سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲۲
۱۱
"جهان نیوز" بررسی می کند:

خندوانه یا ۹۰ ؟! / از شاد کردن دل مردم تا قصه پردازی و به حاشیه راندن فوتبال ملی

دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 445837
حسن بزرگ این برنامه تنوع آن است که حتی سیاست مداران بزرگی همچون حداد عادل در آن شرکت کرده و تقریبا سعی شده از اکثر طیف ها و قشرها در آن حضور یابند و به همین جهت خیلی زود در دل مردم جا باز کرد و به امپراطوری تلویزیونی ۱۵ ساله عادل فردوسی پور خاتمه داد.
خندوانه یا ۹۰ ؟! / از شاد کردن دل مردم تا قصه پردازی و به حاشیه راندن فوتبال ملی
گروه ورزش جهان نيوز - مسعود پاشنا: زمانی که سری دوم برنامه خندوانه از فروردین ۱۳۹۴ به روی آنتن رفت، هیچ‌کس گمان نمی کرد که این برنامه به یکی از پرطرفدارترین برنامه های صدا و سیما بدل شود و بینندگان پرشماری پیدا کند.

این برنامه در حال حاضر بدون تردید پرمخاطب ترین برنامه تلویزیونی است که حتی برنامه های تکراری آن در اکثر کانالهای استانی به نمایش در می آید و پربازدید است. برنامه ای که گستره نمایش آن به فراگیری شبکه ۳ نیست و مردم برای تماشایش باید دستگاه های پخش دیجیتال داشته باشند.

حسن بزرگ این برنامه تنوع آن است که حتی سیاست مداران بزرگی همچون حداد عادل در آن شرکت کرده و تقریبا سعی شده از اکثر طیف ها و قشرها در آن حضور یابند و به همین جهت خیلی زود در دل مردم جا باز کرد و به امپراطوری تلویزیونی ۱۵ ساله عادل فردوسی پور خاتمه داد.

این روزها رقابت دو چهره محبوب دنیای هنر یعنی امیرمهدی ژوله و امین حیایی به دلیل نزدیک بودن تعداد آرا جالب شده و مردم به هر کدام از این دو هنرمند بیش از دو میلیون رای دادند و رقابت تعداد آرا سایه به سایه در حال افزایش است.

در حالی که نزدیک‌ترین رقابت در مسابقات «خنداننده برتر» به روز پایانی رای‌گیری نزدیک می‌شود، آرای دو کمدین شرکت کننده در این مسابقه تقریبا با یکدیگر برابر است. حداقل چهار میلیون نفر در این رای گیری تا کنون شرکت کردند که این رقم واقعا قابل توجه است.

پیش از این عادل فردوسی پور سالها بود که محبوب ترین چهره تلویزیون بود و عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی را داشت. ۹۰ اگرچه برنامه تخصصی فوتبال است اما با اجرای عادل فردوسی پور در همه این سال ها تابوهای تلویزیون را می شکست و گاه برای مدیرانش هزینه هایی گزاف داشت اما...

پس از گذشت بیش از یک دهه از اجرای برنامه ۹۰ با عادل فردوسی پور این برنامه پس از جذب مخاطبان فراوان چند صباحی است که به بیراهه رفته است، پر واضح است که برنامه های ورزشی به خصوص فوتبال در جامعه جوان ما بسیار پرطرفدار بوده و می تواند نقش بسیار مثبتی در جهت کاهش آلودگی های اجتماعی داشته باشد.

این برنامه انتقادی و چالشی در واقع برای توسعه و پیشرفت فوتبال شروع شد و در اوائل پخش این برنامه انصافا شاهد برنامه جذابی بودیم.

در این برنامه بسیاری از مدیران و روسا از تیغ تیز انتقادات درست و غلط آن بی نصیب نمانده اند البته متاسفانه مدتهاست این برنامه از مسیر اصلی خارج شده و تبدیل به بازوی عادل فردوسی پور برای کوبیدن افرادی شده که با او همفکر و هم دسته نیستند. این برنامه محفل دوستان بازیگر و رفیقان شفیق شده است تا جایی که نقش اول را در انتخاب سرمربی تیم ملی ایفا می کند!؟

در ضمن کارشناسانی به برنامه ۹۰ دعوت می شوند که خود یا جزو عوامل فدراسیون و سازمان لیگ هستند یا از زیر مجموعه این تشکیلات. در بیشتر اوقات ناظر بازیهای حساس به عنوان کارشناس داوری در این برنامه حضور می یابد که از عملکرد داور خودش انتقاد کند! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

در ضمن افرادی خاص در این برنامه گرین کارت دارند! و هر گاه که اراده کنند با این برنامه تماس می گیرند...

این برنامه عموما درجهت فشار روانی و هوچی گری و نیش و کنایه علیه افراد غیر خودی تخت گاز پیش می رود، جالب این که کسی نیست که این قطار بدون راننده را کنترل کند! البته مدتی است که با شکایات برخی مدیران، سیاست این برنامه تا حدودی تغییر یافته است.

به هر حال ریزش مخاطبان برنامه ۹۰ علتهای پرشماری دارد. مثلا اگر در ۱۰ سال دو میلیون نفر جزو مخاطبان این برنامه بودند با توجه به افزایش جمعیت و افزایش فراوان خطهای تلفن همراه باید حداقل این مخاطبان به چهار میلیون می رسیدند...

به هر روی رامبد جوان که دلیلش برای ساخت برنامه خندوانه را چیزی غیر از نیاز جامعه به خنده نمی داند، از یک سال گذشته تا امروز با همین اکسیر ساده، توانسته است برنامه اش را از شبکه نسیم به پربیننده ترین برنامه تلویزیون تبدیل کند. برنامه ای که گستره نمایش آن به فراگیری شبکه ۳ نیست و مردم برای تماشایش باید دستگاه های پخش دیجیتال داشته باشند. این برنامه اما حالا توانسته بخشی از زندگی بخش عمده ای از مردم ایران باشد. برنامه ای که در یکی از ساعات ۴ باره پخشش به سریال های پربیننده ترک شبکه های ماهواره ای هم ترجیح داده می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدجعفری
برنامه خندوانه واقعا جذاب و دیدنی است و من همیشه این برنامه را نگاه ی کنم
نادر
برنامه 90 اوایل خوب بود ولی دیگر یکنواخت شد
احمد
متاسفانه دستگاه دیجیتال نداریم نمیتونیم خندوانه رو ببینیم کاش این برنامه از شبکه سراسری پخش میشد
مگه میشه
Ireland
از خارج از ایران این برنامه را دنبال می کنم. دستشان درد نکند. بالاخره کسی پیدا شد که بدون تمسخر اقوام ایرنی و تا حدودی به دور از لودگی و دلقک بازی، لحظات شادی را برای مردم رقم بزند. از آقای جوان به خاطر تغییر دادن مفهوم طنز و کمدی در کشور سپاسگزاریم. ایشان را به خاطر برخی کارهای گذشته شان که در آن ها به اقوام ایرانی اهانت شد می بخشیم.
علی
حداقل استقلال ۴ بازی از داوری سود برده

بازی جام حذفی برابر تیم دسته سومی شهرداری سمنان ۲ بازیکن استقلال به خاطر خطاهای شدید باید اخراج می شدن و این تیم ۹ نفره می شد

بازی با استقلال اهواز گل دوم استقلال خطا بود چون عمران زاده به شکم دروازه بان حریف لگد زد

بازی با گسترش پنالتی واضح گسترش گرفته نشد
صمدی
هر کار کردن که ناصر حجازی رای بیاره نشد و دیدین که باز هم پرسپولیس پر طرفدارترینه
666666
یه وقت کسی فکر نکند که محروم شدن پرسپولیس از بازیکنان کلیدی در بازی احتمالی با بعضی از حریفان بعدی مشکوک است!؟
مگر اخطار بی دلیل به بنگر در دوره قبل جام حذفی و محروم شدن این بازیکن در برابر یکی از همین بعضی تیمها و تاثیر منفی بر تعداد هواداران در ورزشگاه با مشخص نبودن این مسئله که بالاخره بازی با تماشاگر است یا خیر و......، به پرسپولیس ضربه زد؟!
آرش
امان از مافیای فوتبال
ماندگار
فوتبال بخاطر همین رابطه بازیهاست که به جایی نمیرسه
برنامه 90 دیگه بیننده نداره. فوتبال کثیف تر هم میکنه. تعطیلش کنن منفعت بیشتری داره