شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

مجلس ظفرخوانی موش و گربه در سنگلج

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 424425
نمایش شاد و خنده آور «مجلس ظفرخوانی موش و گربه» نوشته و کارمحمدرضا مختاری آزادفرد؛ و تهیه کنندگی حسین توکلی، با هنرنمایی و بازی کرامت رودساز، حسین توکلی ، داوود معینی کیا و توحید نوروزی هر روزه در تالار سنگلج در حال اجراست.
سرویس فرهنگی جهان نيوز: این نمایش روایت‌گر داستان دو موش به نام موش‌آقا و موش‌خاتون است که دلداده یکدیگرند. از طرفی گربه خان که به همراه همسرش گربه خاتون در انبار سکونت دارند، انبار را قرق کرده و تردد موش‌ها را ممنوع می‌نمایند و قانونی را بنا می کنند که باید روزانه موشی از طرف خیل موش ها پیشکش شود تا بقیه بتوانند به راحتی زندگی نمایند. از قضا قرعه به نام موش خاتون می افتد. موش آقا قصد می کند مقابل این ظلم بایستد و موش خاتون را نجات داده و به ستمگری گربه خان پایان دهد. گربه خان موش خاتون را اسیر می کند و این بهانه ای می شود تا موش آقا با گربه خان مبارزه کند و...

مختاری آزادفرد؛ نویسنده و کارگردان این نمایش در رابطه با این نمایش چنین می گوید: «شیوه اجرایی این نمایش از تنوع جلوه های گوناگونی از جلوه های نمایش ایرانی بهره برده است. در این نمایش می توان جلوه هایی چون: زن پوشی، سفید بازی، جان انگاری (حیوان نمایی نمایشی) و علی الخصوص شبیه مضحک را به خوبی دید. متاسفانه شبیه مضحک که یکی از جلوه های قدرتمند نمایش ایرانی است در هشتاد سال گذشته به دست فراموشی سپرده شده و از بین رفته است. این نمایش بیش از هر چیزی قصد دارد پتانسیل نمایشی ای که دراین گونه نمایشی نهفته است را به رخ کشیده و آن را احیا نماید.»

این نمایش از نمایش های برگزیده جشنواره شانزدهم آیینی و سنتی بوده و پس از حدود دو سال به اجرای عمومی نایل آمده است.

نویسنده و کارگردان این نمایش در ادامه چنین گفت: این نمایش در اصل یک گروتسک است که با برداشتی آزاد از منظومه موش و گربه عبید زاکانی نوشته شده است. یکی از مهمترین مسایل ما در اجرای این اثر این بود که دیگران را آگاه کنیم که شبیه مضحک، تمسخر شبیه خوانی نیست. بنده از کودکی تعزیه خوان بودم و برای تعزیه و شبیه خوانی حرمت بسیاری قائلم، ولی به جرات می گویم که بسیاری از دوستان نمی دانند شبیه مضحک چیست و چه پتانسلی در درون خود دارد. چون در اینصورت از کنار این جلوه نمایشی بی تفاوت عبور نمی کردند».

این نمایش فضایی شاد و کمدی دارد که مورد پسند تماشاگران است. از دیگر عوامل این نمایش می توان گروه موسیقی: متین اسماعیلی، آرمان ابوحمزه، مسعود عزیزی و مهریار قنبری؛ طراح لباس: سمیه پسندیده خواه؛ دستیاران کارگردان: سید محسن میرهاشمی، مسعود اخلاقی نیکو، امیر اسحاق میرشیرتری و پدرام محمدی؛ عکاس: یلدا ابراهیمی، مائده نیکبخت و نیلوفر جوانشیر؛ طراح پوستر و بروشور: محمد جهانی مقدم را نام برد.

دیدن این نمایش ساعاتی خوش را برای تماشاگران خواهد ساخت که علیرغم دیدن یک نمایش شاد و مفرح ایرانی می توانید از یکی از طنزآمیزترین منظومه های ادبی ایران زمین لذت ببرید.

علاقمندان می توانند بلیط این نمایش را از گیشه تالار سنگلج و یا سایت iranconsert.ir تهیه نمایند و یا از طریق تماس با شماره ۰۹۳۰۹۲۳۴۲۵۷ جهت رزرو بلیط اقدام کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *