جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

هراس آمریکا از ورود ایران به دریای مدیترانه

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 404364
یک مجله تحلیلی آمریکایی نوشت: تقویت مواضع متحدان ایران در یمن برای عربستان سعودی و برخی دیگر به شدت نگران کننده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مجله آمریکایی «تاور» مستقر در واشنگتن دی‌سی، طی گزارشی تحلیلی تحت عنوان «حرکت ناوگان ایران به سمت دریای سرخ» نوشت: سخنان اخیر دریادار «سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاییدی بر این مطلب است که این کشور دریای سرخ را به عنوان منطقه «راهبردی» در خاورمیانه می‌داند به ویژه این‌که ایران خواهان یافتن مکانی در قلب منطقه امنیتی اعراب است.

بر اساس این گزارش، اهمیت این منطقه تاثیری بسیاری را در ناآرامی‌های امروزی این مکان داشته است. در این بین، جنگ در یمن خود یادآور نگرانی کشورهای عربی نسبت به ماجراجویی‌های ایران در منطقه است. این کشور به خاطر حمایت از حوثی‌ها تحرکاتی را در باب المندب که متصل به دریای سرخ است، صورت می‌دهد.

این وبگاه تحلیلی در ادامه گزارش خود نوشت: تقویت مواضع شیعیان در یمن برای کشورهایی چون مصر و عربستان سعودی نگران کننده است و این ۲ کشور شاهد تلاشی دیگر از سوی ایران برای احاطه بر دریای سرخ هستند.

روزنامه «العرب» نیز اخیرا از افزایش فعالیت‌های ایران در دریای سرخ خبر داد و مصر نیز در همین زمینه از ردگیری ۲ کشتی جنگی ایران در حال حرکت به خلیج عدن خبر داده است.

مقام‌های مصری در تقابل با اقدام ایران، اخیرا مواضع دریایی خود را به شدت تقویت کرده و با فرانسه نیز در زمینه ساخت ۵ ناوشکن قرارداد امضاء کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های مصری بر این باورند که تهران در حال سنجش واکنش نیروهای مصری، عربستان سعودی و نیز آمریکایی است.

مقام‌های مصری همچنین افزوده‌اند که قدرت نظامی ایران متکی بر موشک‌های برد بلند و قدرت ناوگان دریایی مستقر در خلیج فارس و دریای سرخ است.

منابع اطلاعاتی نیز گزارش داده‌اند که ایران پایگاهی دریایی مخفی را در «عصاب» واقع در اریتره و کنار دریای سرخ برپا کرده است.

«طارق فهمی» تحلیلگر امور سیاسی مصر در این زمینه گفت: «ایران پیش‌تر از باریکه غزه و لبنان در مرزهای مصر حضور داشته و حال نیز به واسطه حوثی‌ها در یمن خواهان استقرار در دریای سرخ است. سرمایه گذاری عظیم ایران این امکان را به این کشور می‌بخشد تا با کشورهای حاشیه رود نیل به تحکیم روابط پرداخته و در عین حال هسته‌های شیعیان در این منطقه را برپا دارد. این موارد تاثیر فزاینده را بر حضور عربستان سعودی و مصر در منطقه خواهد گذاشت و لازم است تا این ۲ کشور برای کاهش حضور ایران تا دیر نشده اقداماتی انجام دهند.»

این وبگاه آمریکایی در خاتمه به نقل از منابع مصری نوشت: ریاض هشدارها در این زمینه را جدی گرفته و به همین دلیل افزایش سطح همکاری با مصر برای مواجهه با اقدام‌های ایران پرداخته است. مقام‌های مصری عنوان کرده‌اند حتی «گزینه نظامی» نیز در این زمینه در صورت لزوم برای مقابله با حضور ایران در دریای سرخ مدد نظر است .آن‌ها در توجیه وجود گزینه نظامی بر روی میز «راهبردی بودن این منطقه» را عنوان داشته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Kuwait
گزینه نظامیِ کشورهای عربی علیه ایران؟!!! جوجو! آخه یه حرفی بزن که حداقل اربابت خنده ش نگیره..