جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تشکیل تیم‌های درمان اضطراری در شهرها

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 376131
معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر از تشکیل تیم‌های درمان اضطراری در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در کشور خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید‌رضا رئیس کرمی معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در نشست خبری سازمان داوطلبان به مناسبت روز پزشک اظهار داشت: همانطور که روز پزشک را قدر می‌دانیم باید از این فرصت برای ارائه بحث‌های متفاوت از جمله بررسی انتظارات مردم و حاکمیت در حوزه سلامت را داشته باشیم تا معلوم شود جامعه پزشکی چقدر توانسته است انتظارات جامعه را برآورده کند. به هر حال پزشکان براساس قسم ای که یاد کردند باید اخلاق حرفه‌ای را در صنف خود رعایت کنند.

وی افزود: البته قشر جامعه پزشکی توانسته است حداقل به نسبت دیگر صنوف دِین مردم را ادا کند. جمعیت هلال احمر نیز که زمانی قبل از انقلاب متولی سلامت ایران بود، امروزه با همکاری وزارت بهداشت نقش حمایت کننده و پشتیبان حوزه سلامت را براساس سیاست‌های وزارت بهداشت بر عهده دارد.

رئیس کرمی درباره کمک رسانی به رخدادهای عراق و غزه عنوان کرد: عراق سیستم درمانی دارد که می‌تواند برخی از نیازهای خود را پاسخگو باشد. ولی بیشترین کمک ما به عراق در زمینه دارو بوده است، در زمینه غزه نیز ۱۵۰۰ نفر از جامعه پزشکی برای اعزام به این منطقه اعلام آمادگی کردند و هر زمان که شرایط این اعزام صورت پذیرد آمادگی برای اعزام متخصص، دارو و تجهیزات پزشکی به غزه وجود دارد به طوری که ما می‌توانیم بیمارستانهایی را در مدت ۶ ساعت برپا کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت کمک رسانی در حوزه بهداشت و درمان به مردم زلزله‌زده ایلام بیان داشت: خوشبختانه زیرساخت‌های درمانی مناطق زلزله‌زده ایلام دچار آسیب شدید نشده است. فقط بالغ بر حدود ۳۰۰ نفر مصدوم شدند که ۱۶ نفر آنان تحت بستری قرار گرفتند.

رئیس کرمی به ساماندهی درمان اضطراری در بیمارستانهای سریع‌الاحداث به عنوان یکی از کارهای مهم معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم در تمام شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، ۳ تیم درمان اضطراری تشکیل شود.

وی درباره خون‌رسانی در حوادث نیز گفت: متولی ارائه خدمات خون در کشور سازمان انتقال خون است و سالانه بیش از ۲ میلیون واحد خون جمع‌آوری می‌کند تا نیازهای بیمارستانها را تامین کند. ولی همکاری که جمعیت هلال احمر می‌تواند با سازمان انتقال خون داشته باشد این است که در روند جدید با توجه به مشکلات کمبود پزشک در انتقال خون بتوانیم پزشکان و پرستاران داوطلب خود را پس از آموزش‌ها توسط این سازمان برای همکاری با انتقال خون کشور در زمان‌هایی که اهدای خون بسیار صورت می‌پذیرد داشته باشیم.

رئیس کرمی درباره برنامه‌های کاروان‌های سلامت نیز گفت: بیشترین تلاش در کاروان‌های سلامت بر عهده سازمان داوطلبان است و جهت‌دهی ما نیز برای نیازسنجی استانها جهت استفاده از پتانسیل خوب داوطلبان برای افزایش اثربخشی در حوزه سلامت است. مثلاً در حوزه سوءتغذیه بتدانیم کارهایی را انجام دهیم و یادرباره ناهنجاری‌های مادر زادی اقدام کنیم. براین اساس در تلاشیم کاروان‌های سلامت را از نظر کمی و کیفی ارتقاء دهیم.

وی درباره همکاری هلال احمر با وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت عنوان کرد: طرح تحول سلامت وزارت بهداشت با بسته درمان شروع شد چون پرداخت‌های درمانی مردم افزایش یافته بود، بنابراین بسته درمان در شروع این طرح آغاز شد و ما شاهد آن هستیم که مردم و بیماران طعم شیرین این طرح را چشیدند، البته ما پزشکان طعم شیرین این طرح را بیشتر می‌چشیم، چون در گذشته به دلیل هزینه‌های سنگین درمانی امکان بستری بیماران وجود نداشت.

رئیس کرمی خاطرنشان کرد: البته در دراز‌ مدت دیگر نمی‌توان بر بسته درمانی این طرح تکیه کرد، بلکه سرمایه‌گذاری‌ها باید در حوزه بهداشت و پیشگیری صورت پذیرد که وزارت بهداشت نیز تدوین بسته‌های بهداشتی این طرح را شروع کرده است. هلال احمر نیز فقط ۲ بیمارستان در تهران دارد و نمی‌تواند در این طرح کارهای درمانی خاصی را انجام دهد. ولی در حوزه بهداشت بسیار می‌توانیم کمک کنیم زیرا با وجود مراکزی که داریم و اعضای داوطلبانی که عضو هلال احمر هستند در اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت موثر واقع شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *