جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

زلزله ۵.۵ ریشتری کرمان را لرزاند

جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب: 436161
زلزله‌ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر حوالی ساعت ۱۵ روز جمعه کرمان را لرزاند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، این زمین لرزه در ساعت ۱۴:۳۶:۲۹ در عمق هشت کیلومتری زمین در «سیرچ » کرمان رخ داد.

در پی این زلزله ستاد هدایت عملیات بحران در دانشگاه علوم پزشکی کرمان به ریاست دکتر رشیدی نژاد معاون درمان دانشگاه تشکیل شد.

دکتر "حمیدرضا رشیدی نژاد" در رابطه با اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پی وقوع زلزله سیرچ به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، گفت: بلافاصله تیم های ارزیاب و نیروهای امدادی مرکز فوریتهای پزشکی به منطقه اعزام شدند تا منطقه را ازنظر خسارات و تلفات احتمالی مورد ارزیابی قرار دهند.

وی عنوان کرد: پیرو فعال شدن ستاد عملیات بحران دانشگاه کلیه اورژانس‌های بیمارستانی و پیش بیمارستانی در وضعیت آماده باش قرار گرفتند.

معاون درمان دانشگاه پزشکی کرمان افزود: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه هفت دستگاه آمبولانس به منطقه اعزام شدند. همچنین امداد هوایی نیز در حال آماده باش قرار دارد تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شود. رشیدی نژاد عنوان کرد: تا کنون دو مصدوم زلزله در حال دریافت خدمت می باشند.

پرواز بالگرد مدیریت بحران برفراز منطقه زلزله‌زده کرمان
در عین حال ساعاتی پس از حادثه - در ساعت ۱۶ - مدیرکل بحران استان کرمان با اعلام گزارش مصدومیت پنج تن در زلزله ۵.۵ ریشتری کرمان گفت: مصدومیت این افراد به علت ریزش آوار و تخریب بنا نیست بلکه این افراد حین فرار دچار شکستگی و آسیب دیدگی از ناحیه دست و پا شده اند.

محسن صالحی، در گفت‌وگو با ایسنا در بیان گزارشی از زلزله منطقه سیرچ کرمان گفت: تیم های ارزیاب همچنان در محل هستند و بالگرد مدیریت بحران نیز به منظور بررسی مناطق زلرله‌زده پرواز خود را آغاز کرد. وی گفت:‌ گزارش های اولیه حاکی از این است که زمین لرزه تخریب واحد مسکونی و ... نداشته است.

صالحی بااشاره به گزارش مصدومیت پنج تن تاکنون، اظهار کرد: البته علت مصدومیت این افراد ریزش آوار و تخریب بنا نبوده بلکه این افراد حین فرار دچار شکستگی و آسیب دیدگی از ناحیه دست و پا شده اند و هم اکنون نیز در مراکز درمانی تحت درمان هستند.

به گفته مدیرکل بحران استان کرمان، بیشترین شدت زمین لرزه ظهر جمعه کرمان، در مناطق سیرچ و گلباف بوده است.

از سوی دیگر همچنین سید مصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا در ساعت ۱۶:۳۰ گفت: بررسی تیم های ما از ۱۵ روستا و شهرستان نشان می دهد که دیوار برخی از منازل دچار ترک خوردگی شده است.

وی با بیان اینکه ماموریت تیم های ارزیاب همچنان ادامه دارد و بالگردی نیز به همین منظور در حال پرواز است، شمار مجروحان این زلزله را تاکنون دو تن اعلام کرد.

حسین درویش، معاون عملیات سازمان امداد و نجات در ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه - حدود یک ساعت پس از زلزله - در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه سه شهرستان و ۱۳ روستا از این زمین‌لرزه متاثر شدند، اظهار داشت:‌ تیم های ارزیاب به محل اعزام شده و گزارش‌های دریافتی از سه روستا نشان می‌دهد که زلزله در این روستاها خسارتی در پی نداشته است.

وی اظهار کرد:‌ کار ارزیابی اولیه تا حدود نیم ساعت دیگر در تمامی ۱۳ روستا و سه شهرستان به پایان می رسد، خوشبختانه تا به این ساعت -۱۵:۳۰- گزارش های واصله حکایت از عدم وقوع خسارت جانی و مالی زلزله دارد.

صالحی، مدیرکل بحران استان کرمان نیز پیش از این و درحالی که تنها دقایقی از وقوع زلزله گذشته بود، در گفت‌وگو با ایسنا از اعزام تیم‌های ارزیاب به محل حادثه خبر داده و اظهار کرده بود: با توجه به اینکه زمین‌لرزه دقایقی قبل رخ داده، هنوز گزارش های رسمی به دست ما نرسیده است. البته با توجه به عمق کم زمین‌لرزه به نظر می رسد خساراتی در پی داشته باشد.

صالحی همچنین گفته بود: زمین لرزه در بخش هایی از شهر کرمان نیز احساس شده است.

کمال جوانمرد، عضو شورای شهر کرمان نیز در همان دقایق اولیه رخداد زلزله با بیان اینکه وضعیت در شهر کرمان عادی است، افزود: گزارشی مبنی بر خسارات در سیرچ تاکنون مخابره نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *