پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آمار حاشیه نشینان کشور اعلام شد

پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 409620
رئیس انجمن مددکاران ایران و مشارکت‌های اجتماعی از شناسایی بیش از ۸۵۱ منطقه حاشیه‌نشین در کشور خبر داد و گفت: ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در کشور سکونت دارند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسن موسوی چلک ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبر در این شهرستان با بیان اینکه بیش از ۱۱ میلیون نفر در ۸۵۱ منطقه کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند، اظهار داشت: براساس طرح جدید که وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح‌های توانمندسازی و بهره‌مندی مردم از حداقل امکانات داده این ارقام به ۱۸ میلیون نفر نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه در گذشته به مسئله سکونتگاه‌های غیررسمی با نگاهی مشتمل بر بی‌تفاوتی نگریسته می‌شد، تصریح کرد: در همین راستا سند بهسازی، نوسازی و توانمندسازی مناطق حاشیه‌نشین در دولت تصویب و بازنگری شد تا بتوانند این اسناد را در مناطق با رویکردهای اجتماعی و فرهنگی اجرایی کنند.

رئیس انجمن مددکاران ایران با بیان اینکه در گذشته بی‌توجهی و تخریب مناطق حاشیه‌نشین در دستور کار دولت‌ها و سازمان‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه نتوانستیم این مناطق و جمعیت آن را کنترل کنیم، حتی وضعیت و شرایط برای گسترش این مناطق را نیز خراب‌تر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای را به این مناطق دارد، افزود: بند «ج» قانون توسعه کشور نشان از توجه دولت به این مسئله و تغییر رویکردهای موجود به سمت رویکردهای فرهنگی و اجتماعی دارد.

موسوی چلک با بیان اینکه توجه هویت فرهنگی و اجتماعی مردم ساکن در این مناطق دارای اهمیت زیادی است گفت: برای اجرای برنامه‌های توانمندسازی در این مناطق نیازمند مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و غیر دولتی هستیم.

وی با بیان اینکه امروز توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی با نگاه همه جانبه صورت می‌گیرد، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم ۱۱ میلیون از جمعیت ساکن در مناطق را به حساب نیاوریم و به آنها خدمات نیز ندهیم و از طرفی انتظار همکاری و همیاری آنها در مشارکت‌های عمومی و توسعه کشور را داشته باشیم.

رئیس انجمن مددکاران ایران و مشارکت‌های اجتماعی با بیان اینکه دیگر نمی‌توان مردم ساکن این مناطق را غیر رسمی دانست، گفت: ما همه مردم را باید به عنوان شهروند بشناسیم و نباید شهروندان را به درجه یک و یا ۲ تقسیم کنیم.

وی با بیان اینکه نباید مردم شهروندان ساکن در این مناطق را تهدید برای کشور بدانیم گفت: برگزاری این همایش و استقرار دبیرخانه می‌تواند در زمینه کمک به این مناطق، کسب تجربیات تازه و انتقال آنها برای اجرا در مناطق دیگر و الگوسازی در زمینه اجرای طرح‌های توانمندسازی مفید و موثر است.

فرماندار سبزوار نیز در ادامه با بیان اینکه مدیریت بافت‌ها حاشیه نشین از چالش‌های مهم مدیریت شهری است، اظهار داشت: موضوع سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرستان سبزوار یک مسئله مهم و حیاتی است که بدون مشارکت مردمی و همه سازمان‌ها برطرف نمی‌شود.

احمد برادران با بیان اینکه در حوزه اجرای برنامه‌های توانمندسازی باید از مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد کمک جدی بگیریم ادامه داد: بیشترین مراجعه خانواده‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی به ادارات مسائل مددکاری اجتماعی و فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در همایش ملی تخصصی بازآفرینی پایدار شهری از ۱۸ اداره اجرایی و ۲۰ واحد و سازمان از سطوح مختلف ملی، استانی و شهرستانی شرکت می‌کنند، افزود: در این همایش ملی رئیس سازمان بهزیستی کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و معاون وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حضور می‌یابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *