شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۲
سرایت رابطه آمریکا با روسیه

حرکت آمریکا با اصلی‌ترین رقیب‌اش به سوی «چالش‌های بدون راه حل»

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 386392
آمریکایی ها چینی ها را اصلی ترین رقیب خود در دنیا می دانند، چرخش استراتژیک آمریکا در چشم انداز سیاست خارجه این کشور از خاورمیانه به سمت شرق آسیا تنها برای مهار چین صورت می گیرد.
حرکت آمریکا با اصلی‌ترین رقیب‌اش به سوی «چالش‌های بدون راه حل»
گروه بین الملل جهان نيوز ـ آمریکایی ها در هر نقطه از دنیا به نوعی به دنبال مهار چین هستند. اگر امروز آمریکایی ها حاضر به خروج کامل از افغانستان نسیتند یکی از اصلی ترین اهدافشان مهار چین در این منطقه از آسیا است. هم اینک جنگ سایبری گسترده ای بین چین و آمریکا در میان است.

در همین باره روزنامه واشنگتن پست نوشت: پلیس فدرال آمریکا هشدار داده است که هکرهای مورد حمایت دولت چین تلاش وسیع و گسترده ای را برای سرقت اطلاعات ارزشمند شرکت ها و آژانس های دولتی آمریکا آغاز کرده اند.بر اساس این گزارش، پلیس فدرال آمریکا فعالیت هکرهای چینی را در ارتباط با فعالیت های سایبری ارتش آزادی بخش خلق چین مرتبط دانسته است. دولت آمریکا بارها به صورت آشکار از دولت چین خواسته است تا سرقت اطلاعات از شرکت ها و آژانس های دولتی آمریکا را از طریق سایبری متوقف کند ولی پکن وجود چنین فعالیت هایی را تکذیب کرده است. زمانی که وزارت دادگستری آمریکا در ماه می ۵ مقام رسمی ارتش چین را به دست داشتن در جاسوسی های سایبری متهم کرد چین نیز به تلافی این اقدام مذاکرات با آمریکا برای حل و فصل اختلافات بر سر مسائل سایبری را متوقف کرد. آمریکایی ها به بهانه حقوق بشر تلاش کرده اند که در این سالها فشار سیاسی زیادی به چین وارد کنند.

در همین حال تحولات هنگ کنک نیز به بهانه ای جدیدی برای درگیری سیاسی آمریکا و چین تبدیل شده است. از چند روز قبل هنگ‌کنگ شاهد درگیری است. معترضان هنگ‌کنگ به سیاست چین برای برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۷ اعتراض دارند و به گزارش شبکه بی بی سی، در سال ۲۰۱۷ مردم هنگ کنگ می‌توانند برای اولین بار رئیس دولت محلی را به طور مستقیم انتخاب کنند اما با این حال نامزد‌ها باید قبلاً به تایید برسند و معترضان خواستار برگزاری انتخابات آزاد و بدون نظارت چین هستند.

طی این مدت آمریکایی ها به بهانه دفاع از دموکراسی و حقوق شهروندی هنگ کنک تلاش کرده اند که فشار سیاسی به چین را افزایش دهند. چینی ها اقدامات آمریکا در هنگ کنگ را دخالت در امور داخلی چین می دانند و انتقادات شدیدی از امریکا ابراز داشته اند.

در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه چین درباره دخالت در امور داخلی این کشور در قبال تحولات هنگ کنگ به دولت آمریکا هشدار داد. «هونگ لی» در سخنانی در واکنش به «ابراز نگرانی شدید» آمریکا در قبال ناآرامی‌های هنگ‌کنگ گفت: «مسائل هنگ کنگ امور داخلی چین است و ما از کشورهای دیگر می‌خواهیم در امور داخلی پکن دخالت نکنند».

این مقام ارشد چینی همچنین درباره اعتراض در هنگ کنگ افزود: «تحقیقات درباره اتهاماتی از قبیل استفاده پلیس هنگ کنگ از زور بیش از حد علیه تظاهرات‌کنندگان آغاز شده است البته ما این اعتراضات و اقدامات را غیرقانونی می‌دانیم؛ اقداماتی که هیچ کشوری آن را تحمل نخواهد کرد».

در حالی که هنگ کنک به چالشی جدی در روابط چین و آمریکا تبدیل شده احداث سامانه سپر دفاع موشکی جدید در کره جنوبی نیز به موضوع چالشی مهم دیگری بین دو کشور تبدیل شده است.

در اوایل اکتبر سال جاری مقامات دفاعی آمریکا خبر از احداث یک سامانه پیشرفته دفاع موشکی در کره جنوبی دادند. این سامانه موشکی توان پرتاب موشک‌های کوتاه برد، میان برد و بلند مدت را دارد.

آمریکایی ها اعلام کرده اند می خواهند این سامانه دفاعی را به منظور فشار به کره شمالی و متقاعد کردن آن برای شرکت در مذاکرات خلع سلاح به کره جنوبی بدهند. اما چین با انتقاد از تصمیم آمریکا مبنی بر احداث سامانه دفاع موشکی در کره جنوبی،‌ این اقدام را عاملی برای واکنش‌های منفی از سوی کره شمالی و چین عنوان کرده است.

یکی از مقامات بلند پایه وزارت خارجه چین طی سخنانی در دانشگاه "پکینگ" در این باره اظهار داشت: آمریکا اخیرا اتحاد نظامی خود با کره جنوبی و ژاپن را بر اساس بحران هسته ای کره شمالی تقویت کرده است. آمریکا همچنین حضور نظامی خود در شمال شرق آسیا را با دنبال کردن استقرار سیستم دفاع موشکی در منطقه افزایش داده است.

چین در مناطق اطراف خود برای ادامه روند رشد اقتصادی خود نیازمند برقراری ثبات است، مسئله ای که آمریکایی ها به بهانه خلع سلاح اتمی کره شمالی به دنبال بهم زدن ثبات در اطراف چین به خصوص دریای چین جنوبی هستند.

به همین دلیل چینی ها احداث سامانه سپر دفاع موشکی را بهانه‌ای برای گسترش حضور آمریکا در منطقه شرق آسیا و محاصره این کشور با تجهیزات و تسلیحات آمریکایی می دانند. چین طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در عرصه جهانی داشته است.

در همین حال برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که ارسال سامانه سپر دفاع موشکی به همسایگان چین به معضلی عمیق همانند چالش روسیه و آمریکا درباره سپر دفاع موشکی ناتو در سرزمین های نزدیک به روسیه تبدیل شود.

سالهاست که سپهر دفاع موشکی ناتو به یکی از معضلات لاینحل میان روسیه و آمریکا تبدیل شده و با وجود تلاش فراوان دیپلمات ها هیچ راه حل دقیقی برای حال این مشکل پیدا نشده است.

به نظر می رسد که به زودی چنین اقداماتی از طرف آمریکا در اطراف چین نیز به مشکلی لاینحل در روابط دو کشور تبدیل شود، مشکلی که به همراه خود چالش های فراوان و مهم دیگری نیز در روابط آمریکا و چین به همراه خواهد آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روسیه آمریکا را زیر پا می گذارد
هر کشوری که منافع مارو در نظر بگیره ما هم در نظرش می گیریم