جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

دولت اعتقادی به هوا فضا ندارد!

سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 441967
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه پروژه‌های فضایی دانشگاه‌ها با رکود شدیدی مواجه شده است، گفت: وقتی در دولت اعتقاد و اراده‌ای در این حوزه نباشد، اعمال نظارت از طرف مجلس هم بی‌‌فایده است.
به گزارش جهان، محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس و استاد گروه مخابرات دانشگاه علم و صنعت، در گفتگو با مهر، با اشاره به ارزیابی های صورت گرفته از انحلال سازمان فضایی کشور با گذشت بیش از ۶ ماه از تغییرات صورت گرفته در این سازمان، اظهار داشت: این نکته که سازمان فضایی به وزارت ارتباطات بازگشت، یکی از مزایای این تغییرات بوده است؛ چون پیش از این سازمان فضایی زیر نظر رئیس دفتر رئیس جمهور بود و نه شخص رئیس جمهور. بر این اساس با این تغییر، سازمان فضایی به منبع درآمدهای ارتباطی وصل می شود و درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز امسال بالغ بر ۵۷۰۰ میلیارد تومان است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین سازمان نباید الان از جهت بودجه ای مشکلی داشته باشد و معمولا منابع بودجه ای وزارت ارتباطات نیز به طور کامل تحقق می یابد.

وی همچنین با اشاره به معایب تغییرات صورت گرفته در حوزه فضایی در دولت یازدهم گفت: از جمله این معایب این است که دبیرخانه شورای عالی فضایی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انتقال یافته که این منجر به دوگانگی شده است.

سلیمانی در توضیح این مسئله گفت: کار معاونت علمی و فناوری، حمایتی است و چندان نباید درگیر کارهای وزارتخانه ای شود و در حال حاضر جلسات شورای عالی فضایی نیز تشکیل نمی شود.

* اعمال نظارت مجلس فایده ای ندارد

وی در پاسخ به این سوال که تاثیر این تغییر و تحولات بر پروژه های فضایی کشور چه بوده است تصریح کرد: اشکالاتی که در حال حاضر در حوزه فضایی وجود دارد شاید خیلی مربوط به این مسائل نیست؛ اشکال به آنجا برمی گردد که دولت به فضا و نوآوری های فضایی که کشور را جلو می برد، اعتقادی ندارد.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح این نکته گفت: اگر تمام کشورهای پیشرفته را بررسی کنیم متوجه می شویم که دو حوزه اصلی علمی دارند که با رفت و آمد دولت ها این دو حوزه تغییر نکرده و به عنوان سیاست کلان کشورشان باقی مانده است؛ این دو حوزه شامل صنعت فضایی و صنعت هسته ای است، اما متاسفانه در ایران چنین اتفاقی نمی افتد.

سلیمانی با بیان اینکه پیشرفت خوبی داشته ایم، وارد باشگاه فضایی جهان شدیم و در بعد دیگر دارای چرخه سوخت هسته ای شدیم، خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که یکباره دولتی می آید و می خواهد زیر همه چیز بزند و فعالیت ها را کاهش دهد. کاهش دادن فعالیت ها نیز در تامین بودجه و امکانات تاثیر دارد و وقتی هم که بودجه و امکانات ندهیم، کار جلو نمی رود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه فضایی پیشرانه کشور در تمام عرصه ها است، اظهار داشت: هر حوزه ای را که در صنعت ببینیم، تاثیر تحقیقات فضایی در آن بسیار زیاد است؛ مثلا در آمریکا ناسا پیشتاز صنعت فضایی است و یا اگر هندوستان در فناوری پیشرفت می کند، به دلیل داشتن صنعت فضایی و هسته ای است که به عنوان پیشرانه جلو می رود و بقیه صنایع را دنبال خود می کشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در کشور ما طی دو سال اخیر این دو حوزه با رکود مواجه شده است؛ در دانشگاه ها پروژه های فضایی با رکود شدیدی مواجه شده و وقتی هم که در دولت انگیزه و اعتقاد و اراده ای در این حوزه نباشد، اعمال نظارت از طرف مجلس بی‌فایده است و مشکل حل نمی شود.

* برجام، برنامه فضایی ایران را به شدت محدود می‌کند

سلیمانی با اشاره به نهایی شدن مذاکرات هسته ای در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: الان همه درباره برجام صحبت می کنند، اما کسی به این نکته نمی پردازد که آیا برجام فعالیت های فضایی ما را محدود می کند یا خیر که به نظر من، برجام این حوزه را به شدت محدود می کند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف برجام تعطیل کردن برنامه فضایی کشور است، در توضیح این نکته اظهار داشت: برای خرید هرگونه تجهیزات فضایی باید از کمیسیون مشترک و کارگروه خرید اجازه گرفته شود و شما مطمئن باشید که این اجازه را به ما نخواهند داد.

عضو هیات علمی گروه مخابرات دانشگاه علم و صنعت ایران، به ماهواره «زهره» اشاره کرد و گفت: این پروژه قبل از انقلاب تعریف شد، اما آنها حتی حاضر نشدند با ایران قرارداد ببندند که برای ما ماهواره بسازند و در فضا قرار دهند، آیا الان حاضر می شوند که در صنعت فضایی به ما اجازه دهند که آزمایشگاههای فضایی داشته باشیم و یا با خرید تجهیزات جدید، تحقیق و توسعه فضایی را گسترش دهیم!؟.

* دولت درباره تأثیر برجام بر حوزه فضایی، شفاف با مردم حرف بزند

سلیمانی تاکید کرد: پیشنهاد من این است که وزارتخانه های امور خارجه، ارتباطات و دفاع این مسئله را روشن کند و شفاف به مردم بگویند که برجام فعالیت های فضایی ما را در کجاها محدود می کند و در کجا محدود نمی کند و صادقانه هم با مردم سخن بگویند.

وی خاطرنشان کرد: صنعت فضایی جزو صنایع مهمی است که هر کشوری در ایده آل های تاریخی خود آن را داشته است اما به نظر من ما با برجام داریم از این صنعت محروم می شویم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وقفه در پرتاب ماهواره های دانشگاهی از جمله «شریف ست» را ناشی از بی ارادگی دولت دانست و تصریح کرد: دولت خیلی دوست ندارد که الان پرتاب موشکی صورت گیرد.

سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر سه دانشگاه محوری در کشور و شرکت صنایع الکترونیک ایران به عنوان مراکز ماهواره‌ساز مطرح هستند که هر کدام نیز یک یا دو ماهواره آماده پرتاب دارند، اما معطل مانده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اين دولت اعتقاد به هيچ يشرفني در ايران ندارد جك استراو دستور داده ، كافيه فقط نگاه كنيم به وزير صنعت كذايي و ضد مردم اين دولت ادم وقتي بهش نگاه ميكنه و حرفهاي ضد ملي اش را ميشنود نه تنها ياد هيچ صنعتي نمي افتد بلكه ادم را به دوران عصر سنگي ميبرد حالا صنعت پيشكش اش ، اين آقاي عصر سنگي دشمن مردم است فقط از ما ت.... پولدارهايي مثل خودش ميخورد ، زنده باد انقلاب ، زنده باد ملت ايران برقرار باد ايران بزرگ و تمدن ساز