سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۱
واکاوی حمله کلامی رئیس‌جمهور به شورای نگهبان در شماره ۲۴۷ هفته‌نامه پنجره

پنجره باعکس مشترک آیت‌الله جنتی‌و روحانی

شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب: 441390
شماره ۲۴۷ هفته‌نامه پنجره با بررسی کنایه‌های رئیس‌جمهور به شورای نگهبان و روند شکل‌گیری و افق سیاسی حزب اتحاد ملت ایران منتشر شد.
به گزارش جهان، رئیس‌جمهور روحانی در روز ۲۸ مرداد ۹۴ در نشست مشترک هیئت دولت و استانداران کشور جمله‌ای قابل تامل گفت: «شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری»؛ همین یک جمله کافی بود که همه نگاه‌ها به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفندماه سال جاری معطوف شود و نقدها و نظرهای زیادی حول این گفته روحانی شکل بگیرد. این موضوع بهانه‌ای شد که هفته‌نامه پنجره در شماره ۲۴۷ خود به واکاوی این مسئله از زوایای مختلف بپردازد که بازتاب این موضوع در جلد هفته‌نامه هم مشاهده می‌شود.

سرمقاله

سیدمرتضی فاطمی، سردبیر پنجره با عطف نظر قرار دادن تنش‌های فرقه‌گرایانه در منطقه خاورمیانه و اشاره به نظر برخی مقایسه‌های خاورمیانه فعلی و اروپای قرن هفدهم، سرمقاله این هفته پنجره را نگاشته است. وی معتقد است که راه تنش‌زدایی فرقه‌ای در خاورمیانه، به میعادگاهی مانند صلح وستفالی نمی‌رسد چرا که بعد از وستفالی «اندیشه پیوند سیاست و دیانت مرد؛ چیزی که در پیشانی خاورمیانه و روحیه مسلمانان دیده نمی‌شود و باید با عینک اسلامی مسائل جهان اسلام را دید و حل و فصل کرد نه با الگوسازی‌های اروپایی و غربی.»


دست نابینا

حمله کلامی رئیس‌جمهور به شورای نگهبان انتقادهای زیادی در بین جریان‌های سیاسی برجای گذاشت که شاید مهم‌ترین آن، انتقاد تند آیت‌الله صادق آملی لاریجانی از سخنان روحانی بود. در این راستا سیاسی‌نویسان پنجره به نقد موضع جدید رئیس دولت یازدهم پرداخته‌اند و در این زمینه گفت‌وگوهایی با سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم انجام داده‌اند. البته در این میان سرنوشت برجام در آمریکا، بازگشایی دوباره سفارت انگلستان در تهران، وضعیت سوریه و سرنوشت انتخابات در ترکیه از منظر سیاسی‌نویسان پنجره دور نمانده است.

اصلاح‌طلبان دشمن نمی‌خواهند

طی چند روز اخیر اتفاقات ویژه‌ای در اردوگاه اصلاح‌طلبان رخ داد که مهم‌ترین آن برگزاری اولین کنگره حزب اتحاد ملت ایران با حضور چهره‌های اصلاح‌طلبی بود که برخی از آن‌ها سوابق امنیتی هم داشته‌اند. یکی دیگر از وقایع ادامه‌دار در بافت جریان اصلاح‌طلبی، بازتاب‌های گفت‌وگوی صادق خرازی با هفته‌نامه مثلث و فشارهای وارده بر وی از سوی هم‌قطاران اصلاح‌طلبش بود. این دو موضوع و آغاز هفته دولت، باعث شد که هفته‌نامه پنجره پرونده ویژه‌ای را تدارک ببیند. در این پرونده، گزارش ویژه مفصلی در رابطه با تعامل اصلاح‌طلبان با دولت یازدهم، انتشار یافته و خبرنگاران پنجره به گفت‌وگو با چهره‌هایی چون اسماعیل کوثری، عوض حیدرپور، لطف‌الله فروزنده، حمیدرضا جلایی‌پور، داریوش قنبری و عمادالدین باقی نشسته‌اند.

سایر بخش‌های پنجره

در اهل قلم ۲۴۷ پنجره، رضا داوری اردکانی، عبدالحسین خسروپناه، جواد محدثی و سیدمحمد روحانی دست به قلم شده‌اند تا مباحثی را در حوزه اندیشه به مخاطبان عرضه کنند. بخش مجله خبری هم به انعکاس مهم‌ترین وقایع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته است. پنجره مثبت شماره ۲۴۷ طبق معمول با رویکردی فرهنگی چندین کتاب، فیلم و سایر محصولات را معرفی کرده است و باشگاه ترجمه هم با ترجمه چند مطلب از رسانه‌های خارجی افقی دیگر فراروی مخاطبان خود قرار داده است.
هفته‌نامه پنجره به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی و سردبیری سیدمرتضی فاطمی، در ۸۴ صفحه، شنبه‌ها روی کیوسک‌های مطبوعات قرار می‌گیرد. بهای این هفته‌نامه ۵۰۰۰ تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ج
Iran, Islamic Republic of
زبان حال آیت الله جنتی ، بی معرفت من ترا تایید صلاحیت کردم حالا که رای آوردی پا تو کفش ما می کنی