه با «الگوهای انقلابی شکل گرفته در جامعه» است.

شورای علمی شورای امنیت روسیه که اعضای آن ۱۶ نفر هستند، شامل نمایندگان چند سازمان علمی برجسته و کارشناسانی مختلف است که زیر نظر مستقیم «نیکولای پاتروشیف» رئیس شورای امنیت فعالیت دارد و مسئولیت آن ارزیابی علمی و روش‌های شناخت و پیش بینی تهدیدات داخلی و خارجی برای امنیت ملی روسیه است و تصمیمات آن جنبه توصیه‌ای دارد.

یک مقام کاخ کرملین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار این روزنامه، این مسئله را تایید کرده و در عین حال یادآور شد که کار بر روی دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور، در شورای امنیت روسیه بطور دائم صورت گرفته و با توجه به تهدیدات به روز می‌شود. به گفته وی، تقریبا در تمامی جلسات شورای امنیت مسئله امکان وقوع «انقلاب رنگین» بویژه با توجه به بحران اوکراین، به نوعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جلسات شورای علمی شورای امنیت روسیه کاملا غیرعلنی هستند، ولی برخی اعضای آن در این رابطه با خبرنگار این روزنامه گفت‌وگو کرده‌اند.

پروفسور «آندری مانویلو» استاد دانشگاه دولتی مسکو و از مقامات سابق سرویس امنیت ملی روسیه و عضو شورای علمی شورای امنیت در این زمینه یادآور شده است که خطر سازمان دهی اعتراضات خیابانی و تلاش برای کودتای دولتی در روسیه از خارج از کشور افزایش یافته است. وی می‌گوید: «در شرایط تحریم‌های غرب و وخامت اوضاع اقتصادی و اکنون نیز با قتل "بوریس نمتسوف" شرایط برای شکل گیری اقدامات سیاسی با این هدف، بیش از هر زمان دیگر مهیا شده است».

به عقیده این کارشناس برجسته، در شرایط کنونی لازم است تا کار هماهنگی برای سرکوب اقدامات خاص در جهت سازماندهی فعالیت‌های اعتراض آمیز، اقدامات اطلاعاتی و ایدئولوژیکی و جلوگیری از تشکیل الگوهای انقلابی در جامعه در جهت جذب و کشاندن گروه کثیری از مردم به اعتراضات خیابانی انجام شود.

«آلکسی گرومیکو» عضو دیگر شورای علمی و مدیر موسسه اروپا در آکادمی علوم روسیه گفته است: «طبیعی است که هر انقلاب رنگینی توان اصلی خود را از اراده مردمی بدست می‌آورد، ولی انگیزه بخشیدن به اقدامات مردم معمولا از خارج و با اهداف خاص سیاسی سازماندهی می شود و مبارزه این چنین اتفاقی تنها از طریق از بین بردن زنجیره‌های فنی شکل گیری این جریان سیاسی امکان پذیر است».

«والری تیشکوف» عضو فرهنگستان علوم روسیه و از دیگر اعضای این شورا در این رابطه گفت که شورای علمی دارای بخش‌های مختلف است و وی در جریان دقیق مباحثات در این زمینه قرار ندارد.

«سرگئی کاراگانوف» رئیس دانشگده اقتصاد جهانی و سیاست بین الملل روسیه، عضو دیگر این شورا توضیح داد که وی بطور تخصصی روی موضوع «انقلاب‌های رنگین» کار نمی‌کند، ولی بعنوان یک شهروند فدراسیون روسیه بسیار نگران وخامت اوضاع در عرصه بین المللی است. به عقیده وی، برای مبارزه با این پدیده قبل از هر چیز لازم است تا بی ثباتی اقتصادی که یکی از علل مهم بروز نارضایت‌های اجتماعی است، برطرف گردد.

روزنامه «کامرسانت» می‌افزاید: موضوع «انقلاب‌های رنگین» و لزوم مقابله با آن، علاوه بر شورای امنیت روسیه، مورد توجه سازمان پیمان امنیت جمعی که تحت رهبری روسیه در سطح جمهوری‌های جامعه همسود (مشترک المنافع) فعالیت دارد نیز قرار دارد. این سازمان در سال ۲۰۱۳ مجمع تجزیه و تحلیلی برای بررسی دقیق این مسئله تشکیل داد. در سال ۲۰۱۴ گزارشی در خصوص «خطر بروز انقلاب‌های رنگین در جامعه همسود» و راه‌های مقابله با این تهدید» انتشار یافت که در آن توصیه‌های به دولت‌های عضو این سازمان برای تهیه مکانیزمی برای دفاع از فضای اطلاعاتی این جامعه، ایجاد سیستم پیشرفته ضد گسترش ایدئولوژی دخالت خارجی به دلیل خلاء ایدئولوژی داخلی و تاکید بر اقدامات مشترک در این زمینه صورت گرفت.

این گزارش روی این مسئله تاکید دارد که نظریه «انقلاب رنگین» قبل از هر چیز از طریق اینترنت گسترش می‌یابد. بررسی نقش و اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای شکل گیری تمایلات گسترده مردمی نشان داده است که اولا شبکه های اجتماعی یک فناوری شناختی است، در ثانی، یک سلاح سازمانی است و در وهله سوم یک کالای تجاری است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز بطور مکرر به مسئله «انقلاب رنگین» اشاره داشته و نسبت به وقوع آن هشدار داده است. وی در یکی از جلسات شورای امنیت که در اواخر سال ۲۰۱۴ برگزار شده بود، این پدیده که طی چند سال اخیر در برخی کشورها رخ داده را «درس عبرت و هشداری برای روسیه» نامید.

پوتین تاکید کرده بود: «ما باید همه تلاش خود را بکار بندیم تا چنین اتفاقی که اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، در واقع نه یک انقلاب خودجوش مردمی، بلکه یک کودتای دولتی است که با سازماندهی و تامین مالی از خارج شکل می‌گیرد، هرگز در روسیه رخ ندهد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *