جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۴
۵۷
درباره یک معضل اجتماعی رو به رشد؛

وقتی "همباشی سیاه"؛ نام "ازدواج سفید" می‌گیرد!

سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 379462
استفاده از واژه "ازدواج سفید" برای زندگی مشترک زن و مرد به همراه روابط جنسی بدون ازدواج مناسب نیست.
وقتی "همباشی سیاه"؛ نام "ازدواج سفید" می‌گیرد!
سرویس اجتماعی جهان نيوز - هادی شریفی: اخیرا شاهد مطالبی هستیم که دم از "ازدواج سفید" می زنند. تجزیه کلمات زیباست؛ "ازدواج" و "سپید". برای کسی که معنی ترکیبش را نداند جذاب است و یک ازدواج ساده، صمیمی و زیبا را به ذهن متبادر می کند و مخاطبِ ناآگاه با خواندن تیترهای پیرامون آن دچار یک تناقض می شود "هشدار برای رواج ازدواج سفید"!.

اما سراغ مفهوم که می روی دلالت بر یک رابطه نامشروع، غیرقانونی و دور از شان یک مسلمان وایرانی با فرهنگ و آداب و رسوم دیرینه خود دارد. رابطه ای که نه شرع قبولش دارد و نه قانون. رابطه ای که اصلا ازدواج نیست و خارج از تعهدات یک ازدواج است. جالب اینجاست که برخی دم از رواج این گونه رابطه می زنند دور از اینکه اصلا آمار صحیح و قابل استنادی از آن داشته باشند.

به اصل کلمه که می پردازی (white marriage) معادلی برای آن در فرهنگ آکسفورد نمی یابی اما در فرانسه به ازدواجی"قانونی و بدون روابط جنسی" معنی شده است (A marriage without sexual relations) و این باز تعجب بیشتر را بر می انگیزد که معنای غربی آن کاملا متفاوت است و به ازدواجهایی دلالت دارد که با انجام مراسم قانونی برای دور زدن قانون مهاجرت یا مسائل دیگر از آن استفاده می شود. اما چیزی که از آن به زندگی مشترک زن و مرد به همراه روابط جنسی بدون ازدواج یاد می شود در فرهنگ آکسفورد "cohabitation" یعنی "همباشی" آمده است، یعنی حتی فرهنگ غرب نیز این رابطه را ازدواج نمی داند و "همباشی" تعریف می کند. (Live together and have a sexual relationship without being married) همچنین واژه "White wedding" به ازدواجی رسمی در کلیسا که در آن عروس لباس سفید می پوشد گفته می شود. (A traditional church wedding at which the bride wears a formal white dress)

اما چطور شده لغت "همباشی" فرنگی به فرهنگ ایران که آمده "ازدواج سفید" نام گرفته است؟!

ریشه کلمه "ازدواج سفید" را که جستجو می کنی اولین بار توسط رسانه های بیگانه، معاند و ضد دین از آن استفاده شده و خبر از رواج آن داده اند و معلوم نیست از آن سر دنیا از کجا فهمیده اند این گونه ازدواج در ایران رواج یافته! دلیل آن نیز مشخص است؛ تابو شکنی و حرمت زدایی از جامعه و رواج و عادی سازی نوعی رابطه نامشروع و نامتناست با فرهنگ ایران. بعد از آن نیز متاسفانه رسانه های داخلی از روی غفلت برای اینکه از قافله عقب نمانند و به آسیب شناسی آن بپردازند و یا برای فروش خود یا کلیک مخاطبان خود خوراک تهیه کنند از این واژه استفاده کرده اند و متاسفانه برخی کارشناسان، روانشناسان و مسئولان نیز با استفاده از آن به فراگیری واژه دامن زده اند.

اما در این راستا چند نکته به نظر می رسد:

۱- استفاده از واژه "ازدواج سفید" برای زندگی مشترک زن و مرد به همراه روابط جنسی بدون ازدواج مناسب نیست و استفاده از آن ناصحیح و نامناسب و پیگیری خط رسانه های ضد‌دینی به نظر می رسد. رخداد نامناسبی که غرب آن را "همباشی" می داند دلیلی ندارد از سوی کشوری مسلمان و مبادی آداب و رسوم دیرینه اجتماعی "ازدواج سفید" نام گذاری شود. باید دقت کرد اینکه رسانه ها گزارش و مصاحبه بگیرند و بدون آگاهی از چند و چون و مقدار آن خبر از رواج "ازدواج سفید" یا "سپید" دهند خود نوعی تبلیغ و عادی سازی این نوع رابطه نامشروع خواهد بود. رابطه ای که در دین، فرهنگ و اجتماع تعریف نشده و تابوست. ضمن اینکه واژه زیبای "ازدواج سفید" برای مفهوم نازیبای آن بسیار نادرست و قابل تامل است و نوعی زیبا جلوه دادن یک تابوی اجتماعی و حرام شرعی و دینی است.

۲- افزایش زندگی مجردی جوانان در شهرهای بزرگ ایران، مخصوصا تهران که در سالهای اخیر به علت مهاجرت برای تحصیل و کار و یا افزایش سن ازدواج و تمکن مالی برخی قبل از ازدواج پیش آمده، دلیل بر رواج این نوع "همباشی" نیست. همچنین ممکن است افراد بسیار معدودی که تقیدات دینی و اخلاقی ندارند به قصد ایجاد رابطه جنسی نامشروع مدت محدودی با هم زیر یک سقف باشند اما این را نمی توان یک نوع زندگی مشترک و "همباشی" با قواعد غربی آن نامید بلکه فقط یک رابطه نامشروع و غیر عرف است.

۳- در اینکه سالهای اخیر با تهاجم فرهنگی برخی منکرات تاحدی رشد داشته شکی نیست اما اینکه "رواج" پیدا کرده مساله ای نیست که با حدس و گمان یک خبرنگار یا روانشناس یا جامعه شناس به آن رسید بلکه احتیاج به آمار رسمی دارد و شایعه رواج آن نیز سر در آخور رسانه های بیگانه به دلایل عنوان شده دارد. حداقل شاهد این مطلب مشاهده خود اصحاب رسانه می تواند باشد که از این همه جوان مجرد تاکنون چند زوج را دیده اند که اینگونه بدون طی مراسم قانونی و عرفی و شرعی با هم زیر یک سقف شروع به زندگی مشترک کرده اند؟

۴- جنجال سازی برای رخداد منکراتی که در جامعه رواج نیافته و فراگیر نشده، خود نوعی اشاعه فحشا، تابو شکنی، دامن زدن و تشدید آن خواهد بود. به همین دلیل در اسلام خواسته شده از عادی سازی و بیان اینگونه مسائل مخفی و غیر علنی پرهیز شود و حتی بازگو کردن فحشای مخفی را برابر با انجام آن دانسته اند. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «من اذاع فاحشة کان کمبتدئها»؛ هرکسی کار زشتی را که در خفا انجام شده فاش و منتشر کند مثل این است که خود آن گناه را انجام داده است.( الکافی، ج۲، ص۳۵۶)

۵- واژه سازی برای این مسائل همت مضاعف فرهنگسرای زبان و ادب پارسی را می طلبد. باید توجه داشت کار اصلی این سازمان در درجه اول واژه یابی مناسب و "قابل استفاده" برای این لغات است که همراه خود بار سنگینی از تهاجم فرهنگی و تابو شکنی را نیز یدک می کشند.

۶- به رسانه هایی که قصد پرداختن به آسیب ها یا پیشگری از این مساله را دارند پیشنهاد می شود به جای استفاده از واژه نابجا و نامناسب "ازدواج سفید" از "همباشی سیاه" استفاده کنند تا در صف رواج دهندگان بیگانه و ضد دین آن قرار نگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علیرضا
آفرین!
مایه ننگ ایرانی است ازدواج سفید
محمد
ازدواج سفید واژه ای است که از بار منفی این ارتباط نا مشروع می کاهد همباشی سیاه هم مناسب نیست باید از واژه ارتباط نامشروع استفاده کرد قبلا هم در بعضی سایت ها بجای روسپی گری از واژه کار گران جنسی استفاده میشد ما نباید دنباله روی کنیم
علي
Iran, Islamic Republic of
مشكل اينه كه اينهاكه رابطه نامشروع را ميپذيرندوانجام ميدن از ازدواج شرعي موقت به خاطر روشنفكري انتقادميكنند.
Iran, Islamic Republic of
بنده با نظر ایشان موافقم:
ا ز د و ا ج س ف ی د ( این طوری بنویسیم) بار مثبت دارد

همباشی سیاه ( بار خنثی یا کمی منفی دارد)

ارتباط نامشروع ( بار منفی و دینی دارد)
مرمر
خداییش منم چند وقت پیش یه خبر در مورد این جور روابط خوندم عنوانش بود " رواج ازدواج سفید در ایران " ، بنظرم ازدواج قشنگ و ساده و کم خرجی تداعی شد ولی وقتی متن خبر رو خوندم دیدم منظورش داشتن رابطه جنسی بدون ازدواجه
س.م
واویلاااااااااا! هر دم از این باغ بری می رسد , تازه تر از تازه تری می رسد. واقعاً این آقایون نظام اسلامی چیکار می کنن؟ هیچی. مطمئن باشید یه سر رواج این فساد های اخلاقی و اجتماعی خود ...
ازدواج یه قرارداد و توافقه! وقتی دو نفر راضی هستن در کنار هم زندگی کنن و با هم باشن از نظر شرعی یعنی همون ازدواج، فقط از نظر قانونی ثبت و ضبط آن انجام نشده. رابطه نامشروع یعنی من امروز با این باشم فردا نباشم یا فردا با کسی دیگه باشم، زندگی مشترک با تفاهم و مدت دار همون ازدواج شرعیه، در مورد صیغه هم همینطوره و توافق طرفین کفایت میکنه، با کلمات نباید بازی کرد، گرچه عدم ثبت قانونی علاوه بر تخلف بودن، سبب محرومیت از بسیاری از مزایای ثبت شدن خواهد شد و ضمنا هنگام بروز مشکل و اختلاف بین طرفین بدلیل عدم وجود قرارداد (عقدنامه) مشکلات براحتی قابل حل نخواهد بود.
یعنی چی که نباید با کلمات بازی کرد!
شما پس اگر خواهرت با کسی تفاهم داشته باشه برات کفایت میکنه!؟!
زمانی ازدواج از نظر شرعی معنی پیدا میکنه که دو نفر که راضین بینشون صیغه ی محرمیت خونده بشه.صرف اینکه دو نفر راضی باشن کافی نیست.شما چه با یه نفر زندگی کنی چه هر روز با یه نفر باشی بدون صیغه ,این معنیش رابطه ی غیر مشروعه.
یه کم احکام دین رو مطالعه کنی بد نیست ها....
غیرت مردا ته کشیده!!!!
فاطمه
اتفاقا غیرت زنها ته کشیده. به مردها ربطی نداره. زنی که حاضره بدون ازدواج با کسی باشه غیرت نداره.
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم زن نباید غیرت داشته باشه باید حیا داشته باشه.
الآن زن ها بی حیا و مرد ها بی غیرت شدند.
دلیل این بی حیایی و بی غیرتی ها بسیار روشن است لقمه حرام.
بنده خدا
البته تنها لقمه حرام نیست!
...
بنده خدا
راه حل فقط این است:
"تقوا پیشه کنید"

- چرا که با توجه به خاستگاه اجتماعی جامعه ما در عین حال شرع و دین نه ازدواج موقت چاره آن است
- و نه این گونه روابط دور از شرع و عرف با نام ازدواج سفید!
یکبار از خود بپرسیم: چرا دختری تن به این نوع ارتباط میدهد ولی حاضر نیست یک ازدواج دانم و شرعی با حداقل امکانات داشته باشد؟!!
توقعات بی پایه و اساس در هر دو طرف دختر و پسر راه های اصلی شرع را مسدود کرده اند.
ازدواج موقت شاید و شاید در نادر موارد پیشنهاد خوبی باشد، اما به هیچ وجه راه حل نخواهد بود که چه بسا موجبات فساد بیشتر را فراهم کند.
ازدواج موقت موجب چه فسادی می شود ؟ از راه های مختلف حلال ممکن است سوء استفاده شود باید آن راهها را مسدود کرد ؟
ازدواج :یعنی عقد شرعی بین دو نفر که به هم راضیند
رابطه ی نامشروع :یعنی زندگی مشترک دو نفر که به هم راضیند(حد شرعی داره و گناهه)
تجاوز: یعنی رابطه ی بین دو نفر که یکی راضی نیست(حد شرعی داره و گناهه)
افتاد استاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
"از نظر شرعی یعنی همون ازدواج" ؟
شما تا حالا کجا بودی که نظر شرع رو به اطلاع ما برسونی!؟
گل
داشتم نظر ایشونومیخوندم یاد خودم افتادم موقع خوندن صیغه عقدیه حس عجیبی داشتم انگار تعهد ومحبتم به همسرم چندین برابر شد به نظرشما ازدواج بدون عقد اینقدرمیتونه تاثیرش عمیق باشه یعنی یه قرارداد انقدرموثره
اظهار نظر در جایی که فرد آگاهی فقهی لازم در حد اجتهاد نداشته باشد گناه و باعث فریب کاری خلق الله است ...
گناه این جوانان گردن اون مسئولانی است که در مسئولیتشان ........
گناه این جوانان گردن خانواده هایی است که برای ازدواج .............

من هم یک جوان هستم و در آستانه تجرد قطعی
چرا این گونه مسائل را بزرگ جلوه می دهید، اگر واقعاً نگرانید در مورد سختی های ازدواج مطلب بگذارید تا شاید چاره ای اندیشیده شود و از رشد چنین ناهنجاری عرفی و شرعی کاسته شود
حسن
من با بی بند و باری مخالفم ولی رواج چنین زندگی هایی نشان از وجود یه نیاز اجتماعی است . اتفاقا این نیاز رو اسلام هم صحه گذاشته و برای همین ازواج موقت رو تعیین کرده . غربی ها ازدواج موقت اسلام رو با عنوان صیغه و دیگر عناوین کار زشت جلوه دادن اما نیاز اجتماعی خودشون رو با هم خانگی زن و مرد جبران کردن . دقت کنید می بینید که شرایط هم خانگی زن و مرد با ازدواج موقت بسیار شبیه است اتفاقا ازدواج موقت پیشرفته تر و قانون مند تر است . باید جوانان رو بیشتر اگاه کنیم که میشه همین شرایط زندگی رو در ازدواج‌موقت داشت که هم شرعی و هم قانونیه
دقیقا
United States
شما متاسفانه از روند کثیف ارتباطات دختر و پسر ها عقبید نعوذ بالله ارتباط 1 به چند نشنیدید و کماکان خودتون رو به نشنیدن می زنید اما وجود داره!
ازدواج و نیازهایی که با اون مرتفع میشه اونقدر اهمیت داره که کثیف ترین جماعت دنیا که دست پرورده اسراییل خبیث هستند یعنی داعش با همه پستی می فهمه که چقدر مهمه و جهاد نکاح(هرچند غلط ) به را ه می اندازه اما دولت جمهوری اسلامی با داعیه داری اسلام 2 میلیون در معرض تجرد قطعی داره واقعا چی میشه گفت جز اینکه پول ... که مسولین به خونه می برند به خاطر عدم توجه به تعالیم اسلام و دستورات رهبری است که آتش اون دامن همه ما را خواهد گرفت!!
چه شما بخواهید و چه نخواهید جامعه و دنیا راه خودش رو خواهد رفت و شما هم به جای دعوا بر سر نام به این فکرکنید که اگرکار شما درسته نگران نباشید و اگه درست نیست به جای حرص خوردن راه درست رو یاد بگیرید
راه درست ازدواج موقت
انتظار
درسته حرفتون کاملا به جا وبه حق هست کلمه ازدواج سفید اصلا کلمه مناسبی نیست....
حمید
France
سلام به همگی وقتی در جامعه اسلامی و شیعی هیچ راهکاری برای پاسخ به نیاز جنسی افراد وجود ندارد غیر از ازدواج دایم و احکام الهی و انسانی ازدواج موقت و تعدد زوجات تعطیل شده است باید هر روز شاهد ناهنجاریهای بیشتری باشیم . تازمانی که جامعه نسبت به احکام الهی متعه و چند همسری نگاه منفی دارد همین آش است وکاسه . کجاست شهید مطهری ؟
تارینه
یعنی شما میفرمایید اگر اقایون متاهل تشریف ببرن چند تا زن بگیرن مشکل بی بند وباری حل میشه ؟؟؟؟؟یه موقع سردیتون نکنه !!!!!!!
خدا رو شکر شما تواین مملکت کاره ای نیستی وگرنه با این فکر های بکرتون باید یه فکری هم برای افزایش چشم گیر طلاق میکردیم.
اتفاقا تعدد زوجات یکی از راههای مهم برای سرانجام دار شدن بسیاری از مطلقه هاست
lind
Iran, Islamic Republic of
اجرای این احکام الهی خیلی خوبه ولی در صورتی که اول یه فکری به حالمجردها بکنند اونوقت اگه چیزی زمین موند مال من و تو و دیگران
مجردها معمولا سراغ زنان بیوه و دختران مسن نمی روند
سرور
خجالت هم خوب چیزی است.یعنی شما قایل به این هستید که شهید مطهری این چیزها را قبول داشته است.یقین بدانید باید روزی در محضر خدا جواب ایشان را بدهید.
البته استاد مطهری متعه رو قبول داشتن نه تنها ایشان بلکه علامه طباطبایی و بیشتر بزرگان دیگر . این جمله منتسب به علامه طباطبایی است که میفرمایند متعه یکی از قوانین مترقی اسلام است.
متاسفانه ما ها از پیامبر و علی ع هم مسلمان تر شده ایم
مگر پیامبر چند زن نداشتند مگر حضرت علی ع چند همسر نداشتند ...
کاسه داغ تر از آش به این میگن دیگه.
اگه یه نگاهی به رساله مراجع مختلف هم بندازیم هم بد نیست
تعدد زوجات وصیغه جزو احکام اسلامی است
مگه میشه فیلسوف بزرگ دین شهید مطهری احکام دین رو قبول نداشته باشند
درضمن با رواج تعدد زوجات وازدواج موقت مسئله حجاب ، بحران جمعیت،خیلی از بیماری های روانی وافسردگی حل میشه
من یک زن هستم وقطعا ترجیح میدم همسرم چند زن نگیرد ولی به خاطر هوای نفسم با حکم خدا مبارزه نمیکنم!
وقطعا حکم خدا فلسفه ای دارد که نفعش به خود ما بازمیگردد
احسنت و اگر به جای حسادت به سمت خیر خواهی عملی حرکت شود و به خانم دیگری هم اجازه زندگی مشترک داده شود خیلی برکات دارد نمونه : زن و شوهری مدت مدیدی بچه دار نمی شدند مرد با اصرار فراوان بستگانش ازدواج مجدد می کند و از زن دوم فرزند دار می شود و به فاصله کمی زن اول هم حامله شده و فرزند دار می شود . خیر خواهی زنی به زن دیگر باعث فرزنددار شدن بی درد سر می شود . خداوند خوشنودی به حکم خودش را به همه ما مرحمت فرماید .
سلام! لطفا از ازدواج های واقعا سفید وزیبا وپاک هم نام ببرید تا ترویج بشه!
ازدواج هایی با مهر پایین وتوقعات کم وگذشت و بامسئولیت پذیری وسن پایین
انصافا الآن موج زود ازدواج کردن راه افتاده
شما هم به عنوان مسول سایت ترویج این ازدواج هارو کنید
خود به خود همباشی کاهش پیدا میکنه
ازدواج مجدد و موقت از احکام بدیهی است ....
خدا لعنت کنه کسانی رو که دین خدا رو وارونه می کنن....
م
United Kingdom
ازدواج سفید در جامعه اسلامی اصلا به رابطه نامشروع هیچ کس نباید لفظ مقدس ازدواج را بچسباند متاسفانه مدیریت بر واژها واصطلاحات هنوز در ایران مد نظر قرار نگرفته ونهایت نیز به عنوان یک کار فرهنگی مد نظر قرار می گیرد در حالیکه نود درصد سیاسی است
واژه واصطلاحاتی مثل ( عدالت ، آزادی و آزاد، ایرانیان ، ، اصلاحات ، تندرو ، اصولگرا ، افراطی ، و... و حتی خود سیاست و فرهنگ)
اینها مدیریت سیاسی واستراتژیک را لازم دارد و نه فقط رسیسدگی ادبیاتی خانه فرهنگ وادب فارسی
سیاست یک واژه عربی و به معنی تدبیر و دور اندیشی است
مهدی
با سلام

با وجود این همه تهدید و بحران بهتر است ما دیگر خودمان بحران سازی نکنیم.
اگر فکر میکنید که این همباشی سیاه در جامعه وجود دارد اول سعی کنیم که آنرا انکار نکنیم و بعد با راه حل صیغه یا ازدواج موقت و ترویج آن در بین نسل جوان راه حل جایگزین را در اختیار جامعه قرار دهیم.
نباید جامعه را به سمت حرمت شکنی شخصی ببریم نباید افراد اعمالی که انجام میدهند را با وجود اطلاع از حرمت آنها ادامه دهند و در نهایت هم صورت مسئله را پاک کنند که خدایی وجود ندارد.
New Zealand
کسی که تن به همباشی سیاه میده مطمین باش به هیچ یک از مسایل شرعی اعتقاد نداره وگرنه تن به زنا که گناه کبیره ست نمیداد،..حالا چطور می خوای ازدواج موقت رو بش یاد بدی؟!
این آدم حتی ممکنه در اصول دین هم مشکل داشته باشه چه برسه به احکام و شرعیات...!
بسیاریشون ممکنه اطلاع نداشته یا ازدواج موقت رو براشون زشت معرفی کرده باشند
ناشناس
مشکل ضعف ایمان و بی ایمانی است ، کسی که مقید به ایمان باشد میداند طبق دینش در چه زمانی چکار کند، مشکل اینه که ما به همه کس وهمه چیز اطمینان داریم الا به کسی که باید مطمئن باشیم... مشکل ما اینه که لقمه رو دور دهانمون دور میدیم، و راه حل همه اینها هم عمل به ایمان است ،ایمان همراه باعمل سعادت وپیروزی و حل مسائل را دنبال دارد والا زهیییییییییییی خیال باطللللللللللل.
البته عزیز شما درست می گید ایمان عامل مهمی است ولی در نظر داشته باشید که در جامعه چند درصد این ایمانی که شما میگید رو دارند.
دوم اینکه اگر اینطور بود که شما می گید در دین ما این همه به ازدواج موقت تاکید نشده بود. دین ما همه جامعه رو میبینه نه فقط افراد با ایمان بالا. اون هم در این شرایط فرهنگ کنونی جهانی.
Iran, Islamic Republic of
حالااااااا.اون روانشناسان و مشاوران و ...(چه خانم وچه آقاوحتی برخی علما) که حتی در رسانه های ما ازدواج موقت رو" اخ و تخ "میدونستند بیان و جواب بدن!!!
درگاه بزرگ و مفید ازدواج صحیح و قانونی و شرعی ازدواج موقتو بستین.حالا بیاین و جم و جورش کنین.
New Zealand
ازدواج موقت همونطور که از اسمش پیداست موقت بودن رو به دنبال داره...افرادی که همباشی سیاه می کنند به فکر یه رابطه کوتاه و موقت (حداقل در ابتدای امر) نیستند. این افراد می خوان بی قید و بند باشند.
دوستي
خوب به اندازه كافي صورت مسئله طرح كرديد بد نيست به فكر حل مسئله باشيد . اگر راه حل اين ار ازدواجه خوب بسم الله دست به كار شيد براي جوانان مسكن ارزان و شغل مناسب تهيه كنيد . چشم و هم چشمي رو تقبيح كنيد و به خانواده ها بفهمانيد كه ازدواج شراكت هست نه تجارت
چرا اینقدر این مطالب را درسایتها میگذاریدادم بد همیشه بوده وخواهد بود شما لطفا باعث اانتشار این مطالب نشوید
کریم
از این به بعد باید بیشتر از این ها منتظر چنین خبرهایی باشیم وقتی که راه های شرعی رواج پیدا نکند باید منتظر بیش از این ها بود.
متاسفانه مسئولین ما مخصوصا نمایندگان مجلس در عدم رواج ازدواج شرعی تقصیر کارند. خیلی وقت ها اقایون کاسه داغ تر از آش می شوند و از بزرگانی مثل علامه طباطبایی و استاد مطهری و ... هم مسلمان تر می شوند.
امیر حسین
Iran, Islamic Republic of
فقط مشگل کار پسران حل شود...
(ورودی دانشگاه ها با نیاز جامعه مطابق باشد)
Iran, Islamic Republic of
کدوم ازدواج من 29 سالمه تا حالا هم یه دونه خواستگار نداشتم هم زیبا هستم وهم تحصیل کرده وهم محجبه اما متاسفانه جوونای ما دنبال دخترای بد حجاب هستند. به نظر شما من چکار کنم منم دوس دارم ازدواج کنم...............
در میان گذاشتن مساله توسط والدینتان با افراد دیگر و اعلام آمادگی/ چه می دانید که نبوده شاید با والدین مطرح شده بوده اما آنها صلاح ندیده اند به جهت نامناسبی با شما در میان بگذارند
بعد از نمازها ، صلوات ، اسغفار ، صلوات ، در خواست همسر خوب از خدا ، صلوات ، را تا برآورده شدن حاجت ادامه دهید.