جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

اجرای طرح اضطراب‌زدایی در ایران

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 383296
رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اجرای طرح اضطراب‌زدایی در جامعه ایرانی از ابطال و محرومیت کسانی که بدون مجوز خدمات مشاوره روانشناسی می‌دهند، خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی اللهیاری در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی اضطراب در ایران با اشاره به تاسیس مرکز روانشناسی در بنیاد شهید از سال ۶۸ که برکات بسیاری برای کشور داشت، عنوان کرد: ما اعتقاد داشتیم که پس از پایان دفاع مقدس خانواده‌های شهدا به دلیل مشکلاتی که برایشان ایجاد شده بود دچار مشکلات اختلالات روان می‌شوند. بنابر این مرکز روانشناسی بنیاد شهید تاسیس شد.

وی افزود: در کشورهای دیگر برخی سازمان‌ها مانند نظام پزشکی وجود دارد، ولی سازمان‌هایی مانند نظام روانی و... در ایران راه‌اندازی شده و به نوعی تجربه انقلاب است. براین اساس سازمان نظام پزشکی و مشاوره کشور نیز با اجازه رهبر معظم انقلاب تاسیس شده است.

اللهیاری در توضیح روند فعالیت سازمان روانشناسی و مشاوره کشور گفت: رئیس این سازمان با ابلاغ رئیس جمهور فعالیت می‌کند و برخی وزراء نیز در شورایعالی آن حضور دارند. بنابر این معتقدیم روانشناسی باید تبدیل به نگاه نخست برنامه‌ریز‌های کشور شود.

وی ادامه داد: علم روانشناسی علمی است که هر کشوری به آن توجه کرده است کمک شایانی به ارتقای بهداشت روان آن جامعه صورت پذیرفته است که البته کشور ما در این مقوله نواقص زیادی داریم.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور بیان داشت: در سال‌های گذشته بیشترین برنامه‌ریزی‌ها در حوزه سلامت برای جسم و درمان بوده است براین اساس در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز شاهد بودیم که دو بند از این سیاست‌های ابلاغی درباره توجه به ارتقای سلامت روان است که این کار را سازمان روانشناسی کشور با ارائه مشاوره و تبیین مبانی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای قرار گرفتن در مفاد سیاست‌های ابلاغی رهبری اتخاذ کرد.

اللهیاری با بیان اینکه سلامت فقط جسم نیست بلکه ۴ بعد جسمانی، اجتماعی، معنوی و روانشناختی را دربر می‌گیرد، گفت: در سال‌های گذشته مقوله روان‌شناختی مغفول واقع شده است. بنابر این با ایجاد کمیته‌ای در مجمع تشخیص مصلحت و همچنین فعال شدن کمیسیون سلامت روانشناسی مباحث در این مقوله را در کشور رصد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بعد روانشناختی ۱۵ درصد از سلامت جسم را دربرمی‌گیرد ولی از کل بودجه‌های اعتباری کمتر از ۳ درصد به روانشناختی تخصیص می‌یابد، افزود: این ۳ درصد نیز برای طرح‌های بیماریهای اختلالات روان است و دیگر هیچ اعتباری برای پیشگیری و همچنین آموزش در نظر گرفته نمی‌شود.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: براساس مفاد قانونی جدید وظایف سازمان روانشناسی منفک سازمان بهزیستی و وزارت ورزش شده است و تمام اختیارات از جمله صدور پروانه روانشناسی با این سازمان است.

اللهیاری تصریح کرد: با توجه به ورود به نسل چهارم انقلاب ارائه خدمات روانشناسی بسیار ضروری و باید افزایش یابد. همانطور که در سالهای گذشته با درایت رهبر معظم انقلاب از بحران‌های متعددی عبور کردیم ولی مسائل روحی و روانی در کشور وجود دارد که افراد از درون دچار فروپاشی می‌شوند و دشمنان ما نیز در این مسائل سرمایه‌گذاری می‌کنند. به طوری که اگر فردی شخصیت معنوی داشته باشد تحت تاثیر برنامه‌های ماهواره‌ای قرار نمی‌گیرد ولی کسانی که دچار افسردگی یا مشکلات روان باشند و آموزش نیز فرا نگیرند سرباز دشمنان می‌شوند.

وی بر ضرورت کاهش آلودگی‌های روانی اشاره کرد و گفت: اگر برای کاهش این آسیب‌ها راه علمی پیدا نکنیم حتما باپاسخ‌های غیرعلمی مواجه می‌شویم. همانطور که شاهد برخی اقدامات شارلاتانیزم و مسئله‌دار توسط افرادی که مدعی انرژی‌درمانی و فرادرمانی هستیم می‌شویم که این افراد جدا از اینکه سرمایه مردم را هدر می‌دهند مسائل امنیتی نیز برای کشور ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور به دیدار خود و جامعه روانشناسی با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبری در این دیدارها تاکید بر تقویت روانشناسی علمی داشته‌اند و مراجعه به رواشناس را همانند مراجعه به پزشک واجب اعلام می‌کردند ولی تاکید داشتند این مراجعه نباید به هر روانشناسی صورت پذیرد. بلکه روانشناس باید معتقد، علمی و براساس شاخص‌های مذهبی اقدام کند.

اللهیاری هدف از برگزاری دومین کنگره بین‌المللی اضطراب را ایجاد حساسیت در جامعه به دلیل افزایش اختلالات روان اشاره کرد و افزود: باید برای کاهش این آسیب‌ها راهکارهای علمی تبیین کرد و سعی داریم در روز افتتاح این کنگره رئیس مجلس شورای اسلامی حضور یابند یا پیام وی قرائت شود.

وی تصریح کرد: سازمان روانشناسی کشور با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و بنیاد شهید درصدد است تا طرح کاهش اضطراب در ایران را به اجرا درآورد. زیرا معتقدیم افرادی که اضطراب دارند استعدادهایشان از بین می‌رود البته یک مقدار استرس برای بقا نیاز است ولی استرس بیش از حد کارآمدی شغلی، تحصیلی و اجتماعی را از بین می‌برد و باعث گسترش خشم و پرخاشگری می‌شود و سرمایه انسانی و مادی از بین می‌رود.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور عنوان کرد: برخی از بیماریهایی مانند پوست و زخم معده نشات گرفته از بیماریهای روان‌تنی است و اگر استرس و درمان‌های روان‌شناختی صورت پذیرد جسم افراد نیز سالم می‌ماند به طور مثال بیماری‌ که سالها زخم معده دارد و با هیچ دارویی بهبود پیدا نمی‌کند مشخص است که این بیماری‌اش علت روانشناختی دارد و باید توسط یک روانشناس درمان آن صورت پذیرد.

اللهیاری گفت: در تمام دنیا برای ارتقای سلامت افراد به صورت تیمی اقدامات درمانی صورت می‌گیرد ما نیز به دنبال راهکارهای علمی و بومی هستیم تا استرس را در جامعه ایرانی برطرف کنیم.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره طرح اضطراب‌زدایی در جامعه گفت: این طرح در حال حاضر در مرحله تنظیم است. هم اینکه آمار علمی از تعداد اضطراب در کشور نداریم ولی این طرح برای اضطراب‌زدایی در جامعه ایرانی تنظیم و اجرا خواهد شد.

اللهیاری درباره ضعف بیمه‌ها در مورد پوشش خدمات روانشناختی گفت: ما همیشه در دولت‌هیا گذشته و دولت فعلی دنبال آن بودیم که خدمات مشاوره و روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار گیرد زیرا خدمات مشاوره در تمام دنیا گران است هم اکنون یک ساعت مشاوره با پایین‌ترین تعرفه ۶۰ هزار تومان هزینه دربر دارد و این در حالی است که مشاوره ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد اما همین خدمت در آمریکا ۴۰۰ دلار هزینه دارد.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: با توجه به ورود به دهه چهارم انقلاب به خدمات روانشناسی بیشتری نیاز داریم بنابر این در قالب یک طرح در مجلس با حمایت دولت و مجلس برای پوشش بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره اقدام و پیگیر هستیم.

اللهیاری درباره ماده ۳ سیاست‌های ابلاغی سلامت توسط رهبر معظم انقلاب گفت: در این ماده ارتقای سلامت جامعه و شاخص‌های آن کاملا مقولات روانشناختی است و ما نیز در مجمع تشخیص مصلحت کمیته‌ای کشوری سلامت روان تشکیل دادیم و امیدواریم در سال ۹۴ و در برنامه‌های تحول نظام سلامت بسته سلامت روان لحاظ شود که این امر بر تخصیص اعتبارات سلامت نیز تاثیرگذار است. یعنی تخصیص بودجه مبتنی بر تبیین بسته سلامت روان است.

وی درباره تخلفات روانشناسی و مشاوره و زیرمیزی در این حوزه عنوان کرد: تخلفات در مشاوره و روانشناسی وجود دارد که شاید افراد به جای ۶۰ هزار تومان دریافتی مبلغ بیشتری بگیرند. ولی تخلفات زیرمیزی آنان مانند جراحان نیست هم اکنون ۳ هزار روانشناس بامجوز در کشور فعالیت می‌کنند که نظارت بر آنان با برنامه‌ریزی مناسبی صورت می‌پذیرد.

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور درباره تشدید نظارت‌ها بر مراکز مشاوره روانشناسی گفت: طی طرحی که از دو سال پیش پیگیر آن بودیم با همکاری پلیس امنیت ازاین به بعد افرادی که مجوز پروانه از سازمان روانشناسی نداشته باشند حکم محرومیت آنان از ۶ ماه تا محرومیت کامل صادر می‌شود و همچنین کسانی که غیرمجاز فعالیت می‌کنند اسامی آنها را اعلام می‌کنیم.

اللهیاری بیان داشت: هر روانشناسی در هر جای کشور که فعالیت می‌کند باید پروانه از سازمان روانشناسی داشته باشد به غیر از اساتید دانشگاه. بنابراین افراد در مراجعه به مراکز مشاوره باید به شماره پروانه آنان دقت کنند و در صورت هرگونه شکایتی می‌توانند به شماره۸۸۲۲۵۱۰۶ الی ۱۴ تماس حاصل کنند. همچنین اسامی روانشناسان دارای مجوز در سایت سازمان روانشناسی وجود دارد و برای شکایت از تخلفات نیز هیچ هزینه‌ای از افراد گرفته نمی‌شود.

به گزارش تسنیم دومین کنگره بین‌المللی اضطراب در ایران با حضور مطرح‌ترین صاحبنظران علوم اعصاب جهان از فردا ۹ مهر در معاونت توانبخشی جمعیت هلال احمر آغاز به کار می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *