جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴

خاطره جالب آیت‌الله مصباح از زندگی شخصی رهبر انقلاب

سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 356430
آیت الله مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع همسران کارمندان و دانش پژوهان این مؤسسه ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه(س) با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) باید به عنوان الگویی برای افراد قرار گیرد، اظهار داشت: هنوز در رابطه با چگونگی الگو قرار دادن زندگانی حضرت زهرا(س) برخی ابهامات و سئوالاتی در ذهن افراد وجود دارد؛ به عنوان نمونه حضرت امام خمینی(ره) در اعتراض به یک برنامه تلویزیونی اظهار داشتند که باید حضرت زهرا(س) الگوی زندگی همه قرار گیرد. اما در تفسیر این کلام اختلافاتی وجود دارد.
خاطره جالب آیت‌الله مصباح از زندگی شخصی رهبر انقلاب
به گزارش جهان به نقل از رسا، آیت‌الله مصباح با اشاره به نمونه‌هایی از زندگانی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: خانه‌ای که حضرت زهرا(س) در آن زندگی می‌کردند، از گل و خشت بود و در حیاط کوچک آن نیز شتری که علی(ع) برای آب کشی از آن استفاده می‌کردند، وجود داشت. حتی حضرت زهرا(س) پس از اینکه پرده کرباسی نقاشی شده ‌ای که به عنوان هدیه دریافت کرده بودند را جلوی در آویختند، آن را باز کرده، به مسجد خدمت پیامبر خدا (ص) فرستادند تا خرج فقرا شود.

از سوی دیگر در تهیه غذا نیز گاه خودشان مقداری جو قرض کرده و با دستاس آن را آرد کرده و نان می‌پختند که در مواردی حتی همان را هم به فقیر می‌دادند. وی با طرح این سؤال که آیا الگوگیری از آن حضرت به این معناست که ما هم در خانه گلی و خشتی زندگی کنیم، ادامه داد: مراد از الگو گیری از زندگی حضرت زهرا(س) به معنای تأسی به ایشان در شکل و قالب کار نیست، بلکه تأسی به روح کار است.

علامه مصباح در توضیح این مطلب با اشاره به اینکه در زمان حضرت زهرا(س) زندگی عمومی مردم مدینه، ساده بود، ادامه داد: الگوگیری از آن حضرت به معنای ساده زیستی با توجه به زمان و شرایط است. لذا امروز نیز ساده زیستی به معنای عدم دلبستگی به لذائذ دنیا و عدم برتری طلبی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم و روایات اظهار داشت: آخرت برای کسانی خواهد بود که به دنبال برتری طلبی بر دیگران نباشند و اگر کسی بخواهد حتی بند کفشش، بهتر از بند کفش دیگری باشد، مرتبه‌ای از برتری طلبی در او وجود دارد.

وی با نقل خاطره‌ای از مقام معظم رهبری اظهار داشت: اوایل ریاست جمهوری مقام معظم رهبری بود که خدمت ایشان رسیدم، دو نکته برای من بسیار قابل توجه بود، اول اینکه ایشان اظهار داشتند که از همان گوشت یخ زده و برنج کوپنی که سایر مردم استفاده می‌کنند، می‌خرند ونکته دیگر اینکه تنها در یکی از اتاق هایشان قالی نخ نمایی پهن بود که آن هم جهیزیه همسرشان بود و حتی پیشنهاد خانواده همسرشان مبنی بر تعویض فرش را نپذیرفته بودند، در حالیکه خانواده همسرشان از تجار فرش بودند.

ایشان با اشاره به لزوم تأسی به حضرت زهرا(س) تأکید کرد: مراد از الگو گیری، تأسی به حضرت زهرا(س) در ساده زیستی و عدم توجه به زرق وبرق دنیا و عدم برتری طلبی است نه پیروی از ایشان در قالب و شکل زندگی. علامه مصباح در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امروزه واقعیتی در جهان وجود دارد که زن‌ها مورد ظلم و بی‌مهری واقع شده اند، از کشورهای غربی و شرقی گرفته تا کشور‌های اسلامی و غیر اسلامی.

علامه مصباح ادامه داد: حتی در برخی از مناطق و کشورهای اسلامی به خاطر نوعی از رسوم و تفکرات قومی و یا برداشت اشتباه از دین، با زنان به گونه‌ای برخورد می‌شود که گویا زن باید در همه کارها تابع فرامین مرد باشد، و از این رو حتی بسیاری از کارهای سنگین به آنها واگذار می‌شود، و متاسفانه بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از اسلام، هنوز در کشورهای اسلامی هم، ظلم و بی‌مهری نسبت به زنان وجود دارد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: از طرف دیگر، هرچند غرب ادعا دارد که به زن‌ها به عنوان موجودی برابر با مردان و یا حتی بالاتر از آن نگریسته می‌شود، اما چنین چیزی صحت ندارد و زنان در غرب هم مورد ظلم قرار گرفته اند. حتی اگر از آمارهای بالای ظلم به زنان و محدود کردن و کتک زدن زنها در غرب چشم بپوشیم، باز هم زن در غرب مورد بی‌مهری قرار گرفته است، چرا که معرفی زن به عنوان یک ابزار برای لذت جویی درغرب، خودش بالاترین ظلم به زنان است.

آیت‌الله مصباح به سفرخود به آمریکا و دیدارش با یکی از دانشمندان ایرانی که عضو ۱۲ انجمن علمی در دانشگاه‌ها بود، اشاره و خاطرنشان کرد: این دانشمند بسیار از زندگی در آمریکا ناراضی بود و بیان می‌کرد که وقتی یک شب دیروقت به منزل آمده بود، متوجه چراغ روشن اتاق دخترش شده بود، لذا تصور کرده بود که دخترش مشکلی داشته باشد، از این رو درب اتاق را زده و وارد می‌شود و با دخترش و یک مرد غریبه‌ای رو به رو می‌شود. دختر از اتاق بیرون آمده و هرچه از دهانش بیرون آمده بود، نثار پدر کرده بود و حتی تهدید کرده بود که با پلیس تماس گرفته و می‌گوید پدرش قصد تجاوز به او را داشته است و بالاخره کار با عذرخواهی و التماس پدر پایان پذیرفته بود. یعنی در غرب آزادی زن را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که پدر حق ندارد در خانه خودش، درب اتاق دخترش را باز کند تا احوالی از او بپرسد.

وی با اشاره به اینکه هر دو سبک زندگی سنتی و مدرن غربی توأم با محرومیت زن، کمابیش در کشور ما وجود دارد و در هر دو گرایش به زن ظلم می‌شود، اظهار داشت: برای تأمین حقوق زن باید به نحوی که دین مشخص کرده رفتار کرد و تفکرات غیر اسلامی را از ذهن بیرون ریخت. لذا نه آزادی مطلقی که غرب برای زن تعریف می‌کند و نه محرومیت‌هایی که در برخی تفکرات سنتی وجود دارد، هیچ کدام صحیح نیست و سبب ظلم به زن و بی‌احترامی به شخصیت زن می‌شود.

وی با اشاره به نمونه‌های مختلفی اظهار داشت: دستور صریح اسلام در بسیاری از موارد، مشاوره و همفکری زن و شوهر است و چنین نیست که زن در همه امور تابع محض همسر خود باشد، بلکه تنها در مسائل خاص زناشوئی، زن موظف به اطاعت از شوهر است که البته آن هم به خاطر مصالح و تحکیم خانواده و کسب آرامش مرد برای توجه به خانواده خود است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: گرایش‌های فمینیستی غربی نیز نه تنها مخالف صریح احکام اسلام است، بلکه در عمل هم نمی‌تواند آرامش و آسایش را برای زن به ارمغان آورد، چرا که این تصور را در ذهن زن به وجود می‌آورد که اگر تاکنون در حق او ظلم شده، باید برای احقاق حق خود با مردان به ستیز برخیزد، و لذا این تفکر به جای سازش و هم‌زیستی، احساس مقابله با مرد و همسر خود می‌کند، و آسایش و آرامش را از زندگی‌ها گرفته و تنها تخم نفرت، کینه و سوء ظن را در خانواده می‌کارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *