جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۱۳
در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد:

اخراج ۴۷ هزار مادر شاغل در دو سال گذشته/ ضرروت فعال شدن مهدکودک‌ها در ادارات

اخراج زنان شاغل باردار غیرقانونی است
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 436648
معاون فنی و درآمدی سازمان تأمین اجتماعی در خصوص جریان اخراج ۴۷ هزار مادر شاغل گفت: این آمار مربوط به مصاحبه‌ای می‌شود که دو سال گذشته انجام شده، لذا خبری است که قبلاً کار شده ولی جدیداً یکی از خبرگزاری‌ها مجدداً آن را بازنشر کرده است.
اخراج ۴۷ هزار مادر شاغل در دو سال گذشته/ ضرروت فعال شدن مهدکودک‌ها در ادارات
گروه جامعه جهان نيوز: "سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی" سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، "محمد حسن زدا" معاون فنی و درآمدی سازمان تأمین اجتماعی و "شهین‌دخت ملاوردی"، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی موضوع قانون افزایش مرخصی زایمان پرداختند.

آمار مربوط به اخراج ۴۷ هزار مادر شاغل مربوط به دو سال گذشته است

در ابتدای این برنامه محمدحسن زدا معاون فنی و درآمدی سازمان تأمین اجتماعی در خصوص جریان اخراج ۴۷ هزار مادر شاغل اظهار داشت: این آمار مربوط به مصاحبه‌ای می‌باشد که دو سال گذشته انجام شده، لذا خبری است که قبلاً کار شده ولی جدیداً یکی از خبرگزاری‌ها آن را بازنشر کرده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ تحقیقاتی انجام شد که بر اساس نتایج حاصله از ۱۴۵ هزار نفر از خانم‌هایی که از مرخصی ۶ ماهه زایمان استفاده کرده بودند، ۴۷ هزار نفرشان در زمان بازگشت به کار اخراج شده بودند.

خوشبختانه امروز مورد اخراجی بابت استفاده از قانون مرخصی زایمان نداریم

معاون فنی و درآمدی سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: بعد از این موضوع بود که دکتر ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی دولت تدبیر و امید در خرداد ماه ۹۳ بخشنامه‌ای صادر کرد که طی آن تمام ادارات سراسر کشور را ملزم کرده بود که مِن بعد دیگر اداره‌ای حق ندارد کسی را به این بهانه از کار اخراج کند و خوشبختانه امروز شاهد هستیم که حتی یک نفر هم بابت این موضوع اخراج نشده لذا این مهم از موضوعیت افتاده است.

در بخش دیگری از این برنامه سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز یادآور شد: در سال گذشته بعد از مصاحبه‌ای که آقای زدا انجام داده بود، مجلس حساس شد و از وزیر کار درخواست کرد که برای شفاف‌سازی موضوع در مجلس حاضر شود که بعد از آن جلسه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ورود خوبی به موضوع داشت.

وی ادامه داد: این آمار مربوط به دورانی می‌شود که مرخصی زایمان ۶ ماه بود اما در خبری که مجدداً بازنشر شده است آمار اخراج ۴۷ هزار مادر شاغل به زمانی نسبت داده می‌شود که دوران مرخصی زایمان به ۹ ماه افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بین اینکه پس از مداخله‌ای که صورت گرفته در بخش دولتی و خصوصی کارهای خوبی انجام شده است، گفت: اگر کسی قانون را اجرا نکند از قانون تخلف کرده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی همچنین در خصوص این که چرا قانون افزایش مرخصی زایمان دستگاه‌ها و سازمان‌ها را ملزم و مکلف به اجرای این قانون نکرده، بلکه از قید مجاز خطاب به آن‌ها استفاده شده است، گفت: وقتی در یک متن حقوقی کلمه مجاز را به کار می‌بریم، مسیری را برای اجرای دولت بازمی‌گذاریم اما وقتی دولت بخشنامه یا آیین نامه‌ای را ابلاغ می‌کند قید مجاز برای دستگاه‌ها به قید تکلیف تبدیل می‌شود. ضمن این که وقتی بودجه‌ای پیش‌بینی می‌شود و یا در سر جمع هزینه دستگاه‌ها مبحثی پیش‌بینی می‌شود دستگاه‌ها موظف به اجرای آن می‌شوند.

در بخش دیگری از گفت‌وگوی ویژه خبری امشب شهین‌دخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در خصوص چرایی حضور این معاونت به بحث اخراج ۴۷ هزار مادر شاغل که آمار آن مربوط به دو سال گذشته می‌شود، اظهار داشت: پس از آن که خبر بازنشر شد و در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت خبرنگاران به سراغ ما که متولی امور زنان هستیم آمدند و ما را مورد سوال قرار دادند و به این ترتیب بود که موضوع مجدداً مطرح شد.

قاضی‌زاده با اشاره به این که دولت در این رابطه همواره پیش قدم بوده است، گفت: این کار از دولت گذشته آغاز شده بود.

سازمان تأمین اجتماعی مطالبات فراوانی از دولت دارد

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در دنیا تا دو سال مرخصی شیردهی داده می‌شود، خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی به دلایل مختلف مطالبات فراوانی از دولت دارد.

وی با اشاره به این که باید این حق برای مادران داده شود تا آن‌ها بتوانند از ۹ ماه مرخصی شیردهی استفاده کنند، اظهار داشت: ما حق نداریم برای آن که نتوانسته‌ایم اعتبارات را تأمین کنیم بگوییم کسی حق ندارد از ۹ ماه مرخصی شیردهی استفاده کند.

قاضی‌زاده با شاره به بحث افزایش تعالی جمعیت در بودجه سنواتی گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان گاهی میزان تخصیصش در حد صفر بوده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در برخی کشورها ۴۰ درصد بانوان بازار اشتغال را در دست گرفته‌اند، بیان کرد: خانم‌های این کشورها تا دو سال مرخصی شیردهی دارند و گاهی حتی تا ۵ سال، ساعات کاری آن‌ها کم می‌شود.

موضوع اخراج زنان شاغل باردار غیرقانونی است

وی با تأکید بر این که پیگیری معاونت امور زنان ریاست جمهوری بر تحقق این مهم امری مفید است، گفت: موضوع اخراج زنان شاغل باردار غیرقانونی است.

قاضی‌زاده گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید تصمیمی را اتخاذ کند تا این قانون در بخش خصوصی هم اجرا شود.

معاون فنی و درآمدی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به این که ۳۲۰ میلیارد تومان برای این موضوع برآورد شده که متأسفانه چیزی در اختیار نداریم، گفت: طبق قانون ۶ ماه حقوق را با افتخار به مادران شیرده خواهیم داد اما برای سه ماه دیگر سازمان تأمین اجتماعی تکلیفی برعهده ندارد.

دستگاه‌ها از سرجمع اعتبارات خود می‌توانند بهره بگیرند

ملاوردی در ادامه برنامه با اشاره به این که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از سرجمع اعتبارات خود برای این امر استفاده کنند، بیان کرد: متأسفانه با توجه به شرایطی که دولت در آن قرار دارد، در این مهم به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم؛ بنابراین نظر سازمان تأمین اجتماعی این بود که دستگاه‌ها می‌توانند از سرجمع اعتبارات خود برای این موضوع استفاده کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان این که راه برای اجرای این قانون باز شده است، افزود: نباید موجب حذف زنان از بازار کار شویم.

وی با اشاره به شعار حمایت از زنان مادر شاغل برای شیردهی و پرورش نوزادان، اظهار داشت: باید اعتباراتی برای مادران شاغل در اختیار گرفته شود.

ملاوردی با تأکید بر این که باید امنیت شغلی زنان شاغل به خطر نیفتد، گفت: باید مشوق‌هایی را به وجود آوریم تا بخش خصوصی مورد تشویق قرار بگیرد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در برخی کشورها حق بیمه زنانی که بخش خصوصی جذب کرده است را دولت پرداخت می‌کند.

ضرروت فعال شدن مهدکودک‌ها در ادارات

وی با اشاره به این که باید میان امکانات، تسهیلات و امنیت شغلی توازن ایجاد شود، افزود: اگر نتوانستیم این ۹ ماه را اجرا کنیم باید به این موضوع برگردیم که مهدکودک‌ها در ادارات فعال شود.

ملاوردی در پایان گفت: مجموعه راهکارها را باید در نظر گرفت تا مادران شاغل بدون دغدغه به ایفای نقش خود بپردازند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عباسی
Iran, Islamic Republic of
در بانکها مخصوصا دولتی بلایی بر سر بانوان باردار یا فارغ شده می آورند که نظیر آن فقط در تاریخ مغول یافت میشود !! به سختی تنبیه میکنند مثلا از پست سازمانی خلع می کنند یا به شعبات دور دست و رتبه پایین میفرستند یا بسیار بد برخورد میکنند و نوعی اهانت و بی ادبی از رفتار مدیران ارشد بانکها به چشم می خورد !! خواهشا رسیدگی کنید
Iran, Islamic Republic of
لازم نیست تو از حقوق زنها دفاع کنی. این همه مرد بیکار داریم که نان آور خانوادن. اونا واجت ترند.
رحیم
این همه مرد و پسر بیکار داریم که مجرد مانده اند. بعد آقایان می آیند از اشتغال زنان حمایت می کنند.
چرا هیچ کس مدافع حقوق مردان نیست؟
مادری برای زن مهمتر است یا اشتغال بی ارزش در دستکاه های دولتی و خصوصی که خانم مولاوردی سنگ آن را به سینه می زند؟
سعید
آقایون گرامی زحمت بکشند و مثل این خانمها توانایی و قابلیت خودشان را نشان بدهند تا استخدام شوند.
منصور صادقی
شما بهتر بود به جای اینکه اسم مرد برای خودت بذاری اسم واقعی زنانه ات را می ذاشتی. هر قدر هم استعداد داشته باشی، باز هم اگر دختر خانمی باشه که پارتی داشته باشه در اولویت استخدامه چون به حقوق کمتری راضی میشه و راحت تر با کارفرما کنار میاد علی الخصوص اگر کارفرما مرد باشه که از خداشه که زیر دستاش همه زن باشن
Iran, Islamic Republic of
خیلی از خانمها به دلیل «توانایی و قابلیت خودشان» استخدام نمیشن. در ضمن اگه قابلیت خودتو کمتر از زنها میدونی مشکل خودته، اونو به همه مردها تعمیم نده.
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز
من هم مثل شما معتقدم که مادری بهترین شغل عالم برای زن است. ولی بر این نظر هم هستم که مردان ما باید خیلی در زمینه کار و اشتغال فعالتر و زرنگ تر عمل کنند. قوای مرد و زمینه بازی که در اجتماع دارد دست او را برای انجام کار بسیار باز میکند. او براحتی میتواند یک فن بسیار ارزنده بلد باشد و با آن کار کند و درآمد بسیار زیاد داشته باشد طوری که هم برای اشتغال چشم انتظار عطای دولتی ها نباشد و هم همسر او به دلیل نیاز مالی مجبور به اشتغال بیرون از منزل نباشد.
ولی متاسفانه خیلی از پسران بچه مامانی و تنبلند.
فرهاد
خانومی که احتیاج ضروری به اشتغال ندارد و یا شغلش مرتبط نیازهای جامعه زنان نیست، اصلا نباید کار کند. چه بانک چه اداره چه هر جای دیگه ای. چه این دولت چه اون دولت....
آفرین.انصافادرست گفتی.
خانمی هستم که مدرک دکتری دارم و به آسونی درس نخوندم و همزمان با گرفتن حقوق خیلی کم هم درس خوندم هم کار کردم و اموراتم رو گذروندم الان هم که در زندگیم به حقوقی که می گیرم احتیاج دارم چرا نباید از بهره ی زحماتم و داشتن یه زندگی بهتر خودم رو محروم کنم . تلاش و درس خوندن و سر کار رفتن توی این دوره زمونه که هزینه های زندگی سر به فلک می کشه به جنسیت هیچ ربطی نداره و آقایونی که از کار کردن خانوما شاکی هستند اگر همسرشون شاغل بود به شکر گذار ها و مدافعان اشتغال زنان تبدیل می شدند.
سلام بزرگوار
لطفا به چند سوال پاسخ بفرمایید:
1-آیا شما تحصیل علم را بخاطر خود علم آموختید یا بخاطر کسب کار؟
2-اگر سرپرست خانواده هستید که هیچ(به نوبه ی خودم براتون آرزوی موفقیت میکنم) اما اگه برای کمک مخارج خانوادتان کسب درآمد دارید، چه میزان از آن واقعا صرف خانواده میشود وچه میزان صرف خودتان
3-در جایگاه شما چند مرد سرپرست خانوار میتوانستند حضوریابند؟
4-اشتغال زنان را اصولا یک حربه برای پیروزی احزاب میدانید یا خیر؟
5-در آینده برای پسربرومندتان که زمان بسیاری رابرای تحصیل و خدمت وظیفه و بدست آوردن شغل و تشکیل خانواده زحمت بسیارکشیده باشد ترجیح میدهید دارای شغل باشد یا برای دخترتان کمک خرج همسرشان؟
ممنون
علیک سلام
1- به نظر شما توی این دوره زمونه کی به دنبال تحصیل علم برای علمه مگر این که دغدغه ی معاش نداشته باشه . مسلما برای کسب و کار و به دست آوردن یه شغل با درآمد بیشتر این همه مشقت کشیدم.
2- سرپرست خانوار نیستم اما خدا می دونه که 100 درصد حقوقم صرف هزینه های خونه می شه.
3-به نظر شما به جای من خانم که یه نفر بیشتر نیستم و کار یک نفر رو بیشتر نمی تونم انجام بدم بیشتر از یک مرد می تونست جا بگیره.!!
4-اشتغال زنان به هیچ وجه یک موضوع سیاسی نیست و ربطی به حزب و دسته خاصی نداره و همیشه در هر دولتی دغدغه بوده .
5- اگر در آینده دختری شایسته تر از پسرم داشته باشم مسلما شغل و درآمد بیشتری برای دخترم توقع دارم.
چرا آقایون همیشه عادت کردن خانمها در هر عرصه ای فداکاری کنن و خودشون رو به نفع یک مرد کنار بکشند!!!!!!!!!!!
چرا سر تیتر اشتباه می زنید دو سال پیش طبق
آمار 47 هزار نفر اخراج شده اند بعد می زنید تو دو سال گذشته خیلی .... هستید