شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱
آصفری در یادواره شهدای هسته‌ای:

مجلس جلوی عبور از خط قرمزها می‌ایستد

دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب: 418242
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مجلس تاکنون استراتژی حمایت و همکاری با تیم مذاکره‌کننده را دنبال کرده ولی اگر آنها از خطوط قرمز عبور کنند مجلس جلوی این مسئله را خواهد گرفت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدحسن آصفری عصر دیروز در یادواره شهدای هسته‌ای در دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه بعد از توافق ژنو در نطنز، ۸ هزار سانتریفیوژ باقی ماند، اظهار کرد: البته این دستگاه‌ها متوقف مانده و غنی‌سازی انجام ندادند و در بیانیه لوزان هم گفته شده که سانتریفیوژها هیچ خروجی مواد غنی شده‌ای را نباید داشته باشند و موجودی هم باید اکسید شود.

وی ادامه داد: غنی‌سازی بعد از توافق ژنو با نسل یک سانتریفیوژها بوده و در بیانیه لوزان هم غنی‌سازی صرفاً با نسل یک عنوان شده است؛ غنی‌سازی ۳.۵ تا ۵ و ۲۰ درصد در نطنز تا پیش از توافق ژنو انجام می‌شد و بعد از آن موافقت شد که فقط غنی‌سازی ۵ درصد انجام شود و در بیانیه لوزان هم این میزان به ۳.۶۷ درصد رسید و تا ۱۵ سال هم افزایش میزان غنی‌سازی ممنوع باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فردو تا پیش از توافق ژنو یک مرکز غنی‌سازی و انبار مواد غنی‌شده بوده است، خاطرنشان کرد: بعد از توافق ژنو مقرر شد فردو مرکز غنی‌سازی باشد، اما بدون خروجی و بدون تولید مواد غنی شده و در بیانیه لوزان قرار شده فردو دیگر مرکز غنی‌سازی نباشد و فقط یک آزمایشگاه تحقیقاتی و دانشگاهی شود.

این مسئول تصریح کرد: تا پیش از توافق ژنو ۲۷۱۰ سانتریفیوژ در فردو نصب شده بود که قابلیت افزایش هم داشته‌اند، اما در توافق ژنو، قرار شد افزایش ممنوع شود؛ در بیانیه لوزان گفته شده ۱۰۴۴ دستگاه باقی بماند و بقیه زیرساخت‌ها جمع‌آوری شوند و دو آبشار در حال فعالیت نیز از گردش بایستند و همین مقدار دستگاه هم بدون تزریق گاز باشند.

آصفری به تصمیماتی که در مورد اراک گرفته شده اشاره و عنوان کرد: در توافق ژنو قرار شد تکمیل و راه‌اندازی رآکتور آب سنگین اراک متوقف شود و در بیانیه لوزان هم قرار شده قلب رآکتور به خارج کشور منتقل و این مرکز به هیچ وجه راه‌اندازی نشود.

وی اضافه کرد: در بیانیه لوزان عنوان شده که با طراحی جدیدی که غربی‌ها انجام می‌دهند، رآکتور اراک ساخته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد این است که مسئله هسته‌ای امروز به موضوعی حیثیتی برای ایرانی‌ها و غربی‌ها تبدیل شده است، بیان کرد: چند سال است که پای حرف خودمان ایستاده‌ایم و خسارات جانی و مالی فراوانی هم داده‌ایم.

آصفری توضیح داد: اینکه توانسته‌ایم با ۶ قدرت بزرگ دنیا مذاکره کنیم یک برد برای نظام جمهوری اسلامی و اقتداری برای ملت ایران است، اما اینکه چطور به این جایگاه رسیدیم اهمیت دارد؛ سئوال اینجاست که اگر کشوری مانند عراق، لیبی یا ... بودیم باز هم آمریکا پای میز مذاکره با ما می‌نشست؟ دلیل اصلی اینکه غربی‌ها ناچار هستند با ما مذاکره کنند به دلیل توانمندی جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه پشتیبانی ملت ایران از نظام جمهوری اسلامی مهم‌ترین دلیل قدرت کشور است، یادآور شد: در نشست مسکو، تیم مذاکره‌کننده قبلی عنوان کرد که اگر اورانیوم ۲۰ درصد در اختیار ما نگذارید خودمان تولید می‌کنیم، اما با پوزخند غربی‌ها روبه‌رو شد، اما همین کشورها در مذاکرات آلماتی متوجه شدند ایران این کار را انجام داده و هیچ راهی جز مذاکره برایشان باقی نمانده و مطرح کردن گزینه‌های نظامی و ... یک رجزخوانی سیاسی و کار ژورنالیستی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی دیگر از دلایل اینکه غربی‌ها ناچارند با ایران مذاکره کنند، توانایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است؛ توانایی نرم‌افزاری ایران در منطقه هم از دیگر دلایل این مذاکرات به شمار می‌رود، چراکه غرب ناچار است معبری را برای ارتباط با ایران باز نگه دارد؛ البته رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند که مذاکرات صرفاً در موضوع هسته‌ای است و اگر قرار است در دیگر مسائل گفت‌وگو شود باید اینجا خودش را نشان دهد که آیا قابل اعتماد است یا خیر؟

آصفری با بیان اینکه در لوزان فقط یک بیانیه صادر شده، متذکر شد: اگر شرایط توافق براساس همین بیانیه باشد چیزی برای تبریک گفتن وجود ندارد؛ مشکلی که داریم این است که در بعضی موارد، منافع ملی را به شعارهای تبلیغاتی تبدیل می‌کنیم، منتقدان، رقیب انتخاباتی قلمداد می‌شوند، در حالی که اگر این بحث‌ها کنار گذاشته نشود نمی‌توان در فضای اصولی و منطقی به تبادل نظر پرداخت و به اجماع رسید.

وی به راستی‌آزمایی در بیانیه لوزان اشاره کرد و افزود: گفته شده اگر جمهوری اسلامی به تأیید آژانس، هرگونه انحرافی در تعهدات خود داشت، غرب همه تحریم‌های خود را مجدداً اعمال کند؛ این موضوعی مهم و قابل توجه است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غربی‌ها به دنبال کشاندن مباحث دفاعی ایران در مذاکرات هسته‌ای هستند، عنوان داشت: آنها به دنبال کاهش برد موشک‌ها و حتی جمع شدن این فناوری هستند؛ در راستی‌آزمایی پذیرفته‌ایم پروتکل الحاقی را قبول کنیم، اما اگر بازرسان آژانس خواستند از سایت‌های نظامی نظیر پارچین بازدید کنند آنگاه چه پاسخی خواهیم داشت؟ آیا باید اجازه این کار را بدهیم؟ شک نداشته باشیم که دشمن به دنبال جمع‌آوری اطلاعات است و همان بلایی را سر ما می‌آورد که بر سر عراق آورد.

آصفری بیان داشت: هیچ عقل سلیمی اجازه نمی‌دهد که بازرسان خارجی به بهانه مشکوک بودن به سلاح‌های شیمیایی یا هسته‌ای، هر مکانی را مورد بازرسی قرار دهند؛ این اتفاق یک بار در کشور ما افتاده، زمانی نطنز را بهانه کردند که هنوز زمین این سایت در حال تسطیح بود؛ ضمن اینکه غربی‌ها هیچگاه به توافقنامه‌های خود پایبند نبوده‌اند.

وی این سئوال را مطرح کرد که چه کسی راستی‌آزمایی طرف مقابل را انجام می‌دهد؟ اگر آنها به تعهدات خود پایبند نبودند چه کسی نظارت لازم را خواهد داشت؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از توافق ژنو باز هم تحریم‌هایی از سوی غرب علیه ایران صورت گرفت، تبیین کرد: اعلام کرده‌اند هر توافقی باید در کنگره آمریکا تصویب شود، ۱۲ سال است که با غربی‌ها مذاکره می‌کنیم و اگر واقعاً غرب به نمایندگی از دولت خاصی با ما در حال مذاکره نیست پس چرا این مدت وقت ما و خودش را تلف کرده است؟


آصفری تشریح کرد: تا پیش از تحریم‌ها، ۱۵۰ سانتریفیوژ داشتیم، امروز تعداد آنها به بیش از ۲۰ هزار دستگاه رسیده، اما حال قرار است به بهانه توافق تعداد آنها به کمتر از ۶ هزار سانتریفوژ برسد؛ اگر غرب دست ما را خالی کرد و توانمندی ما را که به واسطه آن با ۱+۵ مذاکره می‌کنیم از بین برد، آنگاه هیچ واهمه‌ای هم نخواهند داشت.

وی با طرح این سئوال که چرا بعد از گذشت چند روز از درخواست نمایندگان مبنی بر انتشار فکت شیت ایرانی، این متن منتشر نمی‌شود، چنین توضیح داد: ما بیانیه آقای ظریف در لوزان را قبول داریم، نه آنچه کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده‌اند؛ در بیانیه ظریف اشاره شده که قرار است همزمان با اجرای توافق نهایی در ۱۰ تیرماه، تمام تحریم‌ها شامل کنگره، دولت آمریکا و اتحادیه اروپا برداشته شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم در روند ادامه مذاکرات اتفاقی بیفتد که طرف مقابل دریابد هیچ راهی جز مذاکره با ایران ندارد؛ دو راه بیشتر وجود ندارد، یا ادامه تحریم‌ها که البته اگر کارساز بودند نتیجه‌ای دربرداشتند و یا تحریم‌ها برداشته شوند.

آصفری با بیان اینکه به دنبال این هستیم که مذاکرات به توافق نهایی بینجامد، اضافه کرد: تحریم‌ها مقداری تأثیر در اقتصاد ما داشته، اما اگر این نتیجه‌بخشی فشار طرف مقابل بر ما را بیشتر کند یا دوباره تحریم‌ها بازگردند، به یقین مورد قبول مردم و مسئولان نخواهد بود.

وی تأکید کرد: توافق با ۱+۵ پایان راه نیست و به یقین می‌توانیم از راه‌های دیگری اقتصاد خود را به سطح قابل قبول برسانیم.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت میان متن ترجمه شده بیانیه لوزان با اصل آن، گفت: این اقدامات بارها از سوی غربی‌ها صورت گرفته و دیوار بی‌اعتمادی میان ما و غرب وجود دارد، همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، باید از جملاتی که برداشت‌های چندگانه داشته باشند و طرف مقابل بتواند از آنها سوء استفاده کنند، پرهیز شود.

آصفری با تأکید بر اینکه قرار نیست جمهوری اسلامی قدرت بازدارندگی خود را کاهش دهد، ابراز داشت: توانایی نیروهای مسلح ما قابل مذاکره با هیچ کشوری نیست.

وی با بیان اینکه نمی‌توان چندان به بیانیه لوزان بی‌تفاوت بود، تصریح کرد: تفاوت میان بیانیه اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا هم وجود دارد؛ در توافق نهایی به هیچ وجه نباید مسائل مربوط به حقوق بشر و صنایع دفاعی درج شود و تیم مذاکره‌کننده هم چنین اجازه‌ای ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی به صراحت گفت که انتقادها و اعتراضات منتقدان در داخل، قدرت چانه‌زنی ما را در مذاکرات بیشتر می‌کند و طرف مقابل مجبور می‌شود امتیازات بیشتری بدهد؛ هیچ‌کس در داخل جمهوری اسلامی مخالف مذاکرات و توافق عزت‌مندانه نیست، به همین دلیل نقدها و بیان دغدغه‌ها نباید با عناوینی همچون بزدل و ترسو پاسخ داده شود، چراکه دشمنان سوء‌استفاده می‌کنند یا اینکه نماینده دیپلماسی ما در دانشگاه بگوید فکر نکنید غرب از سیستم دفاعی شما می‌ترسد این در واقع آلارمی است که خواسته یا ناخواسته برای دشمنان ارسال می‌شود.

آصفری اضافه کرد: تا وقتی که مسئولان خود را بالا و مردم را پایین بدانند و در جمعی به دنبال خوشگذرانی خود باشند چه توافق بشود چه نشود مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود؛ تا زمانی که مدیریت ناسالم به شکل جناحی، حزبی و قومی به دنبال این باشد که بر سر کار بیاید و به شایسته‌سالاری توجه نداشته باشد، توافق هیچ خروجی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه علم و دین اخلاق در اداره کشور باید حضور داشته باشند، گفت: در غیراینصورت توافق فایده‌ای برای اقتصاد کشور نخواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس اجازه نخواهد داد که در مقابل توافق انجام شده قرار بگیرد، البته مجلس تاکنون استراتژی حمایت و همکاری با تیم مذاکره‌کننده را دنبال کرده، اما اگر آنها از خطوط قرمز عبور کنند مجلس جلوی این مسئله را خواهد گرفت.


آصفری با بیان اینکه اعتقاد داریم کنگره و دولت آمریکا سیاست مقابله با جمهوری اسلامی را در دستور کار دارند، گفت: البته در قوانین آمریکا آمده که اگر کنگره طرحی را اعمال کند دولت می‌تواند آن را وتو کند و برای خنثی کردن وتو، باید دو سوم نمایندگان علیه آن رأی دهند.

وی توضیح داد: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راهی جز مذاکره ندارند، اما هر یک می‌خواهند برگ برنده را در زمان خودشان در اختیار بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در داخل کشور جزو مصوبات مجلس گذشته است، اذعان داشت: در همه موضوعات از جمله کشاورزی، پزشکی و صنایع دفاعی، دانش هسته‌ای قابل استفاده است و باید به این مسئله توجه داشت.

آصفری بیان کرد: امروز اگر نتوانیم حق خودمان را بگیریم شک نداشته باشیم که فردا بحث حقوق بشر و موشک‌های ایران به میان می‌آید؛ این مذاکرات امروز برگ برنده ماست و اگر بتوانیم حقوق خود را به هر میزان از غنی‌سازی به طرف مقابل بقبولانیم و آنها بپذیرند که در چارچوب NPT ایران حق غنی‌سازی دارد، پیروز خواهیم بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی امروز فرماندهی جبهه مقاومت را بر عهده دارد و پیروزی ما در مذاکرات با ۱+۵ پیام مثبتی برای ملت‌های آزادی‌خواه خواهد داشت و آنها درمی‌یابند با مقاومت می‌توان در مقابل زورگویان ایستاد و پیروز شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تبیین کرد: امام خمینی(ره) فرموده‌اند که هرگاه در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب یک قدم عقب بنشینیم آنها دو گام جلوتر می‌آیند و این سخن باید همواره مد نظر ما باشد.

آصفری با بیان اینکه کاغذپاره خواندن تحریم‌ها را قبول نداریم، یادآور شد: البته وادادگی هم مورد قبول نیست؛ زمانی می‌توانیم بگوییم درست عمل کرده‌ایم که توافق مدبرانه و عزت‌مندانه محقق شود.

وی در پایان اضافه کرد: تحریم‌ها اثراتی داشته‌اند، اما بخش مهمی از مشکلات به دلیل آن است که استراتژی اقتصاد مقاومتی دنبال نمی‌شود، وقتی وزرا به مجلس احضار می‌شوند و مورد سئوال قرار می‌گیرند، یکی از بهانه‌هایشان تحریم‌هاست، امیدواریم این توافق شکل بگیرد و دیگر مشکل تورم نداشته باشیم، بانک‌ها سود خود را کاهش دهند و مشکلات اقتصادی حل شود و این بهانه از دست دولت گرفته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
وقتی از عقب نشینی مکرر از توافقنامه ژنو صحبت می کنید، عکس العمل مجلس را بیان نمی کنید. توضیح شکست و وادادگی چه فایده ای دارد؟!