سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

بانو مجتهده امین ، علامه قرن بیستم

چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 124761
 تاریخ درخشان اسلام غیر از دوران پیامبر و ائمه به ندرت شاهد نوابغی از جامعه زنان بوده ،آن هم در زمان طاغوت پهلوی که فساد چون جاهلیت همه جا را تیره و آلوده کرده و قشر زنان بازیچه و دستخوش لهو و لعب قرار گرفته بودند .

به گزارش خبرگزاری زنان ایران ، در افقی به این تیرگی خورشیدی چون حاجیه خانم امین،استوانه علم و تقوی در سراسر ممالک اسلامی زبانزد قرار گرفت و تالیفاتش را طالبان علم چون برکت زر به هر دیار،تحفه و ارمغان بردند .

بانو امین در زمان فرعونیان که خود را خدایگان آریامهر می خواندند،چون آسیه در خلوتخانه عالم معنی با معراج اندیشه های تابناکش آثاری بس ارزنده آفریدند،لذا قلم را اسلحه و مکتب را سنگر قرار داده و با تالیفات خود،به جامعه هشدار دادند. و به وسیله کتابهایی چون :«رویش خوشبختی» زنان را آگاه کردند .

ایشان در اواخر ماه ذی الحجه الحرام سال 1312 ه.ق تولد یافتند.پدر بزرگوار ایشان حاج سید محمد علی ،ملقب به امین التجار اصفهانی و مادر عزیزشان «زهرا» دختر حاج میرزا مهدی است .

خانم نصرت امین پنج ساله بودند که در مکتب خانه «خدیجه بیگم » شروع به کسب علم کردند و در 13 سالگی با پسر عمویش حاج میرزا آقا معروف به معین التجار ازدواج کردند .

ایشان نزد اساتیدی چون: آیت الله زفره ای (صرف و نحو )و آیت الله آقا سید علی نجف آبادی (فقه و اصول ) را فرا گرفتند .

ایشان در مدت تحصیل ،بارها به مصیبت مرگ فرزند امتحان می شود و از هفت فرزند یک پسر برای ایشان باقی می ماند .

ایشان در صحنه سیاسی هم فعالیت داشتند از جمله در مساله کشف حجاب با برگزاری جلسات متعدد و روشنگری در بستر سازی فرهنگی،جنایات رژیم پهلوی را با تالیفات خود پاسخ گفتند. و در هفتم صفر سال 1354 ه.ق بانوی ایرانی پس از 42 سال توجه و تفکر و تدبر در عالم هستی و پس از 23 سال تلاش مداوم و پیگیر جهت آموختن علوم عقلی و نقلی ،اولین اجازه اجتهاد و روایت را از آیات عظام آشیخ محمد کاظم شیرازی،آشیخ عبدالکریم حائری یزدی دریافت می کند .

حاج میرزا آقا (همسر بانو) تاجر بود و با علم و بحث و درس رابطه ای نداشت اما از آنجا که می دید بانوی ایرانی او در کنار آموختن علم هیچ حقی از حقوق همسری و مادری را ضایع نمی کند و حتی ساعتها به خاطر علاقه ای که حاج آقا میرزا به صحبت کردن با ایشان داشت در کنار همسر می نشست و با او سخن می گفت.این بانو هیچ حق و نیازی را به پای درس خواندن ذبح نکرد .

با گذشت زمان بسیاری از بزرگان علم و فقهات و حکمت به دیدار او می آمدند تا با او گفت و گوی عالمانه و عارفانه ای داشته باشند .از جمله علامه طباطبائی،آیت الله مرعشی نجفی،آیت الله سید هاشم حداد،استاد محمد تقی جعفری،شهید مطهری،آیت الله حائری شیرازی می باشند. به عنوان باقیات الصالحات بانوی ایرانی در زمینه تربیت انسانهای وارسته و توجه به اصلاح جامعه به خصوص امور زنان و تعلیم و تربیت آنان،بانوان فاضله ای همچون:بانو زینب السادات (علویه) همایونی،بانو عفت الزمان امین،بتول غازی ،صدیقه سادات حکیمان وی را تربیت کردند .

تالیفات بانوی ایرانی:1. اربعین الهاشمیه در سن 40 سالگی (شامل روایاتی با محتوای اصول فلسفه اسلامی – اخلاقی- تربیتی و عرفان) 2. مخزن اللئالی فی مناقب مولی الموالی در سال 1308 ه.ق (شامل فضایل محبت حضرت علی (ع) از دیدگاه عرفان و فلسفه و قرآن – امام و ولایت مطلقه- صفات و معجزات حضرت علی(ع) 3. سیر و سلوک در سن 51 سالگی (راه پیمودن سعادت حقیقی و کشف موانع سعادت و راهکارهای عملی کسب سعادت 4.معاد 5.اخلاق(ترجمه و اقتباس و حاشیه ای بر کتاب «طهره الاعراق» نوشته ابن مسکویه) در سال 1368 ه.ق 6.النفخات الرحمانیه فی الواردات القلبیه (کتابی عربی شامل حالات معنوی و روحانی و افاضات الهی بر قلب بانو در سال 1269 ه.ق) 7. 15 جلد تفسیر مخزن العرفان که اولین جلد در سال 1376 ه.ق به پایان رسید .

شب اول ماه مبارک رمضان 1403 قمری (مطابق با 23/3/1362 شمسی) در بستر احتضار است .

ختم کلام با مناجات بانوی ایرانی دستها را به آستان حضرت دوست بالا می بریم و با او می خوانیم که فرمود: «ای پروردگار توانا!در آن حال که درصدد پرستش و نیایش تو بر آمدیم گرچه لحظاتی بیش نباشد ما رابه سوی خودت بازخوان ! ما در آن لحظه که در دریای عظمت تو غرق می شویم به خود نخواهیم بالید در این لحظه و پس از آن نیز هیچگاه این حالت را وسیله تکامل خود قرار نخواهیم داد زیرا به خوبی درک کرده ایم که توجه و قصد کمال همان و سقوط در سرازیر حیوانی همان. لطیف پروردگارا تو می دانی اگر چه حالت توجه و نیایش دوام ندارد ولی محبت و اشتیاق توجه به سوی تو را همیشه در نهانخانه دل می پرورانیم. زبانم همیشه گویای حمد و ثنای تو نیست ولی آنگاه که با شور و گداز به مقام شامخ ربوبیت متوجه گشته و چند گله از اعماق جانم به عنوان ستایشت بر می آورم مانند این است که در همه حال و در همه لحظات زندگی دری غیر از درگاه تو نزده ام و سخنی با غیر تو نگفته ام»

مناجات فنا فی الله

1. برگرفته از کتاب زندگی بانوی ایرانی نوشته علویه همایونی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *