پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

زدوخوردباچکش وتبردراستقبال ازملکه+تصاویر

چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب: 230763
سفر ملکه انگلیس به ایرلند شمالی و دیدار با فرمانده سابق ارتش آزادی خواه ایرلند باعث بروز درگیری میان هواداران و مخالفان در بلفاست شد، بطوریکه سطلنت جویان با چکش و تبر به جان جمهوریخواهان افتادند.
زدوخوردباچکش وتبردراستقبال ازملکه+تصاویر
به گزارش جهان به نقل از مهر، نخستین دیدار ملکه الیزابت با عضو ارشد پیشین ارتش جمهوری خواه ایرلند طی چهارده سال روند صلح پس از پایان سه دهه تخاصم این سازمان نظامی با انگلستان سر و صدای زیادی را در بلفاست به پا کرد. 
 

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000230/n00230763-b.jpg

گاردین در این رابطه می نویسد: همزمان با سفر ملکه انگلیس به ایرلند شمالی مخالفان رژیم سلطنتی تظاهراتی را در "کوههای سیاه" در بلفاست برگزار کردند.
 
برگزاری این تظاهرات باعث شد تا بار دیگر اختلافات میان هواداران و مخالفان دستگاه سلطنتی انگلیس افزایش یابد و در جریان این درگیرها یکی از مخالفان راهی بیمارستان شد.
 
به نوشته گاردین، هواداران ملکه انگلیس با چکش و تبر به جان جمهوریخواهان افتادند و تلاش کردند تا مانع سر دادن شعار علیه ملکه شوند.
 
جمهوری خوهان با حمل پرچم و بنر شعار دادند "ایریو ملکه ما است". ایریو جنگجویی بود که همراه با دو خواهرش "بنبا" و "فودلا" به عنوان یکی از سه الهه ایرلندی ها شناخته می شود.
 
https://cdn.jahannews.com/images/docs/000230/n00230763-s.jpg

همچنین یک هلیکوپتر پلیس تلاش کرد تا پرچم جمهوریخواهان را که بر فراز کوههای بلک قرار گرفته بود، پایین بکشد و مانع ادامه تظاهرات شود.
 
در همین حال یکی از سیاستمداران حامی دستگاه سلطنتی انگلیس از پلیس خواست تا پیش از دیدار ملکه با "مارتین مک گینس" معاون نخست وزیر ایرلند شمالی و از فرماندهان سابق ارتش جمهوری خواه  ایرلند شمالی در روز چهارشنبه از هرگونه اقدام خشونت بار برای سرکوب تظاهرات ضد سلطنتی دریغ نکند.
 
این سفر درحالی انجام می شود که در سالهای 1955 تا 1962 شاهد حملات پراکنده ارتش جمهوریخواه ایرلند به مواضع دولت انگلیس و ایرلند شمالی بودیم.
 
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000230/nf00230763-2.jpg

ساختار ارتش جمهوریخواه ایرلند
 
ارتش جمهوریخواه ایرلند سازمانی  نظامی است که برای باز پس گیری ایرلند از بریتانیا و اتحاد دو ایرلند ( جنوبی و شمالی ) تشکیل شد.
 
بیشتر اعضای ارتش را سازمان داوطلبان ایرلندی تشکیل می دادند؛ سازمانی که در ۲۵ نوامبر ۱۹۱۳ تاسیس شد و در آوریل ۱۹۱۶ قیام عید پاک را علیه سلطه بریتانیا ترتیب داد.
دیدار تاریخی ملکه انگلیس در حالیست که وی "لرد مونت باتن" پسرعموی خود را در سال ۱۹۷۹ میلادی و در یکی از عملیات‌های ارتش جمهوری خواه ایرلند از دست داده است.
 
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000230/nf00230763-1.jpg

ارتش انگلیس در "جمعه خونین" سال 1992، 13 معترض کاتولیک ایرلندی را کشت و پس از آن  IRA (ارتش جمهوریخواه ایرلند) حملاتش را علیه چهره هاى سرشناس بریتانیا تشدید کرد.
 
از معروفترین چهره های ایرلندی در مبارزه با انگلیس می توان به "بابی ساندز" اشاره کرد که در سال ۱۹۵۴ در سن ۱۸ سالگی به ارتش آزادی خواه ایرلند پیوست . بابی ساندز به دنبال
اعتصاب غذای طولانی در زندان های انگلستان درگذشت. 
 

در نهایت در سال 1998 پس از انجام یک دوره طولانى مذاکرات، قرارداد صلح "جمعه خوب" به منظور پایان دادن به درگیرى ها و قانون شکنى ها با میانجیگری "ریچارد هالبروک" دیپلمات آمریکایی میان انگلیس و ارتش جمهوریخواه آزاد امضا شد.
 
توافقات صلح در سال 1998 به سه دهه جنگ میان طرفداران ملکه  و  ارتش  جمهوری خواه که بیش از سه هزار کشته بر جا گذاشت، پایان داد.
 

درگیریهای فرقه ای در ایرلند و محوبیت جمهوری ‌خواهان
 
این در حالی است که وجه فرقه ای این در گیری ها میان پروتستان ها و کاتولیک ها در ایرلند همچنان ادامه دارد. در سالهای اخیر همزمان با برگزاری مراسم مذهبی پروتستانها، شاهد افزایش درگیریهای در ایرلند شمالی بودیم. در این درگیریها طرفین به سوی یکدیگر نارنجک دستی پرتاب کرده و اموال عمومی را آتش می زنند.  

 https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000230/nf00230763-3.jpg

تصویری از بنر مخالفین ملکه انگلیس
 
سفر ملکه به ایرلند شمالی با وجود مرگ پسر عمویش در عملیات ارتش جمهوری خواه
 
به نوشته یورونیوز، دیدار تاریخی ملکه انگلیس در حالیست که وی "لرد مونت باتن" پسرعموی خود را در سال ۱۹۷۹ میلادی و در یکی از عملیات‌های ارتش جمهوری خواه ایرلند از دست داده است.
 
الیزابت دوم، ملکه بریتانیا در سفر رسمی به ایرلند روز گذشته با خانواده و بستگان یازده تن از جان باختگان بمب گذاری سال ۱۹۸۷ میلادی در این کشور نیز دیدار کرد. وی همچنین سال گذشته میلادی به عنوان نخستین مقام سلطنتی این کشور به منظور تنش زدایی به ایرلند سفر کرد.
 
با وجود اقدامات پلیس و هواداران ملکه برای سرکوب تظاهرات، جمهوریخواهان تاکید کردند که بر تظاهرات خود در بلفاست علیه سفر ملکه به ایرلند شمالی ادامه می دهند.
 
همچنین گفته می شود که مناطق "سنت جیمز" و "برادوی" شاهد برگزاری تظاهرات جمهوریخواهان در اعتراض به سفر ملکه بود که خواهان استقلال ایرلند هستند.
 
https://cdn.jahannews.com/images/docs/000230/n00230763-t.jpg

این تظاهرات درحالی برگزار شد که بر اساس جدیدترین نظرسنجی موسسه Yoo Gov که با همکاری روزنامه ساندی تایمز انجام گرفت 44 درصد پاسخ دهندگان از پادشاه شدن شاهزاده چارلز حمایت کردند.
 
همچنین 38 درصد گفته اند موافق جانشینی شاهزاده ویلیام به جای مادر بزرگش ملکه الیزابت دوم هستند. این در حالی است که پیشتر اکثریت انگلیسی ها ویلیام را بهترین گزینه برای جانشینی ملکه انگلیس پس از مرگ وی دانسته بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *