سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۱

پاسخ قاطع عراقچی به اظهارات شرمن

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 387841
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان با بیان اینکه ایران باقی ماندن حتی یک تحریم را در چارچوب توافق جامع هسته‌ای نمی‌پذیرد، گفت:‌ هیچ عقبگردی در کار نخواهد بود و تمامی قابلیت‌های هسته‌ای ایران حفظ و هیچ تاسیساتی تعطیل یا حتی متوقف نمی‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در ارتباط با اظهارات وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه ۱+۵ گفت: مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ در مسیر سخت و پرفراز و نشیبی پیش می‌رود و اتمام آن در مهلت مقرر از چشم انداز روشنی برخوردار نیست و بدون تردید تلاش برای مذاکره از طریق رسانه‌ها به جای میز مذاکره و بیان علنی مطالبات سیاسی به خصوص چنانچه با زیاده خواهی‌های غیر منطقی همراه باشد، نه تنها کمکی به پیشبرد مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی تا قبل از موعد مقرر نمی‌کند، بلکه مسیر دشوار فعلی را هر چه سخت تر و ناپیمودنی می‌کند.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست اصولی خود که مبتنی بر رد تمامی سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای بر اساس فتوای مقام معظم رهبری می‌باشد، وارد مذاکرات هسته‌ای شده و با حسن نیت این مذاکرات را تا حصول نتیجه نهایی دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما نیز معتقدیم که فرصت موجود فرصت مغتنمی است که تکرار آن شاید به آسانی برای هیچکدام از طرف‌ها مقدور نباشد، ما اطمینان داریم چنانچه طرف مقابل بر هدف ادعایی خود در مذاکرات یعنی کسب اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صادق و پایبند باشد رسیدن به این هدف کار چندان مشکلی نیست.

عراقچی اضافه کرد: هیات مذاکره کننده ایرانی تاکنون ایده‌ها و پیشنهادات متعددی که دارای قابلیت عملیاتی و اجرایی بوده و هرگونه نگرانی احتمالی از برنامه هسته‌ای ایران را از بین می‌برد ارائه کرده است و چنانچه لازم باشد افکار عمومی جهانیان در زمان مقتضی از جزییات این پیشنهاد‌ها مطلع خواهند شد و آنگاه همگان قضاوت خواهند کرد که چنانچه فرصت موجود از دست برود کدام طرف مقصر بوده و مسئولیت به عهده کیست، کما اینکه حتی مسئولان سیاسی کنونی غربی هم علنا تاسف خود را برای از دست رفتن فرصت‌های مشابه پیشین به دلیل زیاده خواهی دولت بوش اعلام کرده‌اند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کاملا مشخص و روشن است. از حقوق هسته‌ای کشور قدمی به عقب نخواهیم رفت، اما برای شفاف سازی و اعتمادسازی آمادگی کامل داریم و این بدان معنی است که هیچ عقبگردی در کار نخواهد بود، تمامی قابلیت‌های هسته‌ای ایران حفظ خواهد شد و هیچ تاسیساتی تعطیل یا حتی متوقف نخواهد شد، هیچ دستگاهی یا تجهیزاتی از بین نخواهد رفت، هیچ خدشه‌ای به تحقیق و توسعه علمی کشور وارد نخواهد شد و از همه مهم‌تر غنی سازی صنعتی با قوت و در چارچوب نیازهای کشور محقق خواهد شد و همزمان تمامی تحریم‌ها می‌بایست رفع و بر چیده شوند و جمهوری اسلامی ایران باقی ماندن حتی یک تحریم را در چارچوب توافق جامع هسته‌ای نخواهد پذیرفت.

سید عباس عراقچی همچنین در خصوص مسائل منطقه‌ای اضافه کرد: امروز ثابت شده است که سیاست‌های آمریکا و هم پیمانانش موجب بی ثباتی منطقه بوده و به ظهور و تحرک و جنایات داعش کمک کرده است و شرایط خطیر منطقه مبارزه با تروریست‌های تکفیری در عراق، سوریه و لبنان را اجتناب ناپذیر کرده، جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته به مسوولیت خود برای مبارزه با این گروه‌ها و حفظ امنیت و ثبات منطقه عمل خواهد کرد.

* به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی از جمله موضوع حقوق بشر را نمی‌دهیم

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود از جمله در موضوع حقوق بشر را نخواهد داد، کسانی که بدترین سابقه و عملکرد را در نقض فاحش حقوق بشر در سراسر دنیا و حتی در داخل خاک خود و نیز حمایت از جنایت‌های جنگی علیه مردم مظلوم فلسطین دارند.

لازم به ذکر است «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) با حضور در نشستی که در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشنگتن برگزار شد، در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ با بیان اینکه ۱+۵ طرح‌هایی به تهران پیشنهاد کرده که نیازهای اعلام شده ایران و اهداف علمی و عملی این کشور را تأمین می‌کند، گفت ایران با توجه به اهداف اعلام شده خود، هرگز «شانسی بهتر از الان تا روز ۲۴ نوامبر» نخواهد داشت، «اما آیا این توافق صورت می‌گیرد؟ نمی‌دانم»

وی در بخش دیگری عنوان کرد: «ما امیدواریم رهبران ایران با برداشن گام‌های لازم برای ایجاد اطمینان از ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود، موافقت کنند و از این طریق، به انزوای اقتصادی و دیپماتیک کشور خود پایان دهند و زندگی مردم خود را بهبود ببخشند.»

شرمن همچنین گفته که در صورت محقق نشدن چنین حالتی، همگان ایران را مسئول خواهند دانست؛ وی گفت: «ما به تهران توصیه می‌کنیم تا تصمیم صحیح را اتخاذ کند».
https://jahannews.com/vdci5yapzt1avv2.cbct.html
jahannews.com/vdci5yapzt1avv2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت بر تيم مذاكره كننده