جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱۱
حاشیه‌نگاری «جهان نیوز» از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

درخواست علی جنتی از وزیر کار / تشویق‌های ممتد در اعتراض به طولانی شدن سخنان ربیعی

يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 405039
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: شاید برخی خوششان نیاید ولی حتی بخش مهمی از سینمایی که به تعبیر مرحوم کاووسی فیلم فارسی خوانده میشدند در نسبتی وسیع با مسائل اجتماعی ناشی از مدرنیزاسیون جامعه ایرانی شکل گرفته بود و روابط حاصل از تغییرات اجتماعی در ایران را بررسی و نقد میکرد.
درخواست علی جنتی از وزیر کار / تشویق‌های ممتد در اعتراض به طولانی شدن سخنان ربیعی
گروه فرهنگ جهان نيوز-مهدی شیرازی: جشنواره فیلم فجر را می توان آینه بیرونی سینمای ایران دانست. سینمایی که البته امروز از مسیر انقلابی و «فجر»ی‌اش فاصله گرفته اما همچنان اهالی سینما از «جشنواره فیلم فجر» با تعبیر بزرگترین رویداد سینمایی ایران نام می برند.

این جشنواره امسال نیز طبق رسم هر ساله همزمان با شروع دهه مبارک فجر کار خود را آغاز کرد.

طیق روال اکثر همایش ها و مراسمات رسمی که با تاخیر کار خود را آغاز می کنند، افتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر نیز از این قاعده مستثنی نبود و این مراسم نیز پس از ۵۵ دقیقه تاخیر با ورود آقایان علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و رضا داد دبیر جشنواره کار خود را آغاز کرد.
پس از تلاوت قرآن کریم توسط استاد کریم منصوری و پخش سرود ملی، سید مهدی شجاعی اولین فردی بود که بر روی سن رفت و پساز قرائت نوشتاری بسیار دلنشین در وصف پیامبر(ص)، فضای سالن آکنده از عطر نبوی گردید.


در ادامه کلیپی با ترانه «والاپیام دار» با صدای «فرهاد مهراد» با تصاویر روز های انقلاب اسلامی پخش شد.

مراسم افتاحیه جشنواره فیلم فجر با سخنان علیرضا رضا داد، دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه یافت.

 

وی در سخنانی کوتاه گفت: فردا آغاز سال نو سینمای ایران است و ما در ایام نوروز سینمای ایران به تماشای بخش ستایش برانگیزی از کارنامه درخشان سینمای ایران مینشینیم.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در ادامه ضمن محکوم کردن توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) با قرائت بیانیه ای افزود: باشد که زبان سینمای ایران در این بحران، زبانی نزدیک به کلام تو و منادی همان اخلاقی باشد که برای آن مبعوث شدی.

زنده کردن یاد هنرمندانی که طی سال گذشته به دیار باقی شتافته بودند و تجلیل از داریوش اسدزاده هنرمند پیشکسوت، بخش دیگری از این مراسم بود که با پخش یک کلیپ همراه گردید.


پس از معرفی داوران بخش های سودای سیمرغ و نگاه نو، نوبت به سخنرانی علی جنتی رسید.

وی صحبت های خود را اینگونه آغاز کرد: در ابتدا تشکر میکنم از همه اهالی سینما که در یکساله گذشته با درایت و فهم و در برخی موارد با صبر و سکوت تلاش کردند در برابر کسانی که میخواستند آرامش سینما را برهم بزنند یک فضای مثبت ایجاد کنند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، گفت: که فضای احترام آمیز را در سینمای ایران ایجاد کند که نتیجه این اعتماد و فضای احترام آمیز فیلم های درخشانی است که در سال گذشته ساخته شده و در جشنواره آنها را می‌بینید.


جنتی در ادامه اظهاراتش از وزیر کار درخواست کرد درباره بیمه اهالی سینما و به ویژه بیمه بیکاری آنها قول مساعدت دهد.

در ادامه این مراسم علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی پشت تریبون رفت و با بیان اینکه در حوزه سینما دو نوع دغدغه دارد، خاطرنشان کرد: نخست به جهت این که در رشته تاریخ تحول ارتباطات معلمی کرده و دوم مسولیت در وزارت خانه ای که ارتباط زیادی با حوزه فرهنگ دارد.

ربیعی در ادامه به شرح نظرات خود در باب سینما پرداخت و تصریح کرد: سینما به عنوان هنر و رسانه ای ارتباطی دارای اهمیت و ارزشی است که دیگر هنرها کمتر از آن بهره‌مندند. سینما به همان اندازه که اهمیت هنری دارد به هنمان میزان دارای ارزش رسانه ای میباشد.

وی بر همین اساس ادامه داد: فیلم برای اولین بار انسان را قادر ساخته که تخیلات خود را با دیگران شریک شود.

وی در ادامه با تاکید بر تاثیرگذاری فیلم و جامعه بر یکدیگر گفت: من معتقدم وقتی میخواهیم به نسبت مسائل جامعه و سینما بپردازیم باید تاکید کنیم که جریان اصلی سینمای ایران همواره نسبت وسیعی با جامعه داشته و بخش مهم سینمای ایران مسوولیت اجتماعی را پذیرفته و به آن متعهد بوده است.


وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: سینما از جامعه، با جامعه و برای جامعه سینمایی است که ما شاهد آن بوده ایم.

ربیعی بر همین اساس ادامه داد: شاید برخی خوششان نیاید ولی حتی بخش مهمی از سینمایی که به تعبیر مرحوم کاووسی فیلم فارسی خوانده میشدند در نسبتی وسیع با مسائل اجتماعی ناشی از مدرنیزاسیون جامعه ایرانی شکل گرفته بود و روابط حاصل از تغییرات اجتماعی در ایران را بررسی و نقد میکرد.

وی با بیان اینکه من معتقدم سینمای ایران پس از انقلاب هم به آرمان های انقلاب و دلسوزی برای ماندگاری ارزش‌های اصیل انقلاب وفاداربوده است، خاطرنشان کرد: هرچند برخی در مقاطعی همه این مجموعه را و یا بخشی از آن را برنتافته اند اما من معتقدم سینمای ایران صدای مردم بوده و با جامعه ارتباط تنگاتگ داشته چراکه سینما هم نمایش دهنده فرهنگ و هم سازنده آن بوده است.


وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از این تفکر که برخی بر این باورند که سینمای ایران گونه ها و موضوعات محدودی را پوشش میدهد و نماینده قشر خاصی از جامعه است، اذعان داشت: این تصور با توجه به کلیت فیلمهای ساخته شده پس از انقلاب یک اشتباه است. در کلیت سینمای ایران تنوع زیادی مشاهده میشود و در دوره های مختلف سینمایی به دلیل فضای سیاسی و اجتماعی متفاوتی که حاکم بوده است و نیز حمایت های عملی در تولید سینمای ایران تغییر کرده اند .همین تغییرات سبب شده که مجموعه فیلم های تولید شده طی سی و چند سال پس از انقلاب به نوعی جریان های فکری متعدد موجود در جامعه را نمایندگی کند و به این ترتیب قادر به بازتاب مردم، گروه های مختلف اجتماعی و شرایط اجتماعی و سیاسی معاصر خود به انهای مختلف بوده اند.

نکته قابل توجه در ادامه سخنرانی علی ربیعی زمانی بود که حوصله حضار به سر آمده بود و با تشویق های ممتد از وی درخواست اتمام سخنرانی‌اش را داشتند که سرانجام ربیعی پس از ۱۵ دقیقه، سخنرانی خود را به اتمام رساند.


اما مراسم افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر با سخنرانی حجت الله ایوبی، اعطای سیمرغ اقلام تبلیغاتی جشنواره گذشته، اجرای موسیقی توسط گروه هژیر مهرافروز، تقدیر از پیشکسوتان لابراتوار های فیلم و تجلیل از استاد محمد علی کشاورز و حسین جعفریان به پایان رسید.

گفتنی است جشنواره فیلم فجر از امروز ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میلاد
حالا چرا دم اسبی می بنده این کارا برای سن و سال ایشون خوب نیستا
این به من و شما مربوط نمیشه این کار ایشون از منظر دین حرام نیست و انتخاب شخص ایشون برای خودشون محترمه ...
اما این مربوط میشه که شبکه فرهنگی! دولت چه اصراری برای نشان دادن مسئله دارها داره!!!
آشنا
به یاد ضرب المثل (سر پیری و معرکه گیری )
واقعا تنها می تونم برای این قشر تاسف بخورم فقط همین
مصطفی
نگفتی خودت از کدوم قشری؟
کاسب فتنه ای یا دلواپس یا ...
به هر حال برو به جهنم
بیماری تو آخه
دهه فجر
Romania
نمی خواهند قبول کنند یک پا یشان لب گور است...
حسین
فکر کنید ببینید چرا ربیعی باید در این جلسه سخنرانی کند. خیلی چیزا دستگیرتان میشه.
محسن
... کاملا بی حجاب است. احتمالا حرمت آقای جنتی را رعایت کرده است.
اهانت بی سابقه ....
محسن
Iran, Islamic Republic of
با سلام.کاش در سخنان کشاورز عزیز یک کلمه در مورد ایران اسلامی هم صحبت میشد.ایرانی برای ما عزیز است که اسلامی باشد.در قاموس فرهنگ اسلامی ما خاک و جغرافیا با پسوند اسلامی بودنش برایمان ارزش دارد.