چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۱
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

شعار مرگ بر آمریکا عین اعتدال است/ حاشیه‌سازی درباره نظارت شورای نگهبان بی‌حاصل است

جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب: 442524
خطیب نماز جمعه تهران گفت: طبق اصل ۷۷ قانون اساسی برجام باید به تصویب مجلس برسد. به حساب آوردن مجلس در موضوع برجام به حساب آوردن مردم است.
شعار مرگ بر آمریکا عین اعتدال است/ حاشیه‌سازی درباره نظارت شورای نگهبان بی‌حاصل است
به گزارش جهان، آیت الله احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه های امروز (۱۳ شهریور) با اشاره به هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: مجلس خبرگان در ابتکاری از دو شخصیت یکی مخالف و دیگری موافق برجام دعوت کرد و با در اختیار دادن وقت به آنها، این فرصت را داد که حرفهای خود را بزنند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم قضاوت واقع‌بینانه داشته باشیم باید همه حرفها را بشنویم.

آیت الله احمد خاتمی با بیان اینکه اصل برجام در حال طی کردن مراحل قانونی خود در شورای عالی امنیت ملی و مجلس است گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که کنار گذاشتن مجلس در بحث رسیدگی به برجام مصلحت نیست. بنابر اصل ۷۷ قانون اساسی، کلیه موافقت‌نامه‌ها و معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس برسد و این یک تصریح قانونی است.

وی در همین باره تاکید کرد: اگر واقعا توافقی به این اهمیت مصداق قانون مذکور نیست پس چه چیزی باید مصداق باشد حالا چه این توافق امضا شده باشد و چه نشده باشد.

خطیب موقت نماز جمعه ادامه داد: به حساب آوردن مجلس در موضوع برجام، به حساب آوردن مردمی است که آنها را انتخاب کرده‌اند.

آیت الله احمد خاتمی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند" در تصویب یا رد برجام توصیه‌ای به مجلس ندارم" گفت: به نظر می‌رسد که ورود مجلس به بحث برجام مطابق قانون است. البته این به معنای انحصار مجلس نیست و نهادهای دیگر مانندشورای عالی امنیت ملی هم باید در این عرصه نقش‌آفرین باشند.

وی با مهم برشمردن مساله اجرای برجام ابراز کرد: برخی مقام‌های آمریکایی صحبت‌های پیرامون برجام عنوان کرده‌اند که یکی از آنها حفظ چارچوب تحریم‌هاست. این در حقیقت نقض عهد است.

خطیب موقت نماز جمعه در همین باره گفت: ما وارد مذاکرات شدیم که تحریم ها شکسته شود وگرنه اگر چنین نباشد، به چه دلیل باید تعداد سانتیرفیوژهای خود را محدود کنیم.ما می‌توانستیم تعداد سانتیرفیوژهای خود را از ۱۹ هزار به ۴۰ هزار و ۵۰ هزار عدد برسانیم.

آیت الله احمد خاتمی با نامربوط توصیف کردن اظهارات مقامات آمریکایی پیرامون باقی ماندن چارچوب تحریم‌ها گفت: مسئولان ما باید درقبال چنین صحبت‌هایی واکنش صریح نشان دهند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها قرار بود لغو شود و نه تعلیق تاکید کرد: تعلیق تحریم ها نقض عهد دوم است. اگر قرار است که آنها تحریم‌ها را تعلیق کنند و هر موقع خواستند برگردانند، ما هم فقط توقف را می‌پذیریم و نه تعلیق را.

خطیب موقت نماز جمعه در ادامه اظهارات خودگفت: آمریکایی‌ها می‌گویند که ایرانی ها باید کاری متفاوت انجام دهند. این کار متفاوت یعنی اینکه ما از ارزشهای انقلابی و اسلامی خود دست برداشته و در نظام سلطه هضم شویم و همچنین از حمایت نیروهای مقاومت در دنیا صرف نظر کنیم. آمریکایی‌ها مطمئن باشند که این اتفاق نخواهد افتاد.

آیت الله احمد خاتمی با اشاره به اظهارات اوباما رئیس جمهور آمریکا که گفته"امیدوار است هویت نظام ما تغییر کند"گفت: اوباما امید دارد که یک حکومت نوکر مانند رژیم پهلوی بار دیگر سر کار بیاید تاهمانند گذشته ایران را غارت کند. اوباما باید بداند که این رویا هیچگاه تعبیر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه پیام نماز جمعه تهران به سرعت به دنیا مخابره می‌شود و خطاب به نمازگزاران گفت: من از زبان شما نمازگزاران می‌گویم که مردم عزیز ایران تا آخرین نفر و قطره خون از استقلال،‌آزادی و نظام جمهوری اسلامی حمایت خواهند کرد.

خطیب موقت نماز جمعه با اشاره به بخش دیگری از اظهارات مقامات آمریکایی پیرامون آثار توافق با ایران گفت: آمریکایی‌ها گفته‌اند که برجام فرصتی در داخل و خارج در اختیار ما قرار داده است؛ این در واقع همان نفوذی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند.

وی در همین باره تاکید کرد: چنین اظهاراتی از سوی مقامات آمریکا هشداری به صاحبان رسانه و مسئولین است که زمینه ساز نفوذ آمریکا نشوند.

آیت‌الله احمد خاتمی ادامه داد: امروز هر قلم و قدمی که برای بزک کردن چهره آمریکا و زدودن نفرت از استکبار برداشته شود، قلم و قدم آمریکایی است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و قهرا کسانی که متمایل و همفکر آنها هستند در پی آن هستند که شعار مرگ بر آمریکا را نوعی تند روی القا کنند گفت: جان کری به مخالفان برجام در آمریکا گفته که ایران حامی تروریسم است و اگر توافق با ایران به سرانجام نرسد، تندروها در ایران اینگونه القا می‌کنند که آمریکا در پی حل مساله هسته ای نبوده است.

خطیب موقت نماز جمعه در همین باره افزود: کری نمی فهمد که شعار مرگ بر آمریکا ریشه در قرآن و فرهنگ عاشورا و به نوعی ترجمان دوباره هیات من ‌الذله است.

آیت الله احمد خاتمی ادامه داد: شعار مرگ بر آمریکا عین اعتدال و سازش با آمریکا در شرایط فعلی که هنوز آدم نشده، بی تردید وادادگی و ذلت است .

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گریزی هم به مسائل داخلی کشور زد و گفت: مساله قانون‌مداری یک اصل کاملا پذیرفته شده برای ملت، دولت و همه‌ نهادهاست و هیچ‌ کس در این کشور نیست که در عین انقلابی بودن، قانون‌مداری را نپذیرد.

خطیب موقت نماز جمعه با اشاره به وظیفه قانونی شورای نگهبان گفت: برخی به استطلاعی بودن نظارت شورای نگهبان تاکید دارند یعنی اینکه شورای نگهبان فقط نظاره گر باشد و به هیئت اجرایی گزارش بدهد و اگر هیئت اجرایی خواست به این گزارش عمل کند یا نکند. در این صورت و با این تعریف نظارت فقط اختصاص به شورای نگهبان ندارد و قانون‌ هم آن را نمی‌خواهد.

آیت الله احمد خاتمی در همین باره خاطر نشان کرد: تعریف دومی که از نظارت شورای نگهبان می‌شود، استصوابی بودن آن است یعنی اینکه شورای نگهبان در تمام مراحل انتخابات می‌تواند هم نظارت داشته باشد و هم اینکه در موقع خود، دخالت و احراز صلاحیت‌ها را بررسی کند.

وی با اشاره به اصل ۹۸ قانون اساسی گفت: بر اساس این اصل، تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان بوده که با تصویب سه چهارم اعضای آن انجام می‌شود. شورای نگهبان در تاریخ ۱ خرداد سال ۷۰ در نظریه تفسیری شماره ۱۲۳۴ این نظارت را تفسیر کرده و این نظارت در اصل ۹۹ قانون اساسی استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تایید و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود.

خطیب موقت نماز جمعه خاطر نشان کرد: بنابراین نظارت استصوابی شورای نگهبان یک قانون است که همه مجریان قانون باید به آن احترام بگذارند و ایستادگی و مقابله با این اصل قانونی، حاشیه‌سازی بی‌حاصل است.
منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ... ﻣﺰﺩﻭﺭ ﻛﻪ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﺮﮒ ﺑﺮ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻭ ....ﺭﺍ ﺧﻠﺎﻑ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﮔﻔﺖ ﺗﺎﺀﺳﻰ ﺑﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﺘﺎﺑﻌﺖ ﺍﺯ ﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺧﻠﺎﻑ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺣﺞ ﺍﺳﺖ؟ ﺁﻳﺎ ﺗﻮ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺗﻮ ... ﺍﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻰ ﻓﻌﻞ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻭ ﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺗﺨﻄﺌﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺗﺎﺀﺳﻰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﻣﺮﺍﺳﻢ
ﺣﺞ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺋﺖ ﺍﺯ ﻛﻔﺎﺭ ﺗﻨﺰﻳﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﻭﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺩﻧﻴﺎﻳﻰ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻃﺎﻕ ﻧﺴﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺳﭙﺎﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﺋﺖ ﻭ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﻣﺤﺎﺭﺑﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﻛﻔﺮ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ؟
-صحیفه ی نور