پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

آیا امام (ره) را مدیریت می کردند؟! +عکس

شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 425163
شماره ۲۳۹ هفته‌نامه پنجره به‌صورت ویژه‌نامه و با بررسی نحوه مشورت‌پذیری امام خمینی و هم‌چنین با مجله ضمیمه‌ای درباره حوزه علمیه نجف و پرونده‌ای در باب مهدویت منتشر شد.
به گزارش جهان، این هفته، پنجره به‌صورت ویژه‌نامه و در ۱۱۶ صفحه، به همراه یک مجله ضمیمه ۳۲ صفحه‌ای در مورد فراز و فرودهای حوزه علمیه نجف منتشر شد و البته محوری‌ترین بحث پنجره، بررسی نحوه تصمیم‌گیری و مشورت‌پذیری امام راحل است که جلد هفته‌نامه هم این پرونده را منعکس کرده است.

سرمقاله

علیرضا زاکانی، مدیر مسئول هفته‌نامه پنجره، به‌مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، دست به‌قلم شده و دو مسئله دیدار اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب و ۱۷۵ غواص شهید را با آن پیوند داده است. وی هم‌چنین انتقادهایی هم از برخی از خویشاوندان امام کرده و این سوال را پرسیده که ۱۷۵ نفر شهید غواص عملیات کربلای۴ که با استخوان‌های به‌هم بسته‌دستان، زنده به گور شده بودند به معمار کبیر انقلاب اسلامی نزدیک‌تر بودند یا برخی از وابستگان نسبی یا سببی ایشان که از ارزش‌های اسلامی عدول کرده و در رسانه‌ها نکاتی را بیان کردند که با اندیشه‌ها و منش آن پیر سفرکرده در تناقض بود؟!


امامِ تحتِ مدیریت!

«امام تحت مدیریت» عنوانی غریب و آشنا در فضای تحلیل‎‎های تاریخی سیاست امروز ایران است. چند سالی است که برخی از سیاسیون و تاریخ‌نگاران، به ارائه تحلیل‎‎های تازه‎ای از رفتار سیاسی و سبک مدیریتی امام در موضع رهبری به‎جامعه ارائه می‎کنند که برای اهالی این عرصه ناملموس است. این گزاره باعث شده است که سیاسی‌نویسان پنجره به بررسی این موضوع بپردازند و در متن این پرونده به گفت‌وگو با کسانی چون مسعود رضایی، سیدرضا اکرمی، محمدجواد حق‌شناس و عباس سلیمی نمین بنشینند. البته پنجره رونمایی از ضریح و سنگ قبر جدید امام را با ساده‌زیستی آن عزیز سفرکرده قیاس کرده و انتقادهایی را به تجمل‌گرایی پیشنهاددهندگان این طرح وارد شاخته است.

آسیب‌شناسی مهدویت و مهدیان دروغین

نیمه شعبان و ولادت امام زمان (عج) نزدیک است و این مناسبت باعث شده، پنجره‌ای‌ها پرونده ویژه‌ای در مورد مهدویت تدارک ببینند که بیشتر معطوف به آسیب‌شناسی مهدویت و مهدیان دروغین در طول تاریخ است. این پرونده ویژه شامل با گفت‌وگوهایی از مهدی نصیری، اسماعیل شفیعی سروستانی، مصطفی صادقی و نوشته‌هایی از محمد شجاعی و محسن غرویان است.

الرمادی و دوربرگردان عراقی‌ها

سقوط الرمادی و به دست داعش افتادن این شهر مهم، یکی از اتفاقات قابل تاملی بود خبرنگاران سیاست خارجی پنجره به طور مفصل به آن پرداخته‌اند و سقوط الرمادی را از زوایای گوناگون مورد مداقه قرار داده‌اند. البته موضوع مذاکرات هسته‌ای و ادعای طرف غربی مبنی بر بازدید از مراکز نظامی یکی دیگر از محورهای پرونده سیاست خارجی هفته‌نامه پنجره در شماره ۲۳۹ است.

#۱۷۵ غواص شهید

کشف پیکر مطهر ۱۷۵ غواص شهید که طی عملیات ناموفق کربلای ۴ به شکل دست‌بسته و زنده به‌گورشده به فیض عظیم شهادت نائل آمده بودند، باعث شد گروه پایداری هفته‌نامه پنجره دست به‌کار شود و به واکاوی ابعاد عملیات کربلای ۴ بپردازد. در این بین خواندن خاطرات شاهدان و حاضران در عملیات کربلای ۴ خالی از لطف نیست.

فراز و فرود یک مکتب

حوزه علمیه تاثیرگذار نجف و فراز و فرودهای علمی و سیاسی آن، در ۳۲ صفحه به صورت مجله به شماره ۲۳۹ هفته‌نامه پنجره ضمیمه شده است. این بیست‌وچهارمین مجله ضمیمه پنجره است که این بار مکتب نجف را عطف نظر قرار داده است. در این مجله ضمیمه، یادداشت‌ها و گفت‌وگوهایی از احمد رهدار، مرتضی جوادی آملی، علیرضا جواد‌زاده، علی علوی سیستانی، سیدجواد ورعی، مهدی بشارت، سیدعباس رضوی و علی‌اکبر آزادی به چشم می‌خورد.

سایر بخش‌های پنجره

در باشگاه اهل قلم این هفته، صادق زیباکلام از انتشار گفت‌وگوی هفته پیش خود در پنجره به صورت کامل ابراز رضایت کرده و این موضوع را با نگارش نامه‌ای به سردبیر بیان داشته است. هم‌چنین کریم مجتهدی، جواد محدثی، مسعود مطلبی و علیرضا شجاعی زند در این بخش قلم‌زنی کرده‌اند. باشگاه ترجمه هم با ترجمه تعدادی از تولیدات رسانه‌های خارجی، دریچه دیگری به سوی مخاطبان گشوده است. مثل هفته‌های قبل، وقایع مهم خبری سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هفته در مجله خبری پنجره بازتاب دارد و پنجره مثبت هم با رویکردی فرهنگی به معرفی چند فیلم، کتاب و مجموعه تلویزیونی و سایر تولیدات فرهنگی پرداخته است.

هفته‌نامه پنجره به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی و سردبیری سیدمرتضی فاطمی، این هفته در ۱۱۶ صفحه به علاوه ۳۲ صفحه کتاب ضمیمه، شنبه روی کیوسک‌های مطبوعات قرار می‌گیرد. بهای این مجله، این هفته به صورت استثنا ۸۰۰۰ تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *