جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ترفند بختیار برای خاموش‌کردن صدای‌انقلاب

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب: 404021
شاهپور بختیار که ۱۵ دی یعنی ۱۱ روز قبل از فرار شاه نخست وزیر شد، پس از فرار محمدرضا شاه در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ با ترفند های مختلف تلاش کرد صدای انقلاب مردم ایران را خاموش کند و یکی از این اقدامات راه اندازی تجمعاتی با نام «حمایت از قانون اساسی» بود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، بر اساس اخباری که خبرگزاری پارس پنجم بهمن ماه در این باره منتشر کرده است ، شرکت کنندگان در این تجمعات که به طور همزمان ۴ و ۵ بهمن سال ۵۷ در شهرهای تهران، کرمانشاه، زاهدان، اهواز و ... برگزار شد شعارهایی مانند «استقلال ، آزادی ، قانون اساسی» ، «خدا ، قرآن ، محمد» یا « بختیار، بختیار سنگرت رو نگهدار» با هدف منحرف کردن شعارهای مطرح انقلاب سر می دادند.

تجمع کنندگان برای اجرای ترفند جذب مردم، انتقادات ملایمی از رژیم پهلوی را در شعارهای خود مطرح می کردند.

هدف دیگری که بختیار از به راه انداختن این تجمعات داشت، متقاعد کردن کارکنان و کارمندان دولت به ویژه مراکز مهم اقتصادی برای پایان دادن به اعتصاب بود و به همین دلیل یکی از نکاتی که در تمامی اطلاعیه های این تجمعات به آن اشاره می شد «به حرکت درآمدن دوباره چرخ های اقتصاد کشور و شکستن اعتصاب ها قبل از ویرانی کامل مملکت» بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *