جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

حداقل دستمزد كارگران در سال 90

شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 154092
كارشناس اقتصادي در كميته دستمزد خانه كارگر گفت: حداقل دستمزد كارگران براي سال ۹۰ از سوي كميته دستمزد خانه كارگر محاسبه شد.

'عليرضا حيدري'روز شنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: محاسبه دستمزد براساس اقلام و فراواني كالاهايي است كه از سوي وزارت رفاه و تامين اجتماعي، اعلام شده است.

وي اظهار داشت: حداقل كالري براي يك خانوار چهار نفره، براي هر كدام از بزرگسالان ۲هزار كالري و براي هر كودك خردسال نيز يكهزار و ۸۰۰ كالري تعيين شده است.

وي تاكيد كرد: ميزان يادشده حداقل كالري است كه فرد در طول روز نياز دارد تا بتواند به فعاليت بپردازد و در صورتي كه اين ميزان كالري به فرد نرسد فرد دچار سوء تغذيه مي شود.

وي هيدروكربورها، پروتئين ها، حبوبات، سيزيجات، ميوه هاي تازه و مواد لبني را بخشي از
كالاهايي كه مي توانند حداقل كالري مورد نياز خانوارها را در قالب سبد غذايي تامين كنند، ذكر كرد.

حيدري با بيان آنكه اين كالاها در مجموع ۱۶ ماده غذايي را در برمي گيرد، گفت: اقلام يادشده در سازمانهاي ميادين و تره بار قيمت گذاري شده كه در نهايت كميته دستمزد خانه كارگر به رقم ۱۹۴هزار و ۳۰۰ تومان براي حداقل تامين خوراك يك خانوار چهار نفره رسيد.

به گفته اين فعال اقتصادي در حوزه كار، با محاسبات انجام شده بنابراين هر فرد به طور ماهانه نياز به ۴۸ هزار و ۵۷۸ تومان براي تامين حداقل خوراك دارد.

حيدري گفت: ارقام يادشده فقط براي حداقل خوراك است در صورتي كه خانوار كارگري
نياز به مخارج ديگري نظير هزينه هاي مسكن، پوشاك، حمل و نقل، بهداشت و آموزش و ساير اقلام پيش بيني نشده دارد.

وي ادامه داد: در صورتي كه اين موارد هم به ميزان حداقل سبد هزينه خوراك خانوار كارگري اضافه شود دستمزد دريافتي بايد به ۴۸۷ هزار تومان افزايش يابد.

وي تاكيد كرد: اين ارقام غيرقابل انكار است و نمي توان از معيشت خانوار كارگري حذف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *