جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

تولید هندوانه مکعبی در قلعه‌گنج+تصاویر

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 419296
با نوآوری و همت یک کشاورز قلعه‌گنجی، نخستین برداشت هندوانه مکعبی کشور آغاز و به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، با تلاش یک کشاورز نمونه قلعه‌گنجی برای نخستین‌بار در کشور هندوانه تزئینی مکعبی تولید و مخصوص صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس در بازار عرضه شده است.

هندوانه قلعه‌گنج در چند سال گذشته به تسخیر بازارهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخته و اکنون یکی از کشاورزان پیشرو این شهرستان در یک نوآوری جدید توانسته است از جدیدترین مدل‌های فروش هندوانه بهره ببرد.


کشاورزان قلعه‌گنجی و غیربومی در بیش از یک‌هزار هکتار از اراضی حاصلخیز شهرستان هرساله هندوانه خطی تولید و سالانه بیش از ۴ هزار تن به کشورهای اتریش، روسیه و اوکراین و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌کنند.

اما اکنون فصل تازه‌ای در کشت هندوانه به وقوع پیوسته و با تلاش یک کشاورز نمونه قلعه‌گنجی برای نخستین‌بار در کشور هندوانه تزئینی مکعبی تولید و مخصوص صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس در بازار عرضه شده است.

با توجه به بحران آب و تمهیدات دولت در راستای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده آب‌های زیرزمینی سطح زیر کشت هندوانه نیز در شهرستان قلعه‌گنج کاهش یافت، اما با این شیوه جدید در کاشت و قیمت خوب هندوانه تزئیناتی در سایر کشورها می‌توان بسیار امیدوار بود تا بهره‌وری از این سرزمین حاصلخیز بیشتر و بهتر شود.

ناصر جهانگیری کشاورز قلعه‌گنجی در کنار کشت ۵۰ هکتار هندوانه خطی و میکادو توانست هندوانه شکل مربعی را تولید و روانه بازار کند.

وی اظهار کرد: با توجه به مسافرت‌های خارج از کشور و شرکت در نمایشگاه‌های کشاورزی با این روش جدید آشنا شدم و برای نخستین‌بار این روش را در منطقه جنوب کرمان پیاده کردم.


جهانگیری بیان کرد: این محصول بسیار خوش خرید و زیباست و مشتریان زیادی در خارج از کشور دارد و امیدواریم بتوانیم سطح زیر کشت این نوع هندوانه را افزایش دهیم.

اشتغال بیش از ۵۰ کارگر به‌صورت مستقیم در مزرعه هندوانه

این کشاورز قلعه‌گنجی عنوان کرد: این هندوانه به‌شکل مربع در حمل و نقل بسیار مرتب و از ضرب‌خوردگی کمتری در مسیر برخوردار است، طعم هندوانه قلعه‌گنج تا مدت‌ها دل را خنک می‌کند.

جهانگیری با استفاده از دو موتور پمپ کشاورزی، ۳۰۰ هکتار زمین را به زیر کشت انواع محصولات کشاورزی برده که آبیاری قطره‌ای و تحت فشار از مزیت این کشاورزی است.

وی در ارتباط با اشتغال نیز گفت: در این مزرعه بیش از ۵۰ کارگر به‌صورت مستقیم کار می‌کنند تا بهترین میوه و صیفی‌جات به‌دست مردم برسد.

کشاورز قلعه‌گنجی افزود: با اشتغال این تعداد نیروی کار حدود ۵۰۰ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم وارد این عرصه می‌شوند که امیدواریم با حمایت مسئولان این اشتغالزایی ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: منطقه چاه‌دادخدا از آب و زمین‌های حاصلخیز بسیار خوبی برخوردار است و با مدیریت آب، می‌توان جوانان متخصص را پای کار کشید و با تجربه و تخصص نوآوری و اشتغالزایی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Australia
بگید کار نیست .دلسوز و همت نیست و الا کار زیاده با ساپورت دولت و پشتکاری مردم ایران به حداقل نیاز واردات میرسه.
ترکیه وقتی دید هیچ نداره فقط چند نفر آدم باهوش رو به پاریس بقول خودشان کشور مد فرستاد و با یادگیری طراحی و دوخت و دوز و آموزش به دیگران پول هنگفتی به جیب میزنه شما فقط پولی که برای لباس آوردن در سی سال گذشته از ترکیه به ایران رو یک دوتا چهارتا کنی میفهمی چند میلیارد فقط از ایران به ترکیه رفت حالا گردشگری هتل غذا جای خودش
از چین نمیگم که هر کسی میمونه چه خبره فقط ایران نیست که دنیا رو گرفته