جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کارشکنی سیستم اداری در رفع بی سوادی

پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 448942
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه سیستم دولتی فرسوده است، گفت: بسیج قادر است بی‌سوادی را در مدت دو و نیم سال در کشور ریشه‌کن کند، اما سیستم اداری تمایلی به این کار ندارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سردار محمدرضا نقدی ظهر امروز در نشست برنامه‌ها و پروژه‌های سند تدبیر توسعه استان با اشاره به نحوه همکاری سازمان بسیج سازندگی و استفاده از ظرفیت‌های بسیج در راستای اجرایی شدن این سند و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به بیان راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و نقش نیروی مردمی بسیج در این راستا پرداخت و گفت: باید برای استفاده از ظرفیت بسیج برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مردمی کردن اقتصاد، گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردم الگویی است که در دفاع مقدس جواب داد و ما پیروزی‌های خود را در جنگ مدیون نیروهای مردمی و برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از آن بودیم.

نقدی با بیان این که متاسفانه نتوانسته‌ایم این الگو را در اقتصاد پیاده کنیم، افزود: در صورت برنامه‌ریزی درست برای استفاده از توان مردم، جا دارد که همه ۷۰ میلیون جمعیت کشور وارد عرصه کار و تلاش شوند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: کار بدون چشمداشت یکی از ویژگی‌های مردم ایران است و این ویژگی، ظرفیت منحصربه‌فرد کشور ماست، اما در جاهای کمی برای استفاده از این ظرفیت برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه سیستم دولتی ما فرسوده است، افزود: بسیج قادر است بی‌سوادی را در عرض دو و نیم سال در کشور ریشه‌کن کند، اما سیستم اداری تمایلی به این کار ندارد، چون در این صورت نهضت سوادآموزی هم باید منحل شود.

نقدی با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی کشت و روش‌های آبیاری به ویژه در استان آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: تحقق این امر با نگاه اداری و این که کشاورزان به ادارات مراجعه کنند امکان‌پذیر نیست، بلکه باید کارشناسان به سر زمین‌ها بروند و این کار در میدان عمل انجام شود.

وی افزود: البته نیروهای اداری برای این کار بزرگ کافی نیست و باید از توان مردم و نیروهای متخصص بسیجی استفاده کنیم، در این صورت کار چندین ساله را در چند ماه می‌توان انجام داد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: برخی از کارهای پرحجم و پراکنده وجود دارند که برای سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی ندارد، اما اگر به نیروهای مردمی و بسیج سپرده شوند با هزینه کم و سرعت بیشتر قابل اجراست.

وی با اشاره به این که ۲۱۰ هزار کیلومتر نهر خاکی در کشور داریم که سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب در آنها به هدر می‌رود، گفت: اگر بتوانیم این نهرها را پوشش دهیم می‌توانیم به اندازه یک سد ۲.۵ میلیارد متر مکعبی آب ذخیره کنیم، در حالی که هزینه و مدت زمان پوشش انهار در مقابل احداث سد واقعا ناچیز است.

نقدی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی و بالا بودن دورریز محصولات کشاورزی در کشور، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که می‌توان برای جلوگیری از این دورریز انجام داد ایجاد صنایع تبدیلی کوچک و کارگاه‌های محلی در محل مزارع و باغات است که هم هزینه کمی دارد و هم در مقابل مشکلات اقتصادی پایداری بیشتری دارد.

وی، کارگاه‌های فرآوری نخود در شهر ممقان را نمونه موفقی از این کار دانست و گفت: این الگو در سایر بخش‌ها نیز می‌تواند به عنوان راهکار اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته و تعمیم یابد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بسیج در این زمینه نیز برای نقش‌آفرینی آماده است و تاکنون از طریق ایجاد هزاران کارگاه تولیدی کوچک توانسته‌ایم بیش از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی بدون کمترین اعتبار دولتی ایجاد کنیم.

در پایان این نشست مقرر شد سند تدبیر توسعه استان در سازمان بسیج سازندگی مورد مطالعه قرار گرفته و نحوه همکاری بسیج در اجرای پروژه‌های این سند در نشستی تخصصی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *