سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

ترکیه بلاخره گازایران را چند می خرد؟

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 381892
حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز می‌گوید افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه منوط به تصمیم روسای جمهور دو کشور است و اگر ترکیه ظرف ۳ یا ۴ سال آینده گاز بیشتری بخواهد یا برای صادرات گاز به اروپا توافق شود ایران ظرفیت مورد نیاز را آماده می‌کند.
به گزارش جهان؛ حمیدرضا عراقی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مذاکرات درباره افزایش واردات گاز از ایران بین روسای جمهور ایران و ترکیه مطرح شده اما هنوز به هیچ تصمیمی منجر نشده است.

وی تصریح کرد: به طور کلی اگر روسای جمهور ایران و ترکیه درباره افزایش صادرات گاز به ترکیه به نتیجه برسند، مباحث کارشناسی در سطح وزیر نفت و مسائل عملیاتی به وسیله ما بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز اضافه کرد: اگر ترکیه ظرف ۳ یا ۴ سال آینده گاز بیشتری بخواهد یا برای صادرات گاز به اروپا توافق شود ایران ظرفیت مورد نیاز را آماده می‌کند و به همین دلیل ما در حال آماده‌سازی این ظرفیت‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: در بعضی موارد مذاکرات صادرات گاز ۵ سال طول می‌کشد چنانکه اولین قرارداد صادرات گاز شوروی به چین بعد از ۲۰ سال مذاکره منعقد شد.

عراقی افزود: معمولا مذاکرات صادرات گاز بسیار طولانی و پیچیده است چراکه قراداد آن بلند مدت است و در طول حدود ۲۰ یا ۲۵ سال اجرا می‌شود.

* علاقه‌مندی همزمان ترک‌ها به افزایش دو برابری واردات گاز از ایران و کاهش ۶۰ درصدی قیمت گاز

به گزارش فارس، ترکیه همزمان با طرح شکایت از ایران و درخواست کاهش ۶۰ درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه، مذاکره برای افزایش دو برابری واردات گاز از ایران با قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی را نیز آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، شکایت ترکیه از ایران دو وجه دارد. price reduction یا کاهش قیمت که به مباحث قیمتی در منطقه و جهان می‌پردازد و price revision یا تجدید نظر در قیمت که به آماده بودن زیر ساخت‌ها و بستر صادرات گاز و عمل به تعهدات باز می‌گردد که اجزای ادعای کاهش ۶۰ درصدی قیمت گاز را از سوی ترکیه تشکیل داده است.

این اساس ترک‌ها از یک سو مدعی کم فروشی ایران در گاز ارسالی به ترکیه هستند و از سوی دیگر می‌گویند قیمت گاز ایران گران است و خواستار کاهش ۲۵ درصدی قیمت گاز صادراتی هستند.

بر این اساس ترکیه از یک سو مدعی است در ۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۲ صادرات گاز ایران به این کشور به میزان مورد توافق نبوده است و ۲۵ درصد از حجم آن کاسته شده است. از سوی دیگر با استناد به قیمت ناچیز گاز قرارداد مشهور صادرات گاز ایران به یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس مدعی هستند گاز صادراتی ایران به ترکیه گران است و باید قیمت آن کاهش یابد.

* ترکیه: در داوری گازی برنده می‌شویم/ایران: شکایت ترک‌ها مشکلی برای ایران ایجاد نمی‌کند

تانیر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفته است که ۹۹ درصد یقین دارد که رای دادگاه به نفع ترکیه خواهد بود و آنکارا دو میلیارد دلار از ایران پس خواهد گرفت. وزیر انرژی ترکیه پیش از این تاکید کرده بود که ایرانی‌ها در خواست ترکیه را خواهند پذیرفت.

در مقابل بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در حاشیه دیدار با وزیر توسعه کشور ترکیه با اشاره به شکایت گازی ترکیه علیه ایران گفته است: «شکایت ترکها به دیوان داوری بین المللی لاهه درباره گران بودن قیمت گاز مشکلی برای ایران ایجاد نمی کند و به احتمال زیاد ایران برنده این داوری خواهد بود.»

* واکنش معاون بین‌الملل وقت وزارت نفت به زمزمه‌های محکومیت ایران

علی ماجدی، معاون سابق بی‌الملل وزیر نفت که چند روزی است به سمت سفیر ایران در آلمان منصوب شده قبل از ترک وزارت نفت در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که شنیده می‌شود ایران در داوری شکایت گازی ترکیه محکوم شده است گفت:« من در جریان رای داوری نیستم. این دادگاه نیست بلکه داوری بین ایران و ترکیه است و بحث محکومیت در کار نیست بلکه باید پولی را به ترکیه پرداخت کنیم.»

بر اساس این گزارش در صورتی که اخبار رسیده از داوری لاهه صحت داشته باشد و ترکیه به خواسته خود در قبال کاهش ۵۰ یا ۶۰ درصدی قیمت گاز ایران رسیده باشد و از سوی دیگر برای افزایش دو برابری صادرات گاز ایران توافق شود عملا ترکیه با بهایی که در حال حاضر برای گاز ایران می‌پردازد دو برابر میزان فعلی از ایران گاز تحویل خواهد گرفت.

براساس اعلام رسانه‌های ترکیه، این کشور هر ۱۰۰۰ متر مکعب گاز را از ایران به قیمت ۴۹۰ دلار از آذربایجان ۳۳۵ دلار و از روسیه ۴۲۵ دلار خریداری می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *