سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱

طراح حمله غیرانسانی به لبنان منتظر ارتقادرجه

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 393646
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش داده است که ژنرال «گادی ایزنکوت» تا چند روز آینده به عنوان جایگزین «بنی گانتز» معرفی می‌شود.
معرف دکترین «ضاحیه» و مخالف حمله به ایران رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل می‌شود

خبرگزاری فارس: معرف دکترین «ضاحیه» و مخالف حمله به ایران رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل می‌شود

به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز جمعه گزارش داد «موشه یعلون» وزیر جنگ این رژیم احتمالا تا چند روز دیگر ژنرال «گادی ایزنکوت» را به عنوان رئیس جدید ستاد مشترک ارتش معرفی می‌کند.

بنا بر این گزارش، اگر در لحظات آخر اتفاقی نیفتد و تصمیم یعلون و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تغییری نکند، ایزنکوت به عنوان بیست و یکمین رئیس ستاد مشترک، جایگزین ژنرال «بنی گانتز» می‌شود.

پیش از این نام‌های دیگری چون ژنرال «یوعاو گالانت»، ژنرال «یعیر گولان»، ژنرال «یعیر ناوه» و ژنرال «اویو کوخاوی» هم به عنوان گزینه‌های تصدی این سمت کلیدی مطرح شده بود، اما به نوشته هاآرتص، به نظر می‌رسد نتانیاهو و یعلون بر سر معرفی ایزنکوت به توافق رسیده‌اند. وی پس از معرفی و در صورت تائید صلاحت از سوی کابینه، دو ماه و نیم دیگر رسما این سمت را بر عهده می‌گیرد.

ایزنکوت پس از پیوستن به ارتش رژیم‌صهیونیستی در تیپ «گولانی» شروع به خدمت کرد و نهایتا در سال ۱۹۹۷ به فرماندهی این تیپ رسید. وی در سال ۱۹۹۹ به عنوان مشاور نظامی نتانیاهو منصوب شد.

ایزنکوت که در حال حاضر معاون رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم‌صهیونیستی است، به عنوان بنیان‌گذار دکترین «ضاحیه» شناخته می‌شود. بر اساس این راهبرد که اولین بار در جریان جنگ ۳۳ روزه رژیم‌صهیونیستی و حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ در حمله به منطقه ضاحیه واقع در جنوب بیروت مطرح شد، ارتش مهاجم عمدا زیرساخت‌ها و اماکن مسکونی را با تمام قدرت هدف قرار می‌دهد تا «بازدارندگی» ایجاد کند. صهیونیست‌ها در جریان حملات سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و همچنین جنگ ۵۱ روزه اخیر در نوار غزه هم مشابه این تاکتیک را به کار بردند.

وی در رابطه با این پروتکل غیرانسانی که بر خلاف تمام قوانین جنگی است، گفته بود: «ما ۱۶۰ روستایی را که به پایگاه ارتش شیعی بدل شده‌اند، با خاک یکسان می‌کنیم و در هدف قرار دادن زیرساخت‌های ملی کشوری که در عمل توسط حزب‌الله اداره می‌شود، رحم نخواهیم کرد. این راهبرد، تصمیم احساسی یک فرمانده نیست، بلکه یک طرح مصوب (از سوی ارتش) است... ما لبنان را نابود می‌کنیم و اعتراضات جهانی هم ما را بازنخواهد داشت.»

ایزنکوت در بخش دیگری از مصاحبه با «یدیعوت آحارونوت» گفته است: «ما با وجود تلاش‌های گسترده نتوانسته‌ایم افراد بی‌گناه و رهبران گناه‌کار آن‌ها را از هم جدا کنیم... ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که ملت‌ها در برابر اقدامات رهبرانشان مسئول هستند. در عمل، همه فلسطینی‌ها در غزه خالد مشعل، همه لبنانی‌ها نصرالله و تمام ایرانی‌ها احمدی‌نژاد هستند.»

به نوشته هاآرتص، معرفی ایزنکوت قرار بوده است که دو هفته قبل صورت گیرد، اما نتانیاهو این روند را متوقف کرده و شخصا جلساتی را با وی، ناوه و گولان داشته است.

بنا بر این گزارش، موضع ایزنکوت در قبال اقدام نظامی علیه ایران، یکی از مواردی است که احتمالا از دلایل تردید نتانیاهو نسبت به انتصاب وی به ریاست ستاد مشترک ارتش بوده است.

هاآرتص در این مورد نوشته است: «نتانیاهو بدون شک یک چیز را به یاد دارد؛ بیش از چهار سال قبل، در اوج بحث‌ها در مورد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، ایزنکوت که در آن زمان فرمانده واحد شمالی بود، شخصا نامه‌ای به نتانیاهو ارسال کرد. ایزنکوت در آن نامه نوشت که کاملا مخالف حمله اسرائیل است، چراکه این کار می‌تواند اسرائیل را به یک جنگ طولانی با ایران و حزب‌الله وارد کند و در عین حال روابط با ایالات متحده را تخریب کند.»

«گابی اشکنازی» رئیس ستاد مشترک وقت ارتش رژیم‌صهیونیستی به ایزنکوت هشدار داده بود که ارسال نامه برای نتانیاهو می‌تواند در ارتقا شغلی وی در آینده تأثیر بگذارد. با این حال وی در سال ۲۰۱۱ نیز یکی از گزینه‌های تصدی ریاست ستاد مشترک بود، اما این پیشنهاد را رد کرده و گانتز را پیشنهاد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


reza
حالا مورچه چیه که کله و پاچش چی باشه....برید کنار بزار باد بیاد...حرف های گنده تر از دهانشون می زنند....وای به روزی که یه دونه خمپاره تو ایران بیفته چه برسه به حمله نظامی...اون وقت می بیند که اسراییلی را که آرزوشو داشتید می شه خاک گورتون....