سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

جان یک نفر را نجات می‌دهید، اگر...

يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 431615
ایام ویژه سال‌، ‌روزهای سخت سازمان انتقال خون هم هست. نوروز،‌ تابستان،‌ زمستان و ماه رمضان،‌ زمان‌هایی در سال هستند که مردم به دلیل اینکه سرشان شلوغ است یا گرما و سرمای شدید بی‌تابشان کرده یا به دلیل نگرانی در مورد سلامتی‌شان،‌ کمتر به سراغ اهدای خون می‌روند.
جان یک نفر را نجات می‌دهید، اگر...
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، این روزها یکی از آن ایام خاص و مشکل‌ساز سازمان اهدای خون است،‌ در روزهای ماه رمضان،‌ مردم روز‌ه‌دار که نگران ضعف و ناتوانی بعد از اهدای خون هستند،‌ کمتر سراغ مراکز اهدای خون می‌روند و برخی دیگر برای نگه داشتن جانب احتیاط بعد از ساعت افطار می‌روند؛‌ آن هم در این روزهایی که افطار با ساعت‌های پایانی شب فاصله چندانی ندارد.

سازمان انتقال خون حالا باید در مصاحبه‌های مطبوعاتی و کمپین‌های رسانه‌ای برای مردم توضیح بدهد که اهدای خون در ماه رمضان اشکالی ندارد: «مردم اهدای خون در ماه رمضان را تنها به شب‌های قدر محدود نکنند؛ علاوه بر اینکه اهدای خون روزه را باطل نمی‌کند،‌ واجب کفایی هم هست و مردم نباید نگرانی شرعی در این مورد داشته باشند. اما در مورد اینکه از نظر پزشکی اهدای خون در روزهای روزه‌داری باید چه شرایطی داشته باشد،‌ بهتر است که اگر می‌خواهید با زبان روزه، خون بدهید، شب قبل از آن در ساعت‌های بین افطار و سحر مایعات شیرین بیشتری بنوشید و در ساعت‌های اولیه روز برای اهدای خون اقدام کنید.»

این‌ها توصیه‌های سازمان انتقال خون به کسانی است که می‌خواهند در این روزها خون بدهند.

مشکل کاهش تعداد اهداکننده‌های خون، که برای ما یک مشکل فصلی است، در کشورهای توسعه‌یافته دنیا مسأله‌ای جدی است. در کشورهای مختلف دنیا برای تشویق مردم به اهدای خون کارهای متفاوتی انجام می‌دهند؛ برخی کشورها باشگاه اهداکنندگان خون ایجاد می‌کنند که در آن مردمی که دائماً یا اتفاقی خون می‌دهند، می‌توانند با هم در تماس باشند و از تجربه‌هایشان صحبت کنند،‌ قرار بگذارند که چند نفری با همدیگر برای اهدای خون بروند و زمانی حدود ۴۵ دقیقه‌ای را که برای طی مراحل تست و اهدای خون لازم است، با هم بگذرانند. گاهی سایت‌های گفت‌وگو،‌ صفحات شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های خیریه مسئولیت این نوع حمایت‌ها و شورآفرینی‌ها را به عهده می‌گیرند.

در برخی کشورها که کلاً ارتباط مردم با یکدیگر کمتر است، ‌آدم‌ها چندان همدیگر را نمی‌شناسند. محدودیت‌هایی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی اجازه نمی‌دهد که کمپین در شبکه‌های اجتماعی به کمک سازمان اهدای خون بیاید و در مجموع،‌ نهادهای مدنی ضعیف‌تر هستند،‌ نشریه‌های سازمانی و سایت‌های روابط عمومی سعی می‌کنند با تولید خبر و مصاحبه در مورد تجربه‌های اهدای خون آدم‌های مختلف، اهدای خون را در ذهن مردم زنده نگه دارند.

در کشورهای پیشرفته، مردم به طور معمول وقتی خون اهدا می‌کنند، یک پیامک تشکر دریافت می‌کنند، ‌اما طرح جدید سازمان اهدای خون سوئد،‌ کمی متفاوت است. فکر کنید نشسته‌اید پشت میز کارتان و یک پیامک تبریک به دستتان می‌رسد: «خون شما همین الان جان یک نفر را نجات داد».

یکی از دریافت‌کننده‌های این پیامک،‌ در این مورد می‌گوید: «این فوق‌العاده است که بدانم اهدای خون من چنین تغییر بزرگی ایجاد کرده و شاید حتی جان یک نفر را هم نجات داده باشم.»

متن پیام تشکری که به دست یک اهداکننده خون رسیده است: ممنونیم؛ خونی که در ۱۵ ژانویه
اهدا کردید هم‌اکنون به دست یک نیازمند رسیده است

مسئولان سازمان اهدای خون سوئد می‌گویند «با اینکه این پیامک‌ها در رسانه‌های جدید و رسانه‌های سنتی واکنش‌های زیادی داشته است و مردم زیادی در مورد آن صحبت کرده‌اند،‌ اما ما اعتقاد داریم که با این کار می‌توانیم اهداکننده‌ها را دوباره برای اهدای خون برگردانیم.»

ممکن است قرار نباشد که شما از طرف سازمان انتقال خون ایران یک پیامک تشکر دریافت کنید،‌ اما معنی‌اش آن نیست که شما با اهدای خون به نجات جان کسی کمک نکرده‌اید! بنابراین اگر بین ۱۸ تا ۵۵ سال سن دارید،‌ اگر سلامت هستید و وزنی بیشتر از ۵۵ کیلوگرم دارید،‌ در همین روزهایی که سازمان انتقال خون با مشکل کمبود منابع خون رو‌به‌روست، به یکی از مراکز انتقال خون مراجعه کنید، ‌۴۵ دقیقه وقت بگذارید و هم از سلامتی خودتان مطمئن شوید هم به بیماران نیازمند کمک کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *