چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱
گفت وگو با معاون مدير عامل در صادرات و امور بين‌الملل

امسال ۳۰ هزار خودرو صادر مي كنيم

شنبه ۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 367465
علي علمي از آذرماه سال گذشته در جايگاه معاونت صادرات و امور بين الملل ايران خودرو قرار گرفت و كار خود را در اين بخش آغاز كرد. وي در گفت و گو با خبرنگار كارآمد، از اقدامات و برنامه هايي مي گويد كه براي رفع مشكلات و موانع حضور ايران خودرو در بازارهاي جهاني آغاز شده است. مشروح اين گفت و گو را در پي مي خوانيد.
به گزارش جهان به نقل از ایکو پرس، در شرايط فعلي كه مي توان آن را دوره اي جديد از فعاليت گروه صنعتي ايران خودرو توصيف كرد، رويكرد صادراتي ما چيست؟

رويکرد صادرات در شرايط جديد، افزايش فعاليت در بازارهای موجود و شروع فعاليت در بازارهای جديد است. به علاوه، تلاش بر اين است تا در بازارهای موجود سطح خدمات ارایه شده به مشتريان نيز ارتقا يابد.



شرايط توليد در سايت هاي خارج از كشور ايران خودرو چگونه است؟

متاسفانه سايت های خارج از کشور هر يک به نوبه خود دارای مشکلات متفاوتی هستند. شايد به جرات بتوان گفت که حتی هيچ گونه تشابهی بين مشکلات آن ها وجود ندارد. در ابتدا مشکلات هر يک از سايت ها شناسايی شده و در حال برنامه ريزی برای رفع آن ها در آينده نزديک هستيم. گرچه حل بخشی از مشکلات نيز از عهده ايران خودرو خارج است؛ به عنوان مثال شرايط به وجود آمده در سوريه و يا مشکل انتقال وجوه، نياز به هماهنگی تعداد زيادی از سازمان های ديگر دارد.



در حال حاضر مهم ترين بازارهاي هدف صادراتي كدامند؟

مهم ترين بازارهای صادراتی ايران خودرو، نزديک ترين بازارها به ما هستند؛ دليل اصلی نيز تاثيرگذاری هزينه حمل و نقل در قيمت تمام شده محصول است؛ به عنوان مثال کرايه حمل يک دستگاه خودرو به ترکمنستان و يا عراق به مراتب کم‌تر از کرايه حمل آن تا نيجريه و يا ونزوئلا است. در کنار اين بحث عمومی بايد از روابط خوب جمهوری اسلامی ايران با کشورهای منطقه يادکرد که اين موضوع نيز به کمک موضوع قبل آمده و باعث توسعه همکاری با کشورهايی مانند آذربايجان، عراق و سوريه شده است.



ويژگي اختصاصي يا به عبارت بهتر برگ برنده ايران خودرو براي رقابت با ديگر خودروسازان در بازارهاي بين المللي چيست؟

با توجه به آن چه گفته شد برگ برنده ايران خودرو در رقابت با ساير کشورها در بازارهای هدف ايران خودرو، کيفيت مناسب، قيمت رقابتی و سهولت دست‌يابی به قطعات يدکی است. در عين حال با برنامه های تدوين شده سعی شده سرعت تحويل نيز افزايش يابد که خود باعث افزايش گردش نقدينگی نمايندگان ايران خودرو شده است، در نتيجه آنان نيز بخشی از سود خود را به صورت تخفيف بيشتر در اختيار خريداران محصولات ايران خودرو قرار می دهند.



صدور محصولات به بلاروس و روسيه در چه وضعيتي است؟

با ياری خداوند و همت همکاران در واحدهای مختلف ايران خودرو، سال گذشته گواهی تطابق محصولات ايران خودرو با استانداردهای آلايندگی و يورو ۴ از کشور روسيه دريافت و به اين ترتيب، راه برای فعاليت مجدد ايران خودرو در روسيه هموار شده است. در حال حاضر فقط نامه نگاری های اداری مانده که آن هم به زودی تمام و سفارش هاي روسيه آغاز خواهد شد. در مورد بلاروس مشکلاتی که در ارتباط با روابط فی مابين با ساير شرکا به وجود آمده بود، رفع شده و حل مشکلات بانکی نيز در مراحل آخر قرار دارد. با توجه به اخذ گواهی استاندارد روسيه، مشکلات بلاروس در سه ماهه اول سال حل شده و صادرات در سه ماهه دوم از سرگرفته خواهد شد.

با توجه به ديپلماسي صنعتي صورت گرفته با كشورهاي آفريقايي، توليد در سايت سنگال و عرضه محصولات در اين كشور و همسايگان آن به كجا انجاميد؟



متاسفانه در احداث سايت سنگال واقعيات زيرساختی، صنعتی، اجتماعی و رفتارهای مشتريان مورد توجه دقيق قرار نگرفته است. تلاش بر اين است که ضمن لحاظ كردن نکات فوق، بخشی از خطوط توليدی را فعال كنيم. در عين حال در جهت تطابق با انتظارات و رفتارهای مشتريان آن منطقه برنامه هايی با همکاری شرکت ايپکو در جريان است که اميدواريم ظرف يک سال آينده به نتيجه برسد.



در سال گذشته چند دستگاه خودرو در سايت هاي خارجي توليد و عرضه شد؟

صادرات در سال ۱۳۹۲ به دليل مشکلات ناشي از تحريم ها، وضعيت خوبی نداشته است. صادرات حدود سه هزار دستگاه خودرو به هيچ وجه راضی کننده نبوده و نيست. به هرحال برای اطلاع خوانندگان از مشکلات به وجود آمده، صادرات در دو سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ پيش روی شما قرار می گيرد تا به عمق مشکلات پی برده شود. در ارتباط با بازارهای مختلف نيز اجازه می خواهم آمار تفکيکی را در موقع ديگری به اطلاع برسانم.



برنامه ريزي و هدف‌گذاري حوزه صادرات براي سال ۹۳ چيست؟

برنامه ريزی معاونت صادرات برای سال ۱۳۹۳ حدود ۳۰ هزار دستگاه اعم از قطعه و خودروی ساخته شده است که اميدوارم با تلاش کليه همکاران، رفع مشکلات ناشی از تحريم سختی که وجود دارد و ياری خداوند متعال به آن دست يابيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چون شما به انها نصف قيمت از نصف هم كمتر مي هيد اغلام بفرماييد تا برويم از اونجا خودرو بخريم تا برايمان ارزانتر در بياد اخر حيف است ايراني خودرو ارزان قيمت با كيفيت سوار بشود فقط بايد جيب اقايان پر شود گور پدر مردم اصلا مردم كي هستند