جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

راهکار نیروگاه همدان برای نجات دشت فامنین

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب: 356025
نیروگاه شهید مفتح همدان که یکی از متهمان کم آبی منطقه فامنین، کبودرآهنگ و همدان است، در تلاش است تا با انتقال پساب شهر همدان به برج تر این نیروگاه، محیط زیست بهتری را برای منطقه رقم بزند.
به گزارش جهان به نقل از "برق‌نیوز"، کارشناسان نیروگاه حرارتی شهید مفتح همدان پیشنهاد کرده اند تا این نیروگاه برای حل مشکل کم آبی منطقه همدان و فامنین، از فاضلاب تصفیه شده شهر همدان برای خنک کنندگی استفاده کند.

بر این اساس شنیده شده، وزارت نیرو با اختصاص ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال پساب فاضلاب تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه شهید مفتح موافقت کرده که در این صورت پیش از این ۵۰ درصد پساب فاضلاب تصفیه‌خانه همدان به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب به نیروگاه شهید مفتح اختصاص می یابد.

نیروگاه همدان تنها به نصف تولید خود رسید!

مشکل بی آبی منطقه، در شرایطی است که به همین واسطه، نیروگاه همدان در سالی که گذشت، تنها توانست به نیمی از مرز تولید خود برسد.

نیروگاه شهید مفتح تنها در در سال ۹۱، چیزی حدود یک میلیون و ۴۰ هزار و ۴۸۵ کیلووات تولید ناخالص نیروی برق داشته است. بر همین اساس اگر نیروگاه شهید مفتح با ظرفیت بالا کار کند حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون متر مکعب آب در سال مصرف می‌کند و با حدود ۲۰ حلقه چاهی که دارد، ۲ تا ۲.۵ درصد آب منطقه را استفاده می‌کند.

با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر، برداشت زیاد آب از سفره‌های زیرزمینی منطقه و افت شدید سطح این آب‌ها، هم‌‌اکنون زمین‌های اطراف نیروگاه دچار نشست (فروچاله) شده و این امر علاوه بر مشکلات تامین آب سیستم خنک‌کن، خطراتی را برای واحدهای در حال بهره‌برداری نیروگاه نیز ایجاد کرده است. حتی احداث حوضچه تزریق مصنوعی با ۲۰ میلیارد ریال و ورود ۵ میلیون مترمکعب آب توسط آن به سفره‌های زیرزمینی در این نیروگاه هم کمکی به معضل بی‌آبی منطقه نکرده است.

تبدیل سیستم برج تر به خشک، راهکاری پرهزینه

به گزارش برق‌نیوز، متاسفانه نیروگاه شهید مفتح همدان یکی از عوامل تاثیرگذار غیرطبیعی در خشکسالی استان همدان است که در سال ۷۵ و در پایان عمر دولت سازندگی افتتاح شد. بسیاری از کارشناسان در همان زمان، نسبت به عدم کارشناسی بودن این طرح با نگاه به خشکسالی منطقه تردید داشتند.

گفتنی است، با پیگیری‌های انجام شده در سفرهای استانی دولت نهم و دهم به استان همدان مصوبه‌ای مبنی بر تبدیل سیستم ‌تر به خشک به تصویب رسید که البته این پروژه هم مانند بسیاری از طرح‌های دولت نهم و دهم با مشکل بودجه و تاخیر مواجه شد و در حال حاضر تنها حدود ۵۰ درصد پیشرفت در فاز نخست داشته است.

قرار است این طرح در مجموع با پیش‌‏بینی ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب دو فاز اجرا شود.

این نیروگاه در دشت فامنین در کیلومتر ۴۵ جاده همدان – تهران قرار دارد و یکی از بزرگترین نیروگاه‌های حرارتی کشور است که با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات دارای ۴ واحد بخار ۲۵۰ مگاواتی است. نیروگاه همدان با برج خنک‌کننده‌تر و سوخت گاز طبیعی و مازوت طراحی شده که سالانه بخش اعظم منابع زیرزمینی آب منطقه منطقه را می‌بلعد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *