جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۹

آقای وزیر ارشاد اینجا نمایشگاه مد اسلامی است؟+عکس

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۲۵
کد مطلب: 159042
نخستین نمایشگاه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در حالی آغاز به کار کرده که برخلاف گفته مسئولان مبنی بر کاربردی بودن لباسها برای پوشش زنان ایرانی، بیشتر محصولات ارائه شده فاقد این ویژگی بودند و باز هم بازدیدکنندگان با طرحهای تکراری و بی بهره از خلاقیت روبرو شدند.

به گزراش جهان به نقل از مهر نمایشگاه مد و لباس ایرانی - اسلامی روز گذشته در فرهنگسرای نیاوران بازگشایی شد تا باز هم علاقمندان به طراحی های بومی ایرانی اسلامی بتوانند از طرح ها و مدهای جدید که به دست هنرمندان خلاق ایرانی طراحی شده بازدید کنند اما این بار نیز بازدیدکنندگان همچون نمونه های مشابه شاهد طرح های تکراری و بعضا غیر کاربردی در این نمایشگاه بودند؛ طرح هایی که در همه نمایشگاه ها و جشنواره های پیش از این نیز ارائه شده بود و برای بازدیدکنندگان تازگی نداشت.
 

برخلاف گفته و تاکید "عیسی کشاورز" مسئول کارگروه تخصصی مد و لباس ایرانی و اسلامی در افتتاحیه این نمایشگاه که از رونمایی ۵۰ اثر برتر و کاملا جدید خبرداده بود پس از بریده شدن روبان قرمز توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وارد شدن بازدیدکنندگان به نمایشگاه، بازدیدکنندگان با فضایی موزه وار از طرح ها و لباسهای قدیمی و بیشتر بومی روبرو شدند.

در پلکان ورودی این نمایشگاه مانکنهایی با پوشش لباسهای اقوام لر و کرد در انواع و اقسام رنگ ها و مدل ها جاخوش کرده بودند که محلی برای عکسهای یادگاری برای برخی از بازدیدکنندگان شده بود و برخی دیگر تنها با تعجب به آنها نگاه می کردند و با واکنش تعجبی می گفتند که "آیا اینها جزو ۵۰ اثر برتری است که برای اولین بار ارائه شده است."جالبتر اینکه در کنار این مانکنهای بومی سفره هفت سین نوروز نیز چیده شده بود تا بیشتر فضا را نمایشی نشان دهد. 

در قسمت چادر سر نیز به غیر از یک تا دو طرح جدید، بقیه چادرها طرح ملی، قاجاری بودند که پیش از این نیز بارها در نمایشگاههای مد و لباس دیگر رونمایی شده بود.

در بخش مانتوی زنان نیز اکثر طرح ها در نمایشگاههای پیشین و مشابه ارائه شده بود. ضمن اینکه بیشتر این پوشش ها ذهن بازدیدکننده را به سمت لباسهای کارکنان زن شرکتهای هواپیمایی با همان برشها و دوخت ها اما با کمی تغییرات می انداخت. 

پوشش روسری خاص و غیراسلامی در نمایشگاه

نکته جالب در مانکنهایی که قرار بود لباسهای عمومی و رسمی را به نمایش بگذارند، نمایش روسریها و نوع بستن آن بود که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کرد. در اکثر مانکنها بستن روسری و شال به گونه ای تبلیغ شده بود که گردن و موی سر مانکن مشخص بود تا آنجا که بیساری از بازدیکنندگان معتقدند بودند این شیوه با پوشش اسلامی مغایرت دارد.

قیمت گران لباسهای عرضه شده

یکی از مسائل دیگری که در این نمایشگاه و سایر نمایشگاههای پیش از این نیز وجود داشت، قیمت بالای لباسهای ارائه شده است. بیشتر این پوشاکها به دلیل استفاده از پارچه های گران قیمت و دوختهای خاص قیمتهای بالایی دارند که تولید انبوه آن را دچار مشکل می کند. چرا که این پوشاکها نسبت به پوشاکهای ارائه شده در بازار بسیار گران قیمت هستند و برای خریدار مرقون به صرفه نیستند.

به طور مثال، قیمت یک مانتوی سنتی ساده در این نمایشگاه ۷۵ هزار تومان یا یک مانتوی ساده مشکی ارائه شده ۶۴ هزار تومان بود که نشان از این دارد که باز هم طراحان جدید مد و لباس به موضوع نرخگذاری و رابطه آن با تقاضا و عرضه بی توجهند.

ارائه نشدن لباسهای مردانه در نمایشگاه

همچنین در این نمایشگاه که قرار بود فرصتی برای تبلیغ و ارائه مد و لباسهای ایرانی اسلامی باشد اثری از لباسها و طراحی هایی برای مردانه نبود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گرانی پوشش های رسمی و اداری عرضه شده در این نمایشگاه و همچنین نمایشگاههای مشابه قبلی گفت: بنیادی را در این خصوص تشکیل داده ایم تا بتواند با همکاری سایر بخشهای دیگر این موضوع را پیگیری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این هم دلیلی دیگر بر کم کاری وزارت محترم ارشاد! اساسا این وزارت گویا هیچ وقت نمیتواند وزیر خوبی داشته باشد و روند تساهل و تسامح در آن ریشه دار است
Iran, Islamic Republic of
خسته شدیم از این همه خواب آلودگی مسئولین . براستی نقش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگ جامعه چیست !؟
Iran, Islamic Republic of
اوضاع این وزارت فرهنگ انقدر خرابه که هیچ حرفی برای گفتن نذاشته
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا ما کارهامون بیشتر اسم اسلامیو یدک میکشه خصوصا در حوزه فرهنگ
و کلا ما خیلی چیزا داریم که اسم اسلامی روشه ولی اثری از اسلام نیست مثل دانشگاهآزاد اسلامی، نمایشگاه مد اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن اسلامی دانشگاه و ...
Iran, Islamic Republic of
اوضاع وزارت فرهنگ براي چي خرابه؟ اينجا نمايشگاه مد است، اگه لباس معمولي بود كه تو هر مغازه اي پيدا ميشد، واسش نمايشگاه برگزار نميكردند
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه اقایی که فرمودن اسم اسلام رو یدک میکشیم.
لباس ها از لحاظ شرعی ایرادی ندارد اگر دارد شما بگویید البته با قوانین و احکام قران.

مشکل اینجاست ایم لباس ها کاربردی نیستن.
Iran, Islamic Republic of
وقت انقلاب فرهنگي هم مي رسه!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
یعنی چون اسمش نمایشگاهه هر خزعبلاتی باید درش نشون داده بشه
پس پسوند اسلامیشو وردارن تا حداقل آبروی اسلامو بازیچه نکنن
Iran, Islamic Republic of
این که سعی شود وزراء از میان افراد مطیع انتخاب شوند، نتیجه آن چیزی غیر از این وضعیت نخواهد بود.
وزیر محترم انسان شریفی است اما اینکه آیا توان مواجهه با جریان تهاجم فرهنگی را دارد یا نه مسئله دیگری است.
آنچه ما از ایشان دیده ایم، یک سری حرفهای کلی است نه تدابیر موثر در حوزه فرهنگ و هنر.
Iran, Islamic Republic of
اينها خزعبلات نيست، سليقه آدمهاست، متاسفانه ما حتي ياد نگرفتيم به سليقه مردم و به هنرشون احترام بزاريم
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز محترم شاید این خانوم ها راضی نباشند عکسشونو اینطور در دسترس عموم قرار دادید ها
این کار درست نیست
میتونستید صورت هاشونو شطرنجی کنید.
قرار نیست که دیگه عکس زن و بچه ی مردمو توی اماکنه عمومی بگیرید و بزارید روی سایتتون
Iran, Islamic Republic of
اسم اینجا نمایشگاهه و اینها هم با علم به اینکه ممکنه این عکسها در همه جا پخش بشه مانکن شدن
پس ایراد شرعیش چیه دیگه؟
Iran, Islamic Republic of
با نظر این دوستمون که گفتن این خزعبلات نیست بلکه سلیقه آدم هاست بسیار موافقم

چون این جور مدها نمی تونه اسلامی باشه با این وضع حجابش
اگر میخواستیم اینجوری مد بدیم آزار داشتیم با بد حجابی مبارزه کنیم

چهار تا روبان اسلیمی و نقوش اسلامی گذاشتن تنگ این لباسا اسمشم گذاشتن اسلامی!!!
Iran, Islamic Republic of
خدائیش عکس اولی مانکنه خیلی وضعش بدتر از او خانم هستش - اسمشم میگذارند اسلامی !!
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما تو تهران از این بدحجابیها نمیبینین؟
اینا هم تقصیر وزیر ارشاده؟
یا نه مقصرش صحبتهای احمدی نژاد تو مناظراته؟
Iran, Islamic Republic of
چیزی که نمیبینم در این نمایشگاه حجاب اسلامی است .اون عکس اخر مشکل داره اقایی که ندیدی !!! از کی تاحالا خانم ها آستین کوتاه میپوشن؟
Iran, Islamic Republic of
به نظر من مدهای ارائه شده خیلی هم بد نیستند. به جز مواردی که موی سر وگردن نمایان است و به راحتی می تواند پوشانده شود بقیه موارد خوب است.
Iran, Islamic Republic of
اینقدر این مدل ها را شماتت نکنید. به عنوان قدم های ابتدایی با توجه به اوضاع زمانه خوب است. از مدل های غربی که بهتر هستند. روش امام این بود که وقتی می دید کسانی برای حل مشکل جامعه تلاش کرده اند از کار آنها حمایت می کردند هر چند موفقیت آنها صد در صد نبود.
Iran, Islamic Republic of
البته به قول دوست عزیزمان همه چیز به تدریج، منتها باید توجه داشت که منظور از حجاب اسلامی، پوشیدگی و عدم جذابیت و نمایش برای بیگانه است.