جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سندجامع پیشگیری از اعتیاد آماده رونمایی

چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 377266
یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد بهزیستی اصفهان با اشاره به سند جامع پیشگیری از اعتیاد گفت: مبارزه با اعتیاد از زمینه امنیتی و انتظامی، خارج و مردم و جامعه درگیر مبارزه با اعتیاد می‌شوند.
به گزارش جهان؛‌ مجتبی ناجی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سند جامع پیشگیری از اعتیاد جامعیت دارد، اظهار کرد: در سند اعتیاد که به زودی رونمایی خواهد شد سعی شده تا همه ابعاد و مشکلات اعتیاد با هم در نظر گرفته شود. در این راستا سه راهبرد اساسی آمده که یکی از آنها مقابله با عرضه است و وظیفه ارگان‌های انتظامی و امنیتی است.

وی با برشمردن سایر راهبردهای سند جامع پیشگیری از اعتیاد، افزود: راهبرد دوم کاهش تقاضاست که بر اساس آن باید کاری کنیم که افراد گرایش به اعتیاد پیدا نکنند. راهبرد سوم هم درمان معتادان است. اما وزن هر یک از این راهبردها یکسان نیست و اعتقاد داریم راهبرد کاهش تقاضا وزن بیشتری در این سند دارد.

کارشناس مسئول حوزه پیشگیری و امور اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان، ادامه داد: همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند در زمینه کاهش تقاضا ورود خوبی داشته باشند و در این سند نیز برای آنها تعریف شده تا چه فعالیت‌هایی انجام دهند.

ناجی با بیان این‌که طبق سند جامع پیشگیری از اعتیاد، صرفا وزارت کشور متولی مبارزه با آن نیست، اضافه کرد: وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و آموزش و پرورش و هم‌چنین سازمان‌هایی مانند بهزیستی و حتی قوه قضائیه در این سند دخیل هستند و باید با هماهنگی با یکدیگر به مبارزه با اعتیاد بپردازند.

وی با تاکید بر این‌که سند جامع پیشگیری از اعتیاد با هدف جلوگیری از بروز اعتیاد در میان همه آحاد جامعه تدوین شده است، تصریح کرد: در این سند بر نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها تاکید و فعالیت‌های بین بخشی نیز تعیین شده و رسالت‌ها و تکالیفی را برای هریک پیش‌بینی کرده است.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد خاطرنشان کرد: در این سند زمان تعیین و گفته شده است که تا چند سال آینده باید به کجا برسیم.

ناجی با اشاره به این‌که هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور زیر نظر وزارت کشور است و استانداری‌ها ریاست این هماهنگی را در هر استان بر عهده دارند، گفت: هر ماه جلسات هماهنگی با سازمان‌ها و ادارات برگزار و برای هر یک از ادارات وظیفه مشخصی تعیین می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که برای کاهش تقاضا افزایش آگاهی و اطلاعات شهروندان بسیار کارساز است، اظهار کرد: برنامه پیشگیری اجتماع محور به این معنا که مردم در برنامه‌های پیشگیری مشارکت کنند طراحی شده است. این رویکرد تحت عنوان اجتماعی نمودن امر مبارزه با اعتیاد اجرا می‌شود و در نتیجه آن مبارزه با اعتیاد از زمینه امنیتی و انتظامی خارج و مردم و جامعه درگیر مبارزه با اعتیاد می‌شوند.

کارشناس مسئول حوزه پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان افزود: در اصفهان سمن‌هایی که به طور خاص در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند مورد حمایت قرار می‌گیرند تا این سازمان‌های مردم نهاد که به عنوان خیریه فعالیت دارند، بتوانند به خوبی کار کنند.

ناجی با بیان این‌که نقطه قوت سند پیشگیری از اعتیاد برنامه محور بودن آن است، ادامه داد: در این سند تحلیل وضعیت صورت گرفته و استراتژی برای رسیدن به وضعیت مطلوبی که می‌خواهد به آن برسد را تعیین کرده است. هم‌چنین حمایت این سند از سوی دستگاه‌های حاکمیتی مثل وزارت کشور و استانداری صورت گرفته که این نیز یکی از نقاط قوت این سند است.

وی با اشاره به این‌که سند جامع پیشگیری از اعتیاد هماهنگ و در بر گیرنده بسیاری از نهادها و ادارات است، اضافه کرد: برخی سازمان‌ها سندهای پیشگیری از اعتیاد تنظیم می‌کردند، ولی تضمینی برای موفقیت و اجرایی شدن آن نبود، چون برخی فعالیت‌ها در حوزه‌های بینابخشی قرار می‌گرفت و به مشکل بر می‌خورد، اما این سند جامع از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تنظیم شده و همه دستگاه‌ها خود را ملزم به اجرا می‌دانند.

کارشناس مسئول حوزه پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: ممکن است برخی اهداف و نقاط مدنظر در این سند اجرا نشود ولی بیشتر برنامه‌ها اجرا و موفق خواهد بود. چون این سند، پیشگیری اولیه را در نظر دارد و خدماتی که در این زمینه ارایه می‌شود هم از نظر اقتصادی و هم از نظر بهره‌وری یعنی از نظر نتیجه دادن مقرون به صرفه است.

ناجی با بیان این‌که اگر بخواهیم در مورد اعتیاد بر بازپروری متمرکز شویم باید هزینه بسیاری پرداخت کنیم، خاطرنشان کرد: بهره‌وری که در بازپروری حاصل می‌شود کم است، زیرا محققان معتقدند بهترین روش‌های درمانی تنها ۱۵ درصد نتیجه‌بخش بوده است. اما در پیشگیری، ارتقای سلامت و بهداشت روانی اجتماعی مطرح است که می‌تواند خیلی موثر باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *