پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

خاطرات سرپرست تلگرافخانه رضاشاه

جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 419160
خاطرات سرپرست تلگرافخانه مخصوص رضاشاه در بهارستان ۱۴۶ منتشر شد؛ خاطراتی که در واقع مُهر تائیدی است بر انتخابات صوری مجلس رضاخانی.
به گزارش جهان به نقل از مهر، شش سال کار در سمت سرپرست تلگرافخانه مخصوص رضاشاه موجب شده است تا در لابلای خاطرات محمد ارجمند برخی از پشت پرده‌های این دوران مشخص شود. شماره ۱۴۶ ماهنامه الکترونیکی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با انتشار بخشی از این خاطرات، درباره انتخابات صوری مجلس در دروان رضاخان پرده برمی‌دارد.

در شماره جدید نشریه بهارستان در خاطرات سرپرست تلگرافخانه مخصوص رضاشاه آمده است: در دوره سلطنت [رضاشاه] پهلوی انتخابات مجلس شورای ملی علی‌الاصول بنا بر دستور دربار شروع و انجام می‌شد. وکلای مجلس را به‌دست حکام و فرماندهان لشکر و رؤسای شهربانی و شهرداری تعیین می‌کردند و به‌مرکز می‌فرستادند و این عمل به‌قدری منظم و یکنواخت بود که قبل از این‌که آرایی به‌صندوق‌ها بریزند، نماینده هر محلی معلوم و مشخص بود.

در بخش «یک سند» یادداشت های ناصرالدین شاه مبنی بر دستور وی نسبت به تعمیر و بازسازی عمارت‌های شمال آورده شده است. همچنین می‌توانید در این نشریه طلاق‌نامه شهناز پهلوی را ببینید.

شرح و آلبوم تصاویر تاریخی یک پروژه ناتمام کوهرنگ برای انتقال آب به زاینده رود از یک طرح بدون مطالعه دیگر در تاریخ این سرزمین حکایت دارد. در روزنامه قبله عالم نیز نمونه‌های دیگری از هنرنمایی‌های سلطان صاحبقران به نمایش درآمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *